×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در بخش تسهیلات خرد از جمله قرض‌الحسنه ازدواج، ضروری، فرزندآوری و اشتغال در ۶ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۷۳ درصد رشد داشت.

بر اساس آمار و اطلاعات بانک مرکزی، کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی طی ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲، مجموعاً بیست و چهار میلیون و ۳۶۲ هزار و ۶۲۲ میلیارد ریال تسهیلات، مربوط به دو گروه شامل صاحبان کسب‌وکار (حقوقی و حقیقی) در شش بخش کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات، متفرقه و همچنین گروه مصرف‌کننده نهایی (خانوار) بوده است.
بنابر این گزارش سهم بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی از کل تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی کشور مجموعاً ۹ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۲۴۶ میلیارد ریال می‌باشد که این رقم معادل ۳۹.۵ درصد کل تسهیلات را شامل می‌شود. در مقابل سهم بانک‌های دولتی از کل تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی به میزان ۲۲.۸ درصد و بانک‌های خصوصی شده نیز ۳۷.۷ درصد سهم می‌باشد.
بر اساس این گزارش سهم بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در بخش پرداخت تسهیلات در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲ درصد رشد داشته است. تسهیلات پرداختی مزبور طی این مدت مجموعاً هفت میلیون و ۹۰۱ هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال بوده است.
در این بخش به‌ منظور وقوف بیشتر به ‌اندازه و کمیت حضور بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی، سهم مانده تسهیلات بانک ها و مؤسسات اعتباری در پایان سال ۱۴۰۱ همچنین نقش آن در رشد اقتصادی کشور بدین شرح است:
به گزارش مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی (GDP) در پایان سال ۱۴۰۱ بر حسب فعالیت‌های اقتصادی به قیمت‌های جاری، ۱۴۱٫۲۲۷٫۸۷۴ میلیارد ریال بوده است. یکی از فعالیت‌های بانک‌ها که می‌تواند نقش مهمی در افزایشGDP ، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، رونق و توسعه اقتصاد کشور ایفا نماید، تسهیلات اعطایی بانک‌ها است. لذا سهم تسهیلات اعطایی از کل مصارف بانک‌ها در تزریق منابع به بخش‌های اقتصادی از تولید ناخالص داخلی به شرح جدول زیر است:


به طوریکه قابل مشاهده است، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی به ترتیب معادل ۳۵ درصد از مانده تسهیلات کل نظام بانکی و ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده‌اند. این درصد در بانک‌های خصوصی شده به ترتیب ۳۱ درصد از تسهیلات اعطایی و ۱۱ درصد سهم از GDP است.
بانک‌های خصوصی طی حدوداً دو دهه فعالیت با اختصاص ۳۵ درصد مانده تسهیلات اعطایی کل نظام بانکی و ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی، نقش بسیار مؤثری در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور ایفا کرده‌اند.
بر اساس آمار بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی با پرداخت هشت میلیون و ۱۵۳ هزار و ۸۴۶ میلیارد ریال تسهیلات طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ به صاحبان کسب‌و کار در شش بخش اقتصادی مزبور، سهمی معادل ۴۰ درصد از کل تسهیلات شبکه بانکی کشور در این بخش را داشته‌اند که این موضوع بیانگر نقش مهم بانک‌های خصوصی در رونق اقتصاد و کسب‌و کارها است. سهم بانک‌های دولتی در این بخش ۲۰.۷ درصد و سهم بانک‌های خصوصی شده نیز ۳۹.۳ درصد است.
تامین سرمایه در گردش
گفتنی است تسهیلات پرداختی در قالب تأمین سرمایه در گردش به بخش‌های اقتصادی کشور طی شش ‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ برای کل شبکه بانکی کشور بالغ بر پانزده میلیون و ۷۳۶ هزار و ۱۵۹ میلیارد ریال بوده است که معادل ۶/۶۲ درصد از کل تسهیلات پرداختی می‌باشد.
حمایت از تولید کنندگان و کارآفرینان
بنا بر این گزارش، در راستای حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان از مجموع هفت میلیون و ۲۸۱ هزار و ۴۶۱ میلیارد ریال تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی کشور در بخش صنعت و معدن که سهمی معادل ۳۵ درصد از کل تسهیلات به بخش‌های اقتصادی کشور را داراست، معادل ۳۲ درصد آن (مبلغ دو میلیون و ۳۳۰ هزار و ۳۲۴ میلیارد ریال) توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی پرداخت شده است. سهم اعطای تسهیلات در نظام بانکی برای این بخش نسبت به عملکرد دوره مشابه سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش ‌یافته است.
بخش خدمات
همچنین طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ کل تسهیلات اعطایی در بخش خدمات، بالغ بر هشت میلیون و ۷۳۹ هزار و ۸۰۲ میلیارد ریال بوده که از این رقم، مبلغ چهار میلیون و ۵۳۳ هزار و ۴۱۲ میلیارد ریال معادل ۵۱.۹ درصد، توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی تأمین شده است. بدین ترتیب عملکرد این بخش نسبت به دوره مشابه سال گذشته در کل نظام بانکی کشور بیش از ۲۷ درصد رشد داشته است. این بخش به دلیل سهم بسزایی که در ایجاد اشتغال دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
مصرف کننده نهایی ( خانوار )
در گروه مصرف‌کننده نهایی (خانوار) با اهداف تعمیرات، جعاله تعمیر مسکن، خرید مسکن غیر نوساز، خرید مسکن نوساز، خرید کالا، خرید خودرو، قرض‌الحسنه ازدواج، ضروری، فرزندآوری، اشتغال، ایثارگران، بهزیستی، کمیته امداد و ودیعه مسکن معادل ۳۷.۲ درصد از مجموع سه میلیون و ۹۶۸ هزار و ۲۳۵ میلیارد ریال تسهیلات اعطایی شبکه بانکی کشور، سهم بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی می‌باشد.
لازم به ذکر است اعطای این تسهیلات (معادل یک میلیون و ۴۷۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال) در بانک‌های خصوصی نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۷۳.۸ درصد رشد داشته که این میزان رشد در مقایسه با عملکرد سال‌های گذشته از افزایش قابل توجهی برخوردار بوده است. این میزان برای بانک‌های دولتی معادل ۳۳.۷ درصد از کل و بالغ بر یک میلیون ۳۳۷ هزار و ۵۴۳ میلیارد ریال است.

بررسی آمارو ارقام یاد‌شده در بخش‌های مختلف اقتصادی بیانگر این واقعیت است که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی همواره در تلاش بوده‌اند تا همسو باسیاست‌های کلان کشور نقش مهمی در رونق تولید، ایجاد اشتغال و افزایش رشد اقتصادی کشور ایفا نمایند.

منبع: کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.