×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سومین نشست هم اندیشی و تشریک تجارب مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد

در سومین جلسه از سلسله نشست‌های هم اندیشی مراکز تحقیقاتی کشور به میزبانی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به تشریح تجارب پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در مدیریت چالش‌های تحقیقاتی پرداخته شد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایلنا به نقل از وبدا، سومین نشست هم اندیشی و تشریک تجارب پژوهشکده‌های علوم پزشکی به دعوت فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با حضور باقر لاریجانی رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و اعضای هیات علمی پژوهشگاه، با هدف بررسی راهکارهای مدیریت بهینه و ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های پژوهشی تشکیل شد. 

سازماندهی و ایجاد تشکیلات منسجم در زمینه پژوهش‌های بنیادی

در ابتدای این نشست، نجفی هدف از تشکیل این سلسه جلسات هم اندیشی را سازماندهی و ایجاد تشکیلات منسجم در زمینه پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و مداخله‌ای در راستای بسط و گسترش نوآوری و همچنین افزایش توان پژوهشی کشور در تولید علم و تجاری‌سازی دانش، برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ دانست و خاطر نشان کرد: برگزاری این جلسات به صورت مداوم و هدفمند راهی برای افزایش تعاملات هر چه بیشتر بین پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی است که می‌تواند منجر به ایجاد زیرساختی مناسب در جهت پیشبرد اهداف پژوهشی و نیازهای کلان ملی شود. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ضمن تقدیر از دکتر لاریجانی و تمامی اعضای پژوهشگاه به دلیل فعالیت‌ها و تجارب ارزنده‌ی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم طی سالیان متمادی جهت برنامه ریزی و اجرای پروژه‌های کلان ملی، از پژوهشگاه به عنوان مرکزی پیشرو یاد کرد که با در اختیار گذاشتن دانش، تجارب و دستاوردهایش با سایر مراکز دانشگاهی می‌تواند کمک شایانی به پیشبرد اهداف نظام سلامت کند. 

تشکیل پژوهشگاه علوم غدد و مراکز تحقیقاتی با رویکردی میان‌رشته‌ای جهت حل مشکلات حوزه علوم غدد 

همچنین در ادامه لاریجانی ضمن معرفی ساختار پژوهشگاه، به شیوه‌های مدیریت پژوهشگاه جهت دستیابی به اهداف و چشم اندازهایی که پژوهشگاه همواره به دنبال دستیابی و تحقق بخشیدن به آن‌ها بوده است پرداخت. 

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم خاطر نشان کرد: پژوهشگاه علوم غدد و مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه آن، با رویکردی میان‌رشته‌ای جهت حل مسائل و مشکلات مختلف حوزه علوم غدد تشکیل شده است. 

وی پس از آن به معرفی اجمالی مرکز تحقیقاتی، ساختار ارتباطی بین مراکز و چگونگی جذب منابع که منجر به کسب تجارب و دستاوردهای ارزنده شده است پرداخت. 

لاریجانی افزود: پژوهشگاه علوم غدد طی ۲۵ سال خدمات ارزنده‌ای که در حوزه علوم بالینی ارائه داشته است، توانسته دستاوردهای بسیار چشمگیری در سطح ملی و بین‌المللی کسب کند که آن را ناشی از تلاش‌های بی‌وقفه محققین، اساتید و تمامی اعضای پژوهشگاه در مراکز تحقیقاتی مختلف می‌داند. 

آمادگی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم جهت همکاری و افزایش تعلامات با تمامی دانشگاه‌ها

در ادامه این جلسه دکتر ندا مهرداد، معاون تحقیقات و فناوری پژوهشگاه، به معرفی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه و روش‌های تامین و توانمندسازی منابع انسانی و دکتر فرشاد فرزادفر، رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر، به شرح استراتژی ها، ابزارها و تکنیک‌های مدیریت پژوهشی که به ایجاد یک ساختار نظام‌مند در جهت تولید دانش می‌انجامد، پرداختند. 

همچنین رامین حشمت، رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج، به نقش پژوهشگاه در اجرای پیمایش‌های ملی و مطالعات جمعیتی اشاره داشت. 

در ادامه انسیه نسلی رییس مرکز تحقیقات دیابت، ضمن معرفی پروژه‌های بالینی و خدمات یکپارچه کلینیک‌های دیابت پژوهشگاه، به بیان تجربیات در جهت کاربردی‌سازی و عمومی‌سازی دانش و ارتقای سطح سواد سلامت جامعه پرداخت. 

افشین استوار رییس مرکز تحقیقات استئوپروز نیز در مورد شبکه‌سازی و ارتقای تعاملات فی مابین در سطح ملی و بین المللی توضیحاتی را ارائه کرد. 

عطااله پورعباسی رییس مرکز ایده‌پروری و نوآوری پژوهشگاه، توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری را امری مهم دانست که نتایج تحقیقات پژوهشی را به بالین بیمار برده و به تولید دانش هدفدار و جهت‌مند کمک می‌کند. 

در پایان لاریجانی تاکید کرد: پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم جهت همکاری و افزایش تعلامات با تمامی دانشگاه ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی به منظور بهبود و ارتقای سطح کمی و کیفی دانش و پژوهش آمادگی لازم را دارد. 

گفتنی است، در انتهای جلسه اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به بحث و تبادل نظر در زمینه فرصت‌های همکاری مشترک با پژوهشگاه پرداختند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.