×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران صبح امروز در جلسه هیأت دولت اظهار داشت: مردم امروز سلامت و صحت خود و خانواده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزیدند و رفتن به طبیعت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به فرصت مناسب موکول کردند.

وی با بیان اینکه باز هم باید از مردم سپاسگزاری کنیم، گفت: مردم هم قبل و بعد از سال جدید همه دستورالعمل‌های بهداشتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مراعات کردند و امروز طبق آمار این ویروس خطرناک در همه استان‌های کشور سیر نزولی دارد که این به دلیل زحمات پزشکان، مردم و متخصصان بوده است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: اولین جلسه‌ای که به ریاست خود بنده برگزار شد در ششم اسفندماه بود و در همان جلسه تصمیم گرفتیم که طرح فاصله‌ گذاری اجتماعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهیم و از مردم دعوت کردیم به سفرهای نوروزی نروند.

روحانی افزود: در همین راستا به استانداران اعلام کردیم که به مردم اعلام کنند قادر به در اختیار گذاشتن امکانات همچون سال‌های گذشته نیستند و بسیاری از مراکز تفریحی و گردشگری، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل اعلام شد و مردم نیز دعوت مسؤولان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبی اجابت کردند.

*جزئیات کاهش آمار سفرها در نوروز ۹۹

وی ادامه داد: وزیر راه اعلام کرده که مسافرت مردم با قطار ۹۴ درصد، اتوبوس ۷۵ درصد و هواپیما ۷۰ درصد کاهش یافته است. بنابراین اساس به طور کلی در روزهای اول فروردین هم مسافرت‌ها کاهش پیدا کرد.

رئیس‌ جمهور گفت: بعد از آن تصمیم گیری شد که برای اماکن مقدسه نیز تصمیماتی گرفته شود. تصمیم بر تعطیلی باشد و با اینکه کار بسیار سختی برای همه ما بود اما برای صحت و سلامت مردم این تصمیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفتیم؛ چراکه دیدیم باید سخت گیری‌های بیشتری اتخاذ شود و کمیته‌های انتظامی موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد بررسی قرار دادند و همان روز تصمیمات اتخاذ و علام شد و مرحله دوم فاصله گذاری اجتماعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا کردیم که البته شرایط سخت‌تری در آن لحاظ شد که مردم هم همراهی کردند.

**فاصله گذاری اجتماعی در مرحله دوم ۳۰ درصد از مسافرت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش داد

وی با بیان اینکه فاصله گذاری اجتماعی در مرحله دوم ۳۰ درصد از مسافرت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش داد، افزود: از نظر پزشکان و متخصصان طرح فاصله گذاری اجتماعی ضروری و مفید بوده است.

روحانی به برخورد و مقابله کشورهای مختلف با ویروس کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف شیوه‌های مختلفی اتخاذ کردند و ما نیز از تجربه همه کشورها استفاده کردیم ولی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اسیر مسیر و راه آنها نکردیم.

** اجرای قرنطینه چینی در ایران و کشورهای دیگر امکان پذیر نبود

رئیس جمهور ادامه داد: از روز اولی که این ویروس شروع شد برخی ها می‌گفتند قرنطینه چینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا کنید. بگذارید اول من قرنطینه چینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شما توضیح بدهم. قرنطینه چینی یعنی دستور بدهیم تمام مغازه‌ها، خودروها متوقف و از درب خانه‌ها قفل زده و به هیچ کس حق خروج و ورود ندهیم و غذای هر خانوار نیز ۲۴ ساعته به داخل خانه‌ها پرت کنیم که این مدل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هیچ کس نپسندید و اجرا نکرد. چراکه نمی شد هم اجرا شد چون این مدل مخصوص خودشان بود. در ایران و کشورهای دیگر این کار امکان پذیر نبود. عده‌ای فشار می‌آوردند که دولت مدل چینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا کند اما ما این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نکردیم.

