×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

هدف کلی از اجرای پروژه ملی انتقال آب خلیج فارس(خط اول)؛ شیرین سازی و انتقال آب در مجموع به میزان ۶۵۰ میلیون متر مکعب در سال است که با راهبری ایمیدرو اجرایی شد و به نتیجه رسید.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، در حال حاضر انتقال آب از خلیج فارس به استان های هرمزگان، کرمان و یزد با خط یک انجام می شود. شرکت های گل گهر، ملی صنایع مس ایران و چادرملو با سرمایه گذاری ۲۳ هزار میلیارد تومان در خط اول این پروژه مشارکت داشته اند.

در فاز اول شیرین سازی حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب در سال، که ۱۳۰ میلیون متر مکعب آن به استان های کرمان و یزد انتقال می یابد و ۵۰ میلیون متر مکعب برای شرب استان هرمزگان استفاده خواهد شد. ظرفیت اجرایی در فازهای ۲ و۳ (همین پروژه)، برای شیرین سازی و انتقال ۴۷۰ میلیون متر مکعب در سال است. این بخش از پروژه شامل سه قطعه است.

قطعه اول

قطعه اول پروژه از محل آبگیر تا مجتمع گل گهر که طول خط انتقال حدود ۳۰۰ کیلومتر با دبی آب انتقالی ۴٫۴متر مکعب بر ثانیه است.

قطعه دوم

قطعه دوم به طول خط انتقال حدود ۱۵۰ کیلومتر از معدن گل‌گهر سیرجان تا مجتمع مس سرچشمه کرمان، با دبی انتقالی ۳ متر مکعب بر ثانیه است.

قطعه سوم

همچنین قطعه سوم با طول مسیر اصلی خط انتقال اصلی حدود ۳۷۰ کیلومتر از ایستگاه شماره ۳ قطعه دوم تا مجتمع فولادی اردکان یزد با دبی آب انتقالی ۲ متر مکعب بر ثانیه است.

مشخصات آب شیرین کن پروژه

واحد اول آب شیرین کن دارای ۲۰۰ هزار متر مکعب ظرفیت در روز است.

واحد دوم آب شیرین کن دارای ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب در روز است که میزان پیشرفت فیزیکی آن به ۷۷ درصد رسیده است.

قطعه نخست خط اول انتقال آب خلیج فارس پایان سال ۹۹ به بهره برداری رسید. پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به نقاط مختلف کشور؛ با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو اجرا شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.