×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
سال به شهرت رسیدن

به گزارش کیوسک خبر، ویژه‌نامه نوروزی روزنامه شرق با نگاهی به دستاوردهای ارزشمند مهدی طارمی در ۱۴۰۰ نوشته است: «سال ۱۴۰۰ را باید یکی از بهترین سال‌های دوران ورزشی مهدی طارمی دانست. او در این سال از مرزهای جدیدی عبور کرد و نام خود را در فوتبال جهان بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت. سال ۱۴۰۰ را باید سال جهانی‌شدن این مهاجم بوشهری دانست. اتفاقاتی در این سال رخ داد که نام مهدی طارمی به‌ عنوان یک ستاره بین‌المللی در بین بزرگان جهان مطرح شد.
مهدی طارمی پس از درخشش در ریوآوه در تابستان ۱۳۹۹ به تیم پرآوازه پرتغال، پورتو، پیوست. او برای اثبات توانایی خود در تیم جدیدش به چند هفته زمان نیاز داشت. سرمربی پورتو در چند هفته اول چندان روی طارمی حساب باز نمی‌کرد. مهاجم ایرانی اما از تک‌فرصت‌هایی که در اختیارش قرار می‌گرفت، به‌خوبی بهره برد و از هفته هشتم لیگ پرتغال خود را به ترکیب اصلی پورتو تحمیل کرد. همه چیز برای طارمی بر وفق مراد بود. او در لیگ پرتغال دوباره همان گلزن فصل قبل شده بود. در لیگ قهرمانان اروپا اما شرایط برای مهدی متفاوت بود. سرجیو کونسیسائو، سرمربی پورتو، در مرحله گروهی لیگ قهرمانان چندان از مهاجم ایرانی تیمش استفاده نکرد. سال ۱۳۹۹ اما با یک اتفاق عجیب برای طارمی به پایان رسید؛ پورتو در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا تیم قدرتمند یوونتوس را مقابل خود می‌دید. گلزنی طارمی در بازی رفت دو تیم، نام او را در فوتبال اروپا بر سر زبان‌ها انداخت. اتفاق عجیب‌تر اما در بازی برگشت رخ داد؛ زمانی‌ که او در فاصله دو دقیقه دو کارت زرد گرفت و از بازی اخراج شد. پورتو البته موفق شد در آن بازی از سد یووه عبور کند تا طارمی سال ۱۳۹۹ را با تلخی به پایان نرساند.
شعبده‌بازی در اسپانیا
فروردین ۱۴۰۰ تبدیل به یک ماه فراموش‌نشدنی برای مهدی طارمی شد. همه چیز به بازی برگشت چلسی – پورتو در لیگ قهرمانان اروپا برمی‌گردد. پورتو پس از عبور از یوونتوس، چلسی را پیش‌ روی خود می‌دید. بازی رفت دو تیم با برتری دوگله چلسی به پایان رسید؛ دیداری که طارمی به دلیل محرومیت آن را از دست داد. ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ بازی برگشت دو تیم در سویای اسپانیا و در زمین بی‌طرف برگزار شد. اژدهای پرتغالی با توجه به باخت در بازی رفت، امید چندانی برای صعود نداشت. درست است که بازی دستاورد درخور توجهی برای پورتو به همراه نداشت اما در آخرین ثانیه‌های بازی یکی از ماندگارترین صحنه‌های دوران ورزشی مهدی طارمی خلق شد؛ مهاجم ایرانی پورتو در دقیقه ۹۰+۴ با یک ضربه قیچی‌برگردان زیبا تک‌گل پیروزی‌بخش پورتو را به ثمر رساند؛ گلی که البته برای صعود پورتو کافی نبود اما برای این که طارمی به شهرتی فراتر از قبل برسد، کفایت می‌کرد. این گل زیبا بارها و بارها پخش شد. این گل تماشایی پس از قهرمانی چلسی در اروپا ارزش مضاعفی هم پیدا کرد. قیچی طارمی در نهایت بهترین گل فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ اروپا شد و در بین سه نامزد نهایی گل سال فیفا قرار گرفت. طارمی با این گل دیگر به چهره‌ای مطرح‌تر تبدیل شده بود. درخشش او با پیراهن پورتو البته تنها به آن گل خلاصه نشد. او دیگر در پورتو یک مهره مهم محسوب می‌شد و فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ را با ۱۶ گل و ۱۸ پاس گل به پایان رساند.