رئیس‌جمهور گفت: در چند روز اخیر ما قدم‌های جدیدتر برداشته و کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کمی سخت تر کرده‌ایم و البته چاره‌ای نیز نبوده و مردم عزیز ما هم باید بدانند که تمام این اقدامات برای حفظ صحت و سلامت آنان بوده است. اگر امروز نیز برای سفر و حضور آنان در طبیعت مشکلاتی ایجاد شده به دلیل سلامت مردم بوده است و دلیل دیگری در کار نیست.

وی ادامه داد: دیروز ما تصمیم گرفتیم که شاید این تصمیم کارها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مقداری سخت‌تر کند و آن این بود که ما تصمیم گرفتیم تا هر کس که مبتلا به این ویروس است الزاما باید به خود شخص، خانواده وی و به محل کار وی اطلاع داده شود.

روحانی اضافه کرد: با این که ممکن بود این مسأله با برخی دستورالعمل‌ها منافات داشته باشد، چراکه برخی از اطلاعات نیز معمولا اطلاعات محرمانه بیمار است و نباید جای دیگر اعلام شود اما ما به خاطر سلامت مردم در جلسه دیروز این تصمیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اتخاذ کردیم و ابلاغ شده است و اگر کسی تخلف کند مشمول مجازات قانونی می‌شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: این نیز به خاطر این بوده که ما بتوانیم از این مراحل به خوبی عبور کنیم و به نقطه‌ای برسیم که در آن مردم بتوانند زندگی کرده و کسب و کارها، فعالیت‌ها و مدارس در یک شرایط معمولی امکان پذیر است و ما بتوانیم به فعالیت اقتصادی خودمان برسیم.

وی با بیان اینکه پزشکان، پرستاران و کادر درمان از ابتدا پای کار بودند و جانبازی کردند، و مردم ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نجات دادند، گفت: تصمیمات ما بر اساس پیش‌بینی‌های بدبینانه‌ای بود  که ابتدا همه امکانات نیروهای مسلح پای کار آمد و دیدیم که ۴ هزار تخت بیمارستانی آماده کردند که الحمدالله همه این تخت‌ها خالی است و این یکی از جلوه‌های زیبای این کار است.

** نیروی‌های مسلح  نقاهتگاه وسیع و بزرگ آماده کردند

روحانی می‌گوید که هیچ کشوری تصمیماتش را بر اساس پیش‌بینی‌های بسیار سخت نبوده است، تصریح کرد:  نیروی‌های مسلح ما زحمت کشیدند و نقاهتگاه وسیع و بزرگ آماده کردند و تخت‌های زیبا و آنکارد شده در اختیار مردم قرار دادند که علی رغم همه زیبایی‌هایش خالی مانده و بی مشتری است. تخت های بیمارستانی نیروهای مسلح  و تخت های بیمارستانی خود وزارت بهداشت و درمان نیز خالی مانده است.

رئیس جمهور گفت: وزیر بهداشت آمار دادند که ۱۳ هزار تخت بیمارستانی ما خالی است. نه تنها تخت‌های معمولی ما خالی است، بلکه تخت ویژه، مراقبت‌های ویژه و ای سی یو ما هم در بسیاری از شهرها خالی است و ما از مجموع ۶۸۰۰ تخت ای سی یو، اکنون ۴ هزار از آن مورد استفاده قرار گرفته و بقیه تخت‌ها خالی است.

وی خاطرنشان کرد: ما روزهای بحرانی زیادی دیده‌ایم. جنگ و خیلی از مسائل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دیدیم و از ابتدا مبنایمان بر اساس بدبینی شدید بود و بر همان مبنا نیز تصمیم گیری کردیم. بر همان مبنا است که شما می‌بینید که قفسه‌های فروشگاه‌های ما و انبارهای ما پر است، اما با این که برخی از کشورهای غربی فرصت بیشتری از ما داشتند، یعنی وقت ما مبتلا شدیم آنها ۱۰ الی ۱۵ روز بعد مبتلا شدند و فرصت بیشتری داشتند اما هم تخت کم آوردند، هم وسایل تنفسی.

