×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

شیخان: در داخل کشور شرکت‌هایی فعالیت می‌کنند که در سال ۸۱ با نگاه مبارزه با قاچاق ، در کشور تولید انجام می‌دهند و هیچ نسبتی برای خود با حوزه کشت توتون و تنباکو داخلی تعریف نکرده‌اند.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل، دکتر محمد شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در مراسم رونمایی از شناسنامه الکترونیکی کشاورزان شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه کشاورزان همراهان صمیمی و شرکای تجاری شرکت دخانیات هستند، اظهار داشت: اسفندماه ۱۴۰۰ بذری را کاشتیم که نهال آن امروز قد برافراشته و اگر این تابستان را پشت سر بگذاریم و از این نهال مراقبت درست کرده و آن را از داس بی رحم مافیای سیگار دور نگه داریم و همچنان حامی آن باشیم این نهال تبدیل به درختی کهن، عظیم و بلندمرتبه خواهد شد که همه ملت ایران می توانند از سایه آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه دولتی بر سر کارآمده که علاوه بر برقراری عدالت، مبارزه با تبعیض و فساد را سرلوحه خود قرار داده است، افزود: در راس دولت سیزدهم رئیس جمهوری قرار دارد که پرچمدار عدالت بوده است و همواره بر مبارزه با فساد و تبعیض تاکید دارد.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه بروز برخی مسائل در این شرکت، سبب فراهم آمدن تبعیض، رانت و ویژه خواری برای عده ای شده بود، خاطرنشان کرد: ما در اولین گام افرادی که مورد ظلم واقع شده بودند را شناسایی کردیم که این ظلم در حلقه اول صنعت کشاورزی بسیار زیاد بود.

به گفته دکتر شیخان، کشاورزان باید به حق خود برسند و اگر این مسئله به درستی تحقق یابد شاید برخی از مسائل و موضوعات گذشته را جبران کند، بنابراین در اسفندماه ۱۴۰۰ و در گام اول، بسته حمایتی از کشاورزان عرصه کشت را رونمایی کردیم و گام دوم، برنامه خرید زحمات کشاورزان است.

وی با تاکید بر اینکه متولیان خرید محصولات کشاوزان باید به نفع کشاورزان تصمیم بگیرند، گفت: متولیان خرید محصولات کشاورزان در این ۱۰ استان، محصولات کشاورزان را به درستی کارشناسی و رتبه بندی کرده و سخت گیری های گذشته که در ۳۶ رتبه درجه بندی شده بود را کنار بگذارند.

وی با طرح این پرسش که چه اتفاقی در کشور رقم خورد که توتون و تنباکو ما از قیمت های جهانی فاصله گرفت و چه کسانی قیمت ها را به پائین ترین سطح آوردند، گفت: ما به دنبال واقعی کردن قیمت توتون و تنباکو هستیم و منافع ما و کشاورزان با هم گره خورده است و در مسیری قرار داریم که اگر خارج از چهارچوب ها حرکت کنیم شکست خواهیم خورد چون متولی خرید پیمان های کشت کشاورزان طرف قرارداد با شرکت دخانیات خود شرکت است و شرکت باید به این توان اقتصادی برسد تا در سطح دیگری بتواند این قیمت ها را هم طراز قیمت های جهانی کند.

وی با اشاره به رشد شرکت دخانیات در حوزه صنعت کشت محصولات توتون و تنباکو، گفت: امروز که به برداشت محصول رسیدیم خواسته واقعی کشاورزان محقق نشده است و من یک بار دیگر از مدیر کشاورزی می خواهم که با حضور مسئول کشاورزی استان ها، نماینده کشاورزان و حوزه پژوهشی شرکت دخانیات یک کمیته مجددی را شکل دهند و یکبار دیگر قیمت ها را به نفع کشاورزان بازنگری کنند چراکه اگر این گام را محکم برداریم قیمت توتون و تنباکو ایرانی در سال آینده هم طراز قیمت های جهانی می شود.