در یک‌قدمی پوشکاش
درخشش مهدی در دومین فصل حضورش در پورتو نیز تکرار شد. او در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲ هم یکی از بهترین مهاجمان لیگ پرتغال محسوب می‌شود و هرازگاهی خبر انتقال او به یک تیم بزرگ‌تر به گوش می‌رسد. طارمی پس از گلزنی به یوونتوس و چلسی موفق شد به لیورپول هم گل بزند تا نشان دهد راه گلزنی به تیم‌های بزرگ اروپایی را به‌خوبی بلد است. اکثر فوتبال‌دوستان حرفه‌ای در دنیا دیگر می‌دانند پورتو یک مهاجم ایرانی به نام مهدی طارمی دارد. مهدی می‌توانست سال ۱۴۰۰ را با یک دستاورد جاودانه به پایان برساند. گل طارمی به چلسی در کنار گل‌های پاتریک شیک، مهاجم تیم ملی چک به اسکاتلند در یورو ۲۰۲۰ و گل اریک لاملا، بازیکن تاتنهام به آرسنال در لیگ انگلیس، سه نامزد نهایی تصاحب جایزه پوشکاش لقب گرفتند. جایزه پوشکاش به زیباترین گل سال تعلق دارد. دست طارمی البته به این جایزه ارزشمند نرسید، با این‌ حال همین حضور در بین سه نامزد نهایی، اعتباری درخور توجه برای مهاجم ایرانی پورتو به ارمغان آورد. گل‌ها و پاس گل‌های مهدی در لیگ پرتغال ادامه دارد. او در این زمینه بهترین رکورد را در سال ۲۰۲۱ بین تمامی بازیکنان لیگ پرتغال ثبت کرد. مهاجم ۲۹‌ساله پورتو می‌تواند با ادامه همین روند، حتی به بازی در تیم‌های بزرگ‌تر هم فکر کند. مطمئنا اگر او چند سالی جوان‌تر بود، همین حالا هم چند تیم متمول اروپایی برایش فرش قرمز پهن کرده بودند. با این وجود باز هم می‌توان به آینده درخشان‌تر شماره ۹ ایران خوش‌بین بود.
تاریخ‌سازی در تیم ملی
یکی دیگر از برگ‌های زرین مهدی طارمی در سال ۱۴۰۰ عملکرد درخشانش با پیراهن تیم ملی ایران بود. تیم ملی با شرایطی دشوار پا به سال ۱۴۰۰ گذاشت. ایران با مربیگری مارک ویلموتس بلژیکی به عراق و بحرین باخته بود و در آستانه نرسیدن به جام جهانی قرار داشت. بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر پس از چند بار تعویق به دلیل کرونا به بحرین منتقل شد. این در حالی بود که طبق جدول، ایران میزبان بازی با بحرین و عراق محسوب می‌شد. یک مأموریت دشوار پیش‌ روی تیم ملی قرار داشت، طارمی اما مانند یک ستاره درخشید. ایران هر چهار بازی خود را برد و با پیروزی مقابل دو حریف قدرتمندش، بحرین و عراق، به‌عنوان سرگروه راهی دور سوم انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا شد. کابوس حذف از جام جهانی به پایان رسید. ایران در دور بعدی با کره‌ جنوبی، عراق، لبنان، امارات و سوریه هم‌گروه بود و موفق شد در پایان بازی هفتم، صعود خود را جشن بگیرد؛ زودهنگام‌ترین صعود تاریخ.