وی گفت: دیروز یک مقام آمریکایی گفته بود که این N95 و ماسک‌هایی که پرستارها و پزشک‌ها می‌زنند، در پایان کار ضدعفونی کنند و باز فردا هم استفاده کنند! مقام سیاسی بود و تخصص زیادی نداشت و می‌گفت تا ۲۰ روز استفاده کنند از یک ماسک چون ماسک نداریم که تولید کنیم.

روحانی تصریح کرد:‌وقتی کشورهای بزرگ صنعتی و پرمدعا در این آزمایش دچار مشکل شدند و ملت ما دچار این مشکل نشد، بخاطر انسجام، مدیریت خوب، کادر پزشکی ماهر، دقیق و پرکار بود و اینها همه دست به دست هم داده و این شرایط خوب را الحمدالله پیش روی ما قرار داده است.در این روزها بخش تولید ما هم برای نیازمندی‌ها چه در بخش بیمارستانی و چه نیازهای مردم تلاش بسیار خوبی را انجام دادند. در همین جلسه دولت، وزیر صمت اعلام کرد که در همین روزها تولید مواد ضدعفونی ۸ برابر شده است و البته به این ۸ برابر در بخش‌های دولتی، بخش خصوصی هم اضافه می‌شود که چند برابر می‌شود.

*تولید ماسک در بخش‌های دولتی ۴ برابر شده

رئیس جمهور با بیان اینکه تولید ماسک در بخش‌های دولتی ۴ برابر شده بسیاری از بخش‌های خصوصی هم خودشان ماسک تولید می‌کنند، اذعان داشت: ماسک مورد نیاز بیمارستانی یعنی N95 به اندازه کافی تولید می‌شود هم در بخش خصوصی و هم بخش دولتی. ونتیلاتور به اندازه کافی در کشور تولید و در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد و هیچ مشکلی نداریم و همچنین سایر نیازمندی‌ها چه گان و لباس حفاظتی که پرستارها و پزشک‌های ما نیاز دارند و چه کیت تشخیصی برای آزمایشگاه امروز اعلام شد که هم بخش خصوصی و هم دولتی هر چه کیت بخواهند می‌توانند تولید کنند و در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار دهند.بنابراین یک کار عظیم و بزرگی در سراسر کشور انجام گرفته. همه دست به دست هم دادیم و این کار را در این حادثه پیش بردیم.

روحانی گفت: چون امروز پایان تعطیلات عید است باید این نکته را تکرار کنم که از همان روزهای اولیه برای رفع مشکلات ۱۰ رسته کاری که کسب و کارهای آنها  دچار مشکل شده اند ، تلاش کردیم.اینها یا رسته‌هایی هستند که به سیر و سفر و تفریحات مردم مربوط می شوند، یا مربوط به بخش‌های دیگری از قبیل حمل و نقل و کلیه رسته‌هایی که در این ایام نتوانستند فعالیت کنند مانند رستوران‌ها و هتل‌ها است. در این ایام با سخت‌گیری های اخیر مغازه‌ها هم بسته شد، باز دیروز تصمیم گرفتیم این شرایط سخت را تا ۲۰ فروردین ادامه دهیم، بنابراین برای اینها در حد توان فکر شده است.

وی تصریح کرد: خدمت مردم عزیز می‌گویم برغم تحریم، سختی و مشکلات، حدود ۱۰ میلیارد دلار برای رفع موانع کسب و کارهایی که دچار مشکل شدند در نظر گرفتیم. بخشی از این حدود ۱۰ میلیارد دلار، به صورت تسهیلات است، بخشی به صورت کمک‌های بلاعوض و بخشی به صورت بسته‌ها است که به خانواده‌ها و اقشاری که دچار مشکل هستند پرداخت می‌شود.در شرایط تحریم، ایران توانسته این مقدار تسهیلات در نظر بگیرد که یک قلم آن ۷۵ هزار میلیارد تومان بود و آنچه که مورد نیاز بوده برای وزارت بهداشت، درمان و خانواده‌هایی که دچار مشکل هستند در نظر گرفته شده و اقدام بسیار خوبی در این زمینه انجام گرفت، مجموعه اینها را کنار هم قرار دهید.

