×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
رشد ۵۰ درصدی میانگین مبلغ وام‌های قرض‌الحسنه پرداختی/ روزانه ۹ هزار حساب جدید افتتاح می‌شود

بالاترین افتتاح حساب روزانه در شبکه بانکی برای بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است و این بانک هر روز ۹ هزار حساب جدید افتتاح می‌کند.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» مدیرعامل بانک در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به اینکه سطح وام خرد تا ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است، گفت: در سال گذشته سقف وام قرض‌الحسنه ۵۰ میلیون تومان بود، اما با توجه به شرایط تورمی و نیاز مردم این سقف با کمک بانک مرکزی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته تا برخی از معضلات و مشکلات مردم برطرف شود.
شمسی‌نژاد گفت: افزایش سقف وام قرض‌الحسنه مورد استقبال بسیاری از آحاد جامعه قرار گرفت، به طوری که در گذشته افرادی که تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام دریافت کرده بودند، توانستند ما‌به‌التفاوت ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان وام را نیز دریافت کنند و این موضوع موجب شد تا ورود منابع بانک بیشتر شود و به تبع آن پرداخت وام افزایش یابد.
رشد ۵۰ درصدی میانگین مبلغ وام‌های پرداختی
این متخصص حوزه پولی و بانکی بیان داشت: میانگین رقم وام در سال گذشته حدود ۲۴ میلیون تومان بود، اما با افزایش سقف وام به ۲۰۰ میلیون تومان موجب شد تا میانگین وام پرداختی ۵۰ درصد رشد کند و به بیش از ۳۵ میلیون تومان برسد.
وی با اشاره به این که پرداخت وام‌های ۲۰۰ میلیون تومان به ۱۵ هزار مورد رسیده است، گفت: از ابتدای امسال حدود یک میلیون و ۳۱۲ هزار فقره وام خرد پرداخت کرده‌ایم، که از نظر تعدادی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد و از نظر مبلغی حدود ۱۰۷ درصد رشد کرده است. در ۶ ماهه ابتدای امسال ۴۲۳ هزار میلیارد ریال وام پرداخت کرده‌ایم، اما این نسبت در سال گذشته ۲۰۴ هزار میلیارد ریال بوده است.
شمسی‌نژاد با اشاره به این که بانک‌ها مجاز هستند رشد ترازنامه بین ۱.۵ درصد تا ۲.۵ درصد داشته باشند، اما بانک‌های قرض‌الحسنه مجازند تا ۵ درصد ترازنامه‌های خود را رشد دهند، گفت: اگر رشد ترازنامه بانک‌های قرض‌الحسنه پایین باشد، مانع بزرگی برای رشد پرداخت وام است. در این مورد بانک مرکزی به دلیل رشدی که بانک‌های قرض‌الحسنه داشتند، مبنای ۵ درصد را اتخاذ کرده است.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تصریح کرد: در ۶ ماهه امسال رشد ترازنامه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نزدیک به ۵ درصد بوده است، اما در نیمه دوم سال انتظار بر این است که رشد ترازنامه ما به بیش از ۵ درصد برسد، زیرا پرداخت وام افزایش پیدا کرده است. با این حال احتمالاً میانگین کل سال در محدوده ۵ درصد باقی خواهد ماند و فعلاً نرخ ۵ درصد جوابگوی فعالیت‌های ما است. اما اگر پرداخت وام افزایش یابد، با بانک مرکزی تعامل خواهیم کرد تا مجوز افزایش بیشتر ترازنامه را دریافت کنیم.
وی افزود: سقف وام بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به هر فرد ۲۰۰ میلیون تومان است و به همین دلیل ما ابر بدهکار بانکی نداریم.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: این بانک ملزم به افشای صورت‌های مالی است و به صورت ۶ ماهه و سالانه صورت‌های مالی را در وب‌سایت کدال یا در وب‌سایت بانک منتشر خواهیم کرد. لازم به یادآوری است که در بین بانک‌ها، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، با بهترین کیفیت صورت‌های مالی خود را افشا می‌کند.
وی اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که بانک‌ها با آن رو‌به‌رو هستند، پرداخت وام تکلیفی است و حجم وام تکلیفی در سال جاری بسیار زیاد شده است. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران چهارمین بانک پرداخت‌کننده وام تکلیفی است.
شمسی‌نژاد گفت: در ۶ ماهه ابتدای سال جاری ۲۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بوده است، ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.
افزایش ۱۰۰ درصدی پرداخت وام ازدواج در ۶ ماهه نخست سال جاری
وی افزود: در خصوص وام فرزندآوری در سال جاری تا کنون ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال وام پرداخت کرده‌ایم و به‌طور میانگین هر نفر حدود ۴۰ میلیون تومان وام فرزندآوری دریافت کرده است؛ بنابراین ما جزو بانک‌هایی بوده‌ایم که بیشترین وام فرزندآوری را پرداخت کرده است. به مناسبت ماه ربیع از شعب خواسته‌ایم که هر شخصی که مدارکش کامل شد، وام فرزندآوری وی سریعاً پرداخت شود تا کسی در صف باقی نماند.
این متخصص حوزه پولی و بانکی تصریح کرد: به مددجویان کمیته امداد در ۶ ماهه ابتدای امسال ۵ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال پرداخت کرده‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل که یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده، رشد ۲۰۰ درصدی داشته است.
