×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
سقوط قریب الوقوع کابل پیش بینی شده بود

به گزارش کیوسک خبر، وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت که اواسط ماه میلادی جولای، دست کم ۲۰ نفر از دیپلمات های آمریکایی مستقر در سفارت کابل، در یادداشتی محرمانه خطاب به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، درباره احتمال سقوط کابل به محض تکمیل فرایند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان هشدار داده بودند.

این یادداشت از طریق یکی از کانال های محرمانه وزارت خارجه آمریکا ارسال و در آن به پیشروی های سریع طالبان و فروپاشی نیروهای امنیتی افغان اشاره شده بود.

این دیپلمات ها همچنین توصیه هایی را مبنی بر کاستن از تبعات بحران و سرعت بخشیدن به فرایند خروج نظامیان آمریکایی تا قبل از موعد تعیین شده در ۳۱ آگوست (۹ شهریور) به وزارت خارجه آمریکا ارائه کردند.

این در حالی است که آمریکا و متحدان ناتو مدعی هستند که اگرچه سقوط کابل امر بعیدی نبود؛ اما سرعت پیشروی های طالبان آنها را شگفت زده کرده است.

از سوی دیگر، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در واکنش به انتقادها از بابت خروج غیرمسئولانه از افغانستان، مدعی شد که حتی اگر دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در فوریه ۲۰۱۹ به توافق با طالبان دست نیافته بود؛ بازهم او نظامیان آمریکایی را از افغانستان خارج می کرد.

او همچنین گفته بود که عملیات خروج شهروندان آمریکایی از افغانستان، ممکن است بیشتر از موعد ۳۱ آگوست طول بکشد.

یکشنبه هفته گذشته، اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان، شهر کابل را تسلیم نیروهای طالبان کرد حال آنکه این گروه پیشتر هم اغلب ولایت های کشور را تصرف کرده بود.

روز گذشته، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در جریان کنفرانس خبری خود که عمدتاً حول محور سیاست خارجی دولت طالبان برگزار شد، گفت: جهان باید ما را بپذیرد؛ ما به خانه کسی حمله نکرده‌ایم.

ذبیح الله مجاهد همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت مراودات دیپلماتیک با کشورهای جهان برای طالبان گفت: خواهان روابط دیپلماتیک با تمام جهان هستیم؛ اما دخالت هیچکس را در امور مذهبی خود نمی‌پذیریم.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از مهر، سخنگوی طالبان در ادامه تاکید کرد: ما نیروی کشوری را در خاک خود نمی‌پذیریم و تسلیم هیچکس نمی‌شویم.