×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر، اسحاق آل حبیب روز پنج‌شنبه در نشست مجازی بزرگداشت سالروز  بین‌المللی منع آزمایش‌های هسته‌ای که با حضور رئیس مجمع عمومی، نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح و نمایندگان دائم کشورهای عضو برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی با اشاره به اهمیت این روز بین‌المللی و  گرامیداشت قربانیان آزمایش‌های هسته‌ای و حفاظت از محیط زیست، از نقش مخرب دولت آمریکا در این زمینه انتقاد کرد که با انجام یکهزار و ۵۴ آزمایش هسته‌ای، بالاترین میزان آزمایش‌ها را در مقایسه با دیگر کشورهای هسته‌ای انجام داده است.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: آمریکا با داشتن بزرگترین زرادخانه هسته‌ای دنیا و تنها کشور استفاده کننده از سلاح هسته‌ای، نه تنها قصدی برای پایان دادن به آزمایش‌های هسته‌ای و پیوستن به معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای ندارد، بلکه همچنان به نوسازی و تقویت زرادخانه خود می‌پردازد.

آل حبیب یادآور شد: آمریک همچنین در عین تهدید دیگران به توسل به سلاح هسته‌ای، آستانه توسل به این سلاح را هم تنزل داده است. این کشور با خروج از معاهدات بین‌المللی از جمله معاهده موشک‌های هسته‌ای میانبرد، ضربه بزرگی بر روند خلع سلاح هسته‌ای وارد کرده است.

وی همچنین به نقش مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه اشاره کرد و گفت متاسفانه در سطح منطقه‌ای نیز رژیم اسرائیل چنین نقش مخربی در خاورمیانه ایفا می‌کند و ما می‌خواهیم جامعه بین‌المللی از فرصت‌هایی این چنینی و همچنین دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته ای(ان پی تی) برای واداشتن این رژیم جهت پیوستن بی قید شرط به معاهده مزبور و پذیرش نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تاسیسات هسته‌ای آن استفاده کند.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد افزود: متاسفانه نقش مخرب این دو بازیگر، مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی شده است.

آل حبیب تاکید کرد خلع سلاح اتمی باید در صدر دستور کار نظام بین‌المللی باقی بماند و آزمایش‌های هسته‌ای به هر شکلی باید متوقف شود، زیرا این آزمایش‌ها برخلاف روح و مفاد معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای و بالاتر از آن تعهد صریح به خلع سلاح اتمی طبق ماده ۶ ان پی تی است.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.