×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
شفافیت، سهولت و سرعت، سه مزیت فروش املاک در بورس کالا

به گزارش کیوسک خبر به نقل از «کالاخبر»، بر اساس اظهارات مدیران شهرداری تهران این سازمان می‌خواهد در راستای مولد سازی دارایی‌های خود، املاک مازادش را در بورس کالا عرضه کند.

موضوع عرضه املاک در بورس در سال‌های گذشته هم چندین بار درباره اموال مازاد دولت مطرح شده بود اما نهایتا اتفاقی در این زمینه رخ نداد اما این بار به نظر می‌رسد شهرداری تهران برنامه‌ای جدی برای محقق شدن این مهم دارد.

شهرداری پیش از این از روش‌های زمان‌بر و غیر شفاف مانند استفاده از کارگزاری‌ها، فروش نقدی و مزایده برای واگذاری املاک خود استفاده می‌کرد که امکان بروز فساد و تخلف در آنها وجود داشت.

ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران، در این باره گفت: «معاملات در بورس کالا به عنوان تالار شیشه‌ای برای مردم قابل رصد و کاملا شفاف است و همچنین روند معاملات نیز با سرعت و سهولت بیشتر انجام می‌گیرد، از این رو برای فروش املاک شهرداری تهران به بورس کالا وارد می شویم.»

وی در تشریح مولدسازی اموال غیر منقول و املاک شهرداری اظهار داشت: «اصطلاح مولدسازی دارایی‌های غیر منقول حدود ۷ تا ۸ سالی است که در کشور مطرح شده و در بودجه‌های سنواتی دولت نیز به این موضوع طی ۴ یا ۵ سال اخیر توجه کرده تا بتواند از دارایی های منجمد خود در جهت توسعه کشور استفاده کند و آنها را نقد کند.»

ابوالفضل فلاح افزود: «شهرداری تهران نیز برای سال ۱۴۰۱ برنامه ای را در نظر گرفته تا اموال و املاک شهرداری تهران را که ثروت قابل توجه مردم است وبه واسطه همکاری شهرداری با بخش خصوصی دائما تولید می‌شود، از طریق شیوه های نوین مولد کرده و آن منابع را تبدیل به پروژه های عمرانی کند.»

فلاح با تاکید بر این نکته که این رویکرد بسیار مورد توجه شهردار تهران، قرار گرفته است اظهار داشت: با پذیرش املاک در بورس‌کالا، این اطمینان حاصل می‌شود که فروش و واگذاری این املاک در آینده و انتقال قطعی آن با مشکلی مواجه نخواهد شد.

معاون شهردار تهران در رابطه با آمادگی بورس کالا برای عرضه املاک مازاد دولتی در قالب روش‌های مختلف، گفت: آمادگی در بورس کالا برای عرضه املاک وجود دارد و این بستر در بورس کالا فراهم است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

مزایای عرضه املاک در بورس

بنا بر این گزارش، عرضه املاک شهرداری در بورس باعث از بین رفتن تشریفات مزایده، سهولت در واگذاری‌ها و سهولت پاسخگویی این نهاد عمومی به مراجع نظارتی می‌شود.

نکته دیگر کاهش هزینه‌های معاملات است، در انواع معاملات عرضه املاک حداقل طرفین باید ۲۰ درصد قیمت پایه را تامین کنند اما در این روش تنها احتیاج به تامین ۳ درصد قیمت پایه است.

عرضه املاک در بورس همچنین شائبه‌های فراوان درباره قیمت‌گذاری‌های اموال عمومی را از بین می‌برد، زیرا یکی از ابتدایی‌ترین مزایای بورس کشف قیمت منصفانه‌ است. این ظرفیت باعث می‌شود که تعادلی قیمت بدون اجحاف به خریدار و فروشنده کشف شود.

به طور کلی اگر بخواهیم مزیت‌های عرضه مسکن را در بورس کالا به اختصار بیان می‌کنیم، این اقدام می‌تواند باعث کاهش میزان سپرده گذاری طرفین در زمان معامله، کوتاه‌تر شدن فرآیند عرضه و افزایش شفافیت می‌شود.

شایان ذکر است با جا افتادن موضوع عرضه مسکن در بورس کالا امکان استفاده از ابزارهای مالی این بازار نیز به وجود می‌آید برای مثال امکان استفاده از سلف موازی استاندارد مسکن فراهم شده و شهروندان می‌توانند به صورت متری املاک خریداری کنند یا با بهره‌گیری از ابزارهای مشتقه مانع از نوسانات هیجانی بازار مسکن شد.

اگر عرضه مسکن توسط شهرداری تهران در بورس کالا منتهی به نتیجه مطلوب شود شاید بتوان امیدوار بود که در آینده نزدیک شاهد تکرار این موضوع توسط دیگر نهادهای عمومی که یکی از درآمدهای اصلی آنها از واگذاری املاک و مستغلات است باشیم.

در حال حاضر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و بنیاد مستضعفان بخش قابل توجهی از درآمدهای خود را معطوف به واگذاری مسکن کرده‌اند و می‌توانند در این مسیر از ظرفیت بورس کالا استفاده کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.