×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه جریان نفوذ در دولت گذشته در شرکت دخانیات رخنه کرده بود، افزود: می خواستند این شرکت را به سمت تعطیلی ببرند.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل محمد شیخان مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت دخانیات ایران در نشست هم اندیشی مدیران مالی این شرکت با اشاره به برخی فسادهای صورت گرفته در شرکت دخانیات در سالهای گذشته گفت: یکی از مسئولیت اصلی ما مراقبت از بیت المال است.

وی با بیان اینکه جریان نفوذ در دولت گذشته در شرکت دخانیات رخنه کرده بود، افزود: می خواستند این شرکت را به سمت تعطیلی ببرند و آنرا به شرکت های خارجی چند ملیتی بفروشند.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران مدیران مالی شرکت دخانیات را چریک های اقتصادی دانست و گفت: طرف مقابل شما گرگ های خونخواری هستند که ریشه شان در خارج است و ثروت را از کشور ما خارج می کنند.

شیخان افزود: روزی که من در شرکت دخانیات مسئولیت گرفتم، برخی گفتند که ما می خواستیم شرکت دخانیات را بخریم. ای کاش شما سه ماه دیرتر وارد شرکت می شدید.

وی گفت: این عده حتی با مدیران دولت قبل برای خرید شرکت دخانیات به توافق هم رسیده بودند.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه ما با تفکری که هیچ دلسوزی نسبت به بیت المال و منافع ملی ندارد و می خواهد سرمایه کشور را در اختیار بیگانگان قرار دهد، مخالفیم، تصریح کرد: برای بازار ایران نقشه کشیدند و خوابهایی دیدند. می گویند ما ۸۵ درصد بازار سیگار ایران را گرفتیم و باید صدرصد آنرا تصاحب کنیم.

شیخان با تاکید بر اینکه من بیشتر نگران سلامتی جوانان کشور هستم چرا که سن مصرف سیگار را از ۲۰ سال به ۱۲ تا ۱۳ سال رسانده اند، تاکید کرد: به هیچ کس باج نمی دهیم و تا روزی که هستیم در مسیر تحول صنعت دخانیات گام بر می داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر تحول در مسیر شرکت دخانیات و ضرورت آغاز فصل جدیدی از تحول در این شرکت گفت: اگرقرار است ما در این مسیر تحول پیشگام و پیشرو باشیم، باید خود را به فکر، دانش و اندیشه برتر مجهز کنیم.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران تاکید کرد: آن صنایعی در بازار و در حوزه تجارت موفق بوده که به اندیشه برتر و فکر نو متصل شد.

شیخان با بیان اینکه ما در فصل جدید خدمت نیاز به یک حکمرانی جدید در صنعت دخانیات داریم، گفت: حکمرانی که راهبرد اولش حفظ منافع ملی، راهبرد دومش سلامت جامعه و راهبرد سومش حفظ ثروت در داخل کشور برای ایجاد اشتغال و توسعه باشد.

وی گفت: اگر ما با این نگاه به صنعت دخانیات نگاه کنیم همه ما ماموریت تکلیفی داریم.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران حضور در شرکت دخانیات با یک نگاه تکلیفی را مهم و با اهمیت دانست و اظهار داشت: همکاران ما باید خود را با این نگاه تطبیق دهند که ما چگونه عمل کنیم تا هم منافع ملی ما تامین شود و هم ضمن حفظ سلامت جامعه، به گونه ای سیاستگذاری کنیم تا بخش زیادی از این ثروت در این صنعت در داخل کشور برای عمران، آبادی، اشتغال جوانان و رشد و توسعه کشور صرف شود.

شیخان افزود: اگر در این مسیر حرکت کنیم قطعا موفق خواهیم شد.

وی با طرح این سوال که چگونه باید عمل کرد تا این سه راهبرد، محقق شود؟، به فراز و فرود صنعت دخانیات در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: فراز و فرودی که شرکت دخانیات در ۸۵ سال گذشته طی کرده در یک دهه گذشته به نطقه افول رسیده است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: شاید عده ای علاقمند بودند که صنعت دخانیات بطور کامل از بین برود و بازار صنایع دخانی ایران در اختیار کمپانی های چند ملیتی خارجی قرار بگیرد که می خواهند ثروت را از کشور ما خارج کنند.

شیخان افزود: عملکرد شرکت دخانیات بعنوان بنگاه اقتصادی در یک دهه گذشته مورد مطالعه قرار بگیرد، نشان می دهد که شرکت در این مدت زمان، دچار آسیب های جدی شده و خساراتی به پیکره شرکت وارد شد.

وی گفت: آن تفکری که بخشی از وظایف حاکمیتی شرکت دخانیات را از این شرکت جدا کرد و با شعار فریبنده اصل خصوصی سازی، این مساله را اجرایی کرد، یکی از آسیب های جدی را به شرکت دخانیات وارد کرد.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران افزود: همچنین افرادی که در چند سال گذشته شرکت دخانیات را بدون دانش فنی و فرایندهای علمی شرکت را اداره کرده و زیانهای انباشته سنگینی به شرکت تحمیل کردند، آنها هم در همین مسیر حرکت کردند.