وی افزود: در ۶ ماهه ابتدایی امسال به افراد تحت پوشش بهزیستی مبلغ ۱۹۵۰ میلیارد ریال پرداخت کرده‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۳۳۵ میلیارد ریال بوده، رشد ۴۰۰ درصدی داشته است. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پرداخت وام تکلیفی با همه توان به وظایف خود عمل کرده، هر چند که حجم تقاضا به شدت بالاست، اما در پرداخت وام تکلیفی ۱۵۰ درصد رشد داشته‌ایم.
وی با اشاره به برنامه افزایش سرمایه این بانک گفت: در ۶ ماهه اخیر ثبت صورت جلسه افزایش سرمایه ۳۴ هزار میلیارد ریالی بانک را در گام اول انجام داده‌ایم، در گام دوم با سود انباشته افزایش سرمایه دوم را ثبت کرده‌ایم و سرمایه بانک را از ۳۴ هزار میلیارد ریال به ۵۰ هزار میلیارد ریال رسانده‌ایم.
افزایش سرمایه به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در دستور کار بانک قرار دارد
شمسی‌نژاد گفت: در گام سوم به کمک وزارت اقتصاد، بحث افزایش سرمایه از ۵۰ هزار میلیارد ریال به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال را در دستور کار قرار داده‌ایم که افزایش سرمایه ما از محل آورده غیرنقدی است. به این ترتیب که تقریباً ۴۰ درصد از شعب خود را که استیجاری است با شعب مازاد بانک‌های سهام‌دار تهاتر می‌کنیم.
وی در همین رابطه افزود: این نوع افزایش سرمایه چند حسن دارد، اول این که هزینه عملیاتی بانک را به شدت کاهش می‌دهد و شعب استیجاری تبدیل به شعب ملکی می‌شود. دوم اینکه املاک مازاد سهامداران عمده را دریافت می‌کنیم که در اینجا تهاتر بین ۲ بانک انجام خواهد شد. سوم اینکه شعب بانک به قیمت روز کارشناسی می‌شود و به دارایی بانک افزوده خواهد شد.
این متخصص مسائل بانکی ابراز داشت: اگر تا پایان سال مرحله سوم افزایش سرمایه را انجام دهیم، تنها بانکی خواهیم بود که در یک سال هر سه نوع افزایش سرمایه را در تاریخ صنعت بانکداری انجام داده‌ایم.
شمسی‌نژاد اعلام کرد: در دوره ۱۰ ماهه مدیریت جدید این بانک، کار‌های خوبی همچون افزایش سقف وام، تبدیل شدن بانک‌های قرض‌الحسنه به بانک‌های عامل پرداخت حقوق و دستمزد، افزایش چشمگیر حجم سپرده‌گذاری مردم و … صورت گرفته است.
وی افزود: در ۱۴ سال گذشته منابع این بانک ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است، اما از آذر سال ۱۴۰۰ تا کنون منابع بانک با حدود ۸۵ درصد رشد به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
شمسی‌نژاد گفت: با توجه به گستردگی مشتریان بانک، لازم بود تا توسعه خدمات غیرحضوری را مبنای کار خود قرار دهیم. بر همین اساس سفته الکترونیک را ارائه و توثیق سهام را وارد بحث دریافت تضامین کرده‌ایم. همچنین فرآیند افتتاح حساب و پرداخت وام به صورت آنلاین ارائه شده است. ضمن این که مرکز ارتباط با مشتریان و همچنن پرستاری مشتری را نیز راه‌اندازی کرده‌ایم، به این شکل که ما با مردم تماس می‌گیریم و خدمات خود را به آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم، اما همچنان به آن سطح از آنلاین بودن که مد نظر ماست نریسیده‌ایم.
روزانه بیش از ۸ هزار فقره وام پرداخت می‌شود
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اظهار داشت: روزانه با ۹ هزار افتتاح حساب جدید روبه‌رو هستیم، یعنی هم‌اکنون بالاترین افتتاح حساب روزانه برای بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است. همچنین روزانه بیش از ۸ هزار فقره وام پرداخت می‌کنیم که نشان‌دهنده موج استقبال زیاد مردم، دستگاه‌ها و نهاد‌ها از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است. با این حجم بالای مراجعات مسلماً نارضایتی‌هایی را نیز خواهیم داشت که به مرور رفع خواهد شد.
وی افزود: به دلیل حجم بالای مراجعات، لازم بود تا نظارت در شعب بانک را تقویت کنیم که این کار را انجام داده‌ایم. سعی کرده‌ایم تا مشتریان را به سمت وام غیرحضوری سوق دهیم، اما برخی از مشتریان همچنان علاقه‌مند به حضور در بانک هستند. به مردم توصیه می‌کنم که برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه خودشان از خدمات غیر حضوری استفاده کنند.
شمسی‌نژاد در مورد دریافت مجوز واریز حقوق و دستمزد گفت: دریافت مجوز واریز حقوق و دستمزد موجب شده تا هم برای حقوق بگیران و هم برای کارفرمایان مزایای بسیار خوبی فراهم شود و بتوانند راحت‌تر وام قرض‌الحسنه دریافت کنند. به همین دلیل بسیاری از نهاد‌ها در ۲ ماه گذشته، حساب‌های پرداخت حقوق خود را به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران منتقل کرده‌اند و موجی از ورود کارفرمایان را نیز در آینده نزدیک خواهیم داشت. هدف نهایی ما ۵۰ میلیون ایرانی با ۵۰ میلیون کارت قرض‌الحسنه است و ان‌شاء‌الله همه خدمات را در قالب قرض‌الحسنه ایجاد خواهیم کرد تا هزینه و بهای تمام شده تأمین مالی برای مردم کاهش یابد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.