رئیس جمهور ادامه داد: از کار صدا و سیما، کار تدریس برای بچه‌ها از طریق فضای مجازی، از تلاش هنرمندان در فضای مجازی برای استراحت و شادی و تنوع مردم، از تمام تولیدگرانی که غذا و نیازمندی‌های مردم و همچنین مواد بهداشتی مورد نیاز و دارو را تأمین می‌کنند و از مجموعه بهداشت و درمان که همه تخت‌ها را برای درمان بیماران آماده و اجرا می‌کنند، کار بسیار عظیم و بزرگی در این کشور انجام گرفته است.

**ملت بزرگ ما در این روزها پاسخ بسیار قاطعی به همه یاوه‌گویانی داد

روحانی تاکید کرد: ملت بزرگ ما در این روزها پاسخ بسیار قاطعی به همه یاوه‌گویانی داد که ماه‌ها در رسانه‌های خودشان، رسانه‌های بیگانه، ماهواره‌ها و فضای مجازی تبلیغ می‌کردند که ملت ایران خسته شده، عقب‌نشینی کرده و نشاط ندارد و دولت و نظام ایران کارآمدی ندارد.

 وی می گوید که امروز  ایران را با کشورهای پیشرفته دنیا مقایسه کنند و ببینند در این آزمایش، شرایط کشور ما چگونه بوده، پاسخ محکمی به دروغگویان همیشگی که هنوز هم این دروغ‌ها را ادامه می‌دهند، داده شد. خودشان در کشوری هستند که دور و برشان، تخت بیمارستانی برای بیمار آنها نیست و خودشان از ترس جرأت نمی‌کنند از آن محل رسانه بیرون بروند و باز هم حرف می‌زنند و باز هم دروغ می‌گویند و نسبت به ایران حرف‌های ناروا می‌گویند.

به اعتقاد رئیس جمهور، این یک آزمایش بزرگ تاریخی بود، این در تاریخ ایران و تاریخ جهان خواهد ماند که چه اقداماتی از طرف مردم ایران انجام گرفت، مسئولین و فداکاران در خط مقدم، نیروهای مسلح، غیرنیروهای مسلح، ‌صدا و سیما همه به میدان آمدند و تلاش کردند.

*از جناح‌های سیاسی کشور تشکر می‌کنم

 روحانی با بیان اینکه حتی می‌خواهم از جناح‌های سیاسی تشکر کنم، گفت: درست است جناح‌های سیاسی سلیقه‌های مختلف دارند اما به جز یک عدد بسیار معدود و کم، همه حمایت کنند و هم‌زبان و هم‌نوا بودند. نیازمند نشدیم مثل کشور اروپایی که پریروز اطلاعیه داد و از جناح‌های سیاسی خواست چند هفته‌ای سکوت کنند و گفت الان موقع بیماری است سکوت کنید تا ما کار کنیم. ما نیاز به همچون اطلاعیه‌ای پیدا نکردیم.همه مردم ما با بیداری و هوشیاری و همچنین جناح‌های سیاسی کار بسیار بزرگی انجام دادند.

وی با اشاره به خباثت آمریکایی‌ها گفت: در این شرایط به هر دلیلی ما را تحریم کردند. تحریم‌شان غلط، ظالمانه و نادرست و غیرقانونی بود. اما هنوز در این شرایط خاص که خودشان هم می‌دانند مسأله کرونا، اختصاص به یک کشور خاص ندارد و جهان تقریباً بهم متصل است، اگر ۱۰ کشور با کرونا مبارزه کنیم یک کشور وسط با کرونا مبارزه نکند، این دو مرتبه پخش می‌کند و دو مرتبه کشورها را آلوده می‌کند، یک کار جهانی است.

رئیس جمهور ادامه داد: همه با هم در سطح جهان باید برای مبارزه با این ویروس که حالا همه‌گیر، فراگیر و جهان‌گیر شده است،  دست به دست هم دهیم و شرایط امن را برای مردم و کسب و کارها و فعالیت ها انجام دهیم.