شیخان با اشاره به کاهش تولید شرکت دخانیات ادامه داد: همچنین افرادی که ظرفیت های تولیدی شرکت دخانیات را گونه ای مدیریت کردند که هر روز حجم تولید آن کاهش یافت و یا افرادی که بخش کشاورزی شرکت را به سمت نابودی بردند، آنها هم در زمین زدن شرکت دخانیات سهیم هستند.

وی با بیان اینکه ما وارث یک صنعتی هستیم که از چند جهت به آن حمله شده و هم پیمان شدیم تا این صنعت را احیا کنیم، گفت: اولین راه احیای این صنعت، داشتن دانش مالی و مدیریت منابع مالی است و این برای شرکت دخانیات امری ضروری و حیاتی است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران بهره مندی درست و الویت بندی از ظرفیت های مالی را دومین راه احیای این صنعت ذکر کرد و افزود: شرکت دخانیات در ۹ ماه گذشته بخشی از بدهی های سنواتی پنچ سال گذشته را پرداخت کرده است. البته این کافی نیست. چون در مدیریت منابع مالی نگاه ما باید مبتنی بر آینده و ظرفیت سازی باشد.

شیخان خطاب به مدیران مالی این شرکت تاکید کرد: منابع مالی شرکت باید بر تامین و تولید شرکت متمرکز باشد. چرا که ما یک بنگاه اقتصادی و تولیدی هستیم و باید حضور قدرتمند در صحنه بازار داشته باشیم.

وی نگاه هدفمند به سرمایه و دارائیهای شرکت دخانیات را مهم دانست و با بیان اینکه شرکت دخانیات سرشار از منابع املاک و دارائی است، گفت: سوال این است که شرکت چقدر از این املاک و دارئیها در بخش تولید، فروش و اقتصاد نفع برده است؟. چرا یک عده نگذاشتند که شرکت از این دارائیها در بخش تولید نفع ببرد.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران تاکید کرد: آن تفکر سنتی که می خواست املاک و دارائیهای شرکت را برای شرکت نگهدارد، در زمین مافیای سیگار حرکت می کرد.

شیخان با بیان اینکه ظرفیت تولید شرکت دخانیات ۳۵ میلیارد نخ سیگار است، افزود: اما به دلیل نداشتن سرمایه برای تامین مواد اولیه، سالی کمتر از ۱۰ میلیارد نخ سیگار تولید می کند.

وی با تاکید بر اینکه تولید کم شرکت دخانیات و واگذاری بازار به شرکت های خارجی عده ای را خوشحال می کند، افزود: چرا که دست های پنهانی برای خروج ثروت از کشور با شرکت های چند ملیتی همراه است و ما باید این دست های پنهان را به نفع منافع ملی قطع کنیم.

مدیرعامل شرکت دخانیات بهره مندی هدفمند از سرمایه را یکی از موضوعات مهم بخش بنگاهی- تولیدی و اقتصادی دانست و با بیان اینکه نوع نگاه باید تغییر کند، گفت: یک بنگاه اقتصادی که هفت مجتمع تولیدی دارد و می تواند ظرفیت تولید ۳۵ میلیارد نخ سیگار را داشته باشد، چرا باید چنین وضعیتی داشته باشد.

شیخان انضباط مالی را برای شرکت دخانیات حیاتی دانست و افزود: سوال این است که چرا شرکت زیان عملیاتی داشته اما کسی برای رفع این مشکل چاره اندیشی نکرد.

وی با تاکید بر جلوگیری از انحراف مالی در شرکت گفت: اینکه منابع مالی شرکت در مسیری برود که هیچ ارتباطی با تولید، تامین و منابع انسانی ندارد، ما مخالفیم.

مدیرعامل شرکت دخانیات تصریح کرد: یک تفکری در شرکت دخانیات حاکم بود که مدیران مالی را صندوق مالی می دانست و به کسی هم پاسخگو نباشند. من با آن شدیدا مخالفم. مدیران مالی ما مغز متفکر مدیریت جریان نقدینگی شرکت هستند.

شیخان افزود: آن تفکری که مالی شرکت دخانیات را صندوق می دانست، یک تفکر انحرافی و دست اندازی به بیت المال و هدر رفت سرمایه شرکت، بود.

وی خطاب به مدیران مالی شرکت دخانیات افزود: باید هویت مدیریت مالی و جریان نقدینگی شرکت را برگردانید. شماها مشاوران اقتصادی مدیران استانی هستید.

مدیرعامل شرکت دخانیات با بیان اینکه شرکت دخانیات می تواند ظرفیت اشتغال برای ۲۰ هزار جوان دیگر داشته باشد، گفت: چرا نباید این کار انجام شود؟. باید این کار انجام شود. باید ظرفیت تولید و اشتغال در کشور افزایش یابد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.