طارمی هم در این تاریخ‌سازی و صعود بی‌دردسر نقش مهمی ایفا کرد. گل‌های سه‌امتیازی او مقابل امارات (رفت و برگشت) و پاس گل‌هایش باعث شد تا بسیاری از کارشناسان طارمی را مهم‌ترین مهره ایران در راه صعود مقتدرانه به جام جهانی ۲۰۲۲ بدانند. طارمی در روز صعود ایران به جام جهانی نیز زننده تک‌گل ایران به عراق بود. او به اولین بازیکن تاریخ فوتبال ایران تبدیل شد که در دو روز صعود ایران به جام جهانی گل می‌زند؛ این مهاجم بوشهری در برد دو بر صفر ایران مقابل ازبکستان برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ نیز زننده یکی از دو گل ایران بود. عملکرد فوق‌العاده مهدی طارمی در اروپا و تیم ملی نشان می‌دهد او در سال ۱۴۰۰ مانند سال ۱۳۹۹ بدون تردید شایسته عنوان مرد سال فوتبال ایران است. مهدی در سال ۱۴۰۰ هم موفق‌ترین لژیونر ایران در اروپا بود و هم این که در صعود تاریخ‌ساز ایران به جام جهانی یکی از مؤثرترین مهره‌ها بود. سال ۱۴۰۰ همچنین سال جهانی‌ترشدن مهدی طارمی بود؛ در این بین گل زیبای او به چلسی نقش مهمی ایفا کرد. مهاجم ایران را باید یکی از موفق‌ترین چهره‌های ورزشی سال هم قلمداد کرد.
و اما حاشیه
سال ۱۴۰۰ سالی بدون حاشیه برای مهدی طارمی نبود. مهم‌ترین حاشیه او در این سال به اختلافش با سرمربی تیم ملی، دراگان اسکوچیچ، برمی‌گردد. طارمی پس از بازی‌های ابتدایی تیم ملی که در بحرین برگزار شد، در یکی، دو مصاحبه‌اش با طعنه درباره توانایی‌های اسکوچیچ صحبت کرد. اختلاف اصلی اما در آبان ۱۴۰۰ رخ داد. دراگان اسکوچیچ در مصاحبه‌ای با یک نشریه کروات، درباره توانایی تاکتیکی بازیکنان ایرانی صحبت‌هایی انجام داد. این صحبت‌ها ظاهرا در ابتدا خوب ترجمه نشده بود و باعث موضع‌گیری طارمی شد. طارمی در پستی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، نسبت به صحبت‌های سرمربی تیم ملی واکنش نشان داد: «باید عرض کنم که بازیکنان ایرانی علاوه بر تکنیک فردی، جنگندگی و… از لحاظ دانش فوتبال و تاکتیک خیلی درک بالایی دارند، ولی متأسفانه مشکلات جایی دیگر است.» در ادامه گفته شد طارمی تماس‌های دراگان اسکوچیچ، کریم باقری و وحید هاشمیان (دستیاران اسکوچیچ) را بدون پاسخ گذاشته و این اختلاف در نهایت منجر به خط‌خوردن طارمی از تیم ملی شد. مهاجم ایرانی پورتو برای دو بازی مقابل لبنان و سوریه به تیم ملی دعوت نشد. ایران هر دو بازی را در غیاب ستاره برد. طارمی و اسکوچیچ به کمک پادرمیانی چند بازیکن تیم ملی خیلی زود اختلاف‌ها را کنار گذاشتند. بازگشت طارمی به تیم ملی برای دو بازی مقابل عراق و امارات با دو گل پیروزی‌بخش و برپایی جشن صعود همراه شد؛ بازگشتی باشکوه که به همگان ثابت کرد مهدی طارمی را باید یکی از چهره‌های برتر ورزش ایران در سال ۱۴۰۰ دانست.»
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.