شیخان گفت: به نظر می رسد که وزارت صمت باید برای این شرکت های چند ملیتی، سیاست های تکلیفی اعمال کند و به عبارتی نسبتی را مشخص کند تا این شرکت ها ملزم به استفاده از توتون و تنباکو داخلی شوند و در این صورت شعار واقعی ما یعنی حمایت از تولید داخلی و کشاورز رقم می خورد.

وی با بیان اینکه نگاه یکسان به شرکت دخانیات ایران و شرکت های چند ملیتی یک نگاه تبعیض آمیز است، تصریح کرد: این نگاه در وزارت صمت دولت قبل نهادینه شد و انتظار ما از دولت عدالتخواه آقای رئیسی این است که این سیاست ها را به نفع تولید ملی تغییر دهد.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در همین خصوص گفت: یک نگاه تبعیض آمیز این است که چرا حق انحصار برای ما و کمپانی های خارجی ۲ درصد است؟ چه کسی گفته کمپانی خارجی که سالیانه حجم زیادی ارز دولتی، از کشور خارج می کند باید حق انحصارش ۲ درصد باشد؟

شیخان تاکید کرد: ما با این تبعیض مخالف هستیم و علاقه مندیم این سیاست در مجلس و دولت تغییر کند.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با تاکید بر اینکه به قانون ارزش افزوده نقد علمی داریم گفت: شرکت دخانیات ۳۰ درصد و شرکت های چند ملیتی ۴۵ درصد ارزش افزوده می دهند.

وی افزود: باید در سال آینده شرکت های خارجی که در داخل فعالیت می کنند مشخصا مالیات بدهند و این مالیات برای تولید شرکت های ایرانی باید بگونه ای باشد که بتوانند با شرکت های خارجی در عرصه بازار رقابت نمایند و اگر این سیاست ها را تنظیم کنیم کشاورزان هم نفع خواهند برد.

دکتر شیخان صنعت دخانیات به تنهایی ظرفیت صدهزار شغل را در کشور دارد، به تشریح چرایی ایجاد شناسنامه الکترونیکی برای کشاورزان پرداخت و گفت: اولین نگاه ما به طرح ریزی و راه اندازی این شناسنامه، حرکتی در راستای الگوی کشت حاکمیتی است.

وی ادامه داد: ما کالایی را کشت می کنیم که جزو کالای استراتژیک و مورد نیاز اول کشور نیست اما من به عنوان مدیر شرکت دخانیات اعلام می کنیم که ما با استعمال، توسعه و ترویج آن مخالفیم اما وقتی کشور ظرفیت این بخش را دارد و سابقه یکصد ساله هم داشته باید ساماندهی، شناسایی و کد رهگیری داشته باشند و در یک الگوی متناسب با وزارت جهادکشاورزی و صمت حرکت کنیم بنابراین امروز یکی از اهداف مهم شناسنامه الکترونیکی رسیدن به الگوی کشت حاکمیتی و حفظ منافع ملی ما است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران تاکید کرد: ارتباط دوسیه و تنگاتنگ با کشاورزان از برنامه های ما است و در این راستا مزیت های ویژه ای را در نظر داریم و علاقه مندیم در بستر این شناسنامه فروش محصول نهایی خود را نیز در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی گفت: طی سالهای گذشته در شرکت دخانیات مسیری طی شد که این شرکت از گردونه تولید خارج شود و کشاورزان نیز از عرصه اقتصاد توانمند و قدرتمند صنعت دخانیات کنار گذاشته شوند.

دکتر شیخان با تاکید بر اینکه کشاورز ایرانی باید بازیگر اصلی صنعت دخانیات باشد، گفت: شرکت دخانیات ایران باید بتواند حجمی از تولید واقعی را وارد بازار کند تا پای شرکت های خارجی را از داخل قطع کند و این با کنار هم بودن ممکن است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.