*متأسفانه‌ آمریکایی‌ها در این شرایط حاد و سخت جهانی هم درس عبرت نگرفتند

روحانی تصریح کرد: متأسفانه‌ آمریکایی‌ها در این شرایط حاد و سخت جهانی هم درس عبرت نگرفتند، نفهمیدند چه باید بکنند. الان موقع خوبی بود، الان موقعی بود که از کار غلط‌شان عذرخواهی کنند. موضوع، موضوع انسانی بود هیچ کس آنها را ملامت نمی‌کرد که شما عقب‌نشینی کردید بهترین فرصت تاریخی برای آمریکایی‌ها بود که از مسیر غلط خودشان برگردند و یکبار هم که شده به ملت‌خودشان بگویند ما ضد ملت ایران نیستیم. آنها همیشه ضد ملت ایران عمل کردند اما امروز ضدیت‌شان نسبت به ملت ایران آشکارتر و واضح‌تر است.

وی با بیان اینکه باید سرمایه اجتماعی بزرگی که امروز پیدا کردیم را حفظ کنیم، گفت: مردم ما به همدیگر اعتماد دارند و همدیگر را یاری می‌کنند، مردم ما به دولت اعتماد دارند، دولت به مردم اعتماد دارد و ارکان کشور به هم اعتماد دارند.این سرمایه عظیم و بزرگ اجتماعی را باید حفظ کنیم و در این سال که سال جهش تولید است، همه چیز را برای بعد از عبور روزهای آینده از این شرایط آماده کنیم برای واقعاً جهش تولید. واقعاً فعالیت چند برابر.

روحانی خطاب به مردم گفت: در این ایام شما خسته شدید، در خانه‌ها ماندید و لطف کردید، ما هم همه ایام در اسفند و فروردین در سر کار ماندیم. افتخار کردیم که بتوانیم کار و تلاشی انجام دهیم.اینکه می‌گویم ما، مقصودم دولت نیست، همه نیروهای مسلح است و همه آنهایی است که در پالایشگاه‌ها و در همه بخش‌ها دارند کار می‌کنند، کنار چاه‌های نفت کار می‌کنند، در تصفیه‌خانه‌ها کار می‌کنند، برای تأمین برق، امنیت جامعه کار می‌کنند و همه تولیدگرانی که در کارگاه‌ها و کارخانه‌هایشان کار می‌کنند.

رئیس جمهور اضافه کرد: همه پزشکان، پرستاران عزیز ما، همه آنهایی که تلاش می‌کنند، یک کار عظیم و بزرگی انجام دادند و در روزهای آینده ان‌شاء الله کارمان باید مضاعف شود. باید جبران کنیم. می‌دانیم عده‌ای از کسبه در کسب و کارها دچار مشکل شدند، امیدوارم خداوند شرایطی فراهم کند که در ماه‌های بعد بشود جبران کرد و ما هم کمک کنیم مردم هم همدیگر را یاری کنند و بتوانیم عبور کنیم.

وی از مسئولان ذی بط خواست که نظارت بر قیمت‌ها را تشدید کنند.

روحانی در همین رابطه گفت: این روزها بعضی از کسب و کارها تعطیل شده البته این شرایط تمام می‌شود، مغازه‌ها باز می‌شود و همه سر کار می‌آیند و خریدها انجام می‌گیرد. این ایامی که یک مقدار فشار بیشتر شده و برخی از مناطق کسب و کار و محل کسب و کارها تعطیل شده، دیگران سوء استفاده نکنند و قیمت‌ها را بالا نبرند و مردم ما بتوانند در این ایام باز در شرایط مناسبی که ممکن است، زندگی خودشان را ادامه دهند.ان‌شاء الله خداوند هم ما را یاری کند در این ماه پربرکت شعبان و بعد هم ماه رمضانی که پیش رو داریم.ایام میلاد حضرت ولی عصر(عج) که در پیش داریم. ان‌شاء الله بتوانیم از این روزهای سخت بگذریم و خداوند روزهای خوب ، شاد و شادمانانه برای همه مردم ما مقدر فرموده باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.