×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

امکان استفاده تولیدکنندگان حاضر در بورس کالا از اوراق گام در راستای بهبود تامین منابع مالی بخش تولید، رویکردی بسیار مثبت ارزیابی میشود. یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این اوراق به مثابه چک تضمین شده عمل می‌کند، گفت: اعتبار شکل گرفته از ناحیه اوراق گام در بستر بورس کالا منجر به تسهیل چرخه تولید خواهد شد.

به گزارش کیوسک خبر، مهدی بیات منش، کارشناس بازار سرمایه در تشریح اوراق گام و رویکرد دولت در انتشار این اوراق به کالاخبر گفت: اوراق گام یا گواهی اعتبار مولد حدود دو سالی است که در حال انجام است و به عنوان یک ابزار مالی برای ارائه اعتبار خرید مواد اولیه برای تولیدکنندگان از طرف موسسه های مالی و اعتباری یا بانک ها قابل انجام است.

وی تصریح کرد: موسسه های مالی و اعتباری و بانک ها با تصویب نهایی دستورالعمل اجرایی این اوراق که در بانک مرکزی انجام شده، اجازه ارائه اعتبار به تولیدکنندگان معتبر با شرایطی که اعتبارشان اجازه می دهد را طبق دستورالعمل اجرایی بانک مرکزی دارند.

بیات منش خاطرنشان کرد: این ابزار به مثابه چک عمل می کند و برگه های گام می تواند فروشنده مواد اولیه را متقاعد کند که به صورت مدت دار کالا را بدون دردسر به تولیدکننده در راستای تسهیل چرخه تولید بفروشد و پس از آن، اوراق را با نرخ تنزیل مد نظر خریداران در بازار سرمایه نقد کند یا تا سررسید نگهداری و نقد کند.

به گفته این کارشناس با توجه به ویژگی غیرتورمی اوراق گام به نظر می رسد اگر در فرآیند اجرا به درستی روی آن نظارت شود، افزایش ناگهانی در سمت تقاضا شکل نمی گیرد و اثر تورم زایی نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد: همکاری و مناسبات نزدیک و همسو بین بانک مرکزی و بازار سرمایه همواره جزء اهداف اصلی و خوش یمن برای اقتصاد کشور است که امیدواریم این روند به شیوه ای علمی و عملی ادامه یابد.

وی ادامه داد: باتوجه به حضور بسیاری از تولیدکنندگان مواد اولیه جهت عرضه محصول یا تقاضای مواد اولیه خود در بورس کالا، این امر می تواند مزیت جدیدی برای این تولیدکنندگان حاضر در بورس کالا نسبت به تولیدکنندگان خارج از بورس کالا باشد.

بیات منش تصریح کرد: بورس کالا باید به نقطه ای برسد که عرضه زنجیره کامل ارزش صنعت و تولید (از مواد خام تا محصول نهایی) در این بستر انجام شود.

بیات منش اظهار کرد: عملکرد دولت نسبت به این رویکرد خوب ارزیابی می شود و با وجود برخی مقاومت ها که وجود دارد، اما مسیر حرکت روبه جلوست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.