×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رسانه‌ها جریان‌ساز و ترویج دهنده نوآوری در بخش معدن هستند

مجری طرح زیست‌بوم‌ نوآوری و فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی در نشست خبری با رسانه‌های تخصصی این بخش به نقش و کارکرد رسانه‌ها در توسعه فرهنگ نوآوری پرداخت و فرصت‌ها و چالش‌های زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی را مورد واکاوی قرار داد.

کیوسک خبر ـ به گزارش مس پرس به نقل از ایمینو، حسین منصوری در نشست صمیمانه با خبرنگاران نشریات و سایت های تخصصی بخش معدن و صنایع معدن اظهار کرد: ایمینو طی ۲ سال گذشته درصدد بوده با زیرساخت های لازم برای توسعه زیست بوم نوآوری در بخش معدن فعالیت کند. چالش هایی بر سر راه زیست بوم نوآوری بخش معدن و صنایع معدنی وجود دارد که بخشی از آنها به سیاستگذاری های کلان، برخی به قوانین دور از نگاه کارشناسی برمی گردد. از سویی شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی به استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان اعتماد ندارند.

او با بیان اینکه این چالش ها باعث شده بستر حمایتی واقعی و کارشناسانه ای برای ترویج نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی و اغلب صنایع استراتژیک ایجاد شود، ادامه داد: سنتی بودن صنعت و نقش پررنگ دولت، اختصاص منابع مالی ناکافی، یارانه های انرژیث و نظام رانتی، چالش های مدیریت ریسک، چالش های مالکیت فکری، سرعت تغییر قوانین و مجوزهای چندگانه، دانش ناکافی و بی اعتمادی به اکوسیستم استارتاپی و نبود حمایت کافی نهادهای قانونگذار نیز به توسعه طرح‌های نوآورانه و فناورانه لطمه وارد کرده است.
منصوری با اشاره به اهمیت و نقش رسانه ها در توسعه فرهنگ نوآوری و جریان سازی ها افزود: عطش صنایع معدنی به پیشرفت تکنولوژی شدت گرفته و رقابت میان بازیگران صنعت معدنکاری جهان بسیار گسترده تر از گذشته شده است. رشد تقاضای جهانی، افزایش شهرنشینی و توسعه سریع اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و پیشرفت های فناورانه را نمی‌توان نادیده گرفت چرا که همین روند موجب افزایش تقاضا برای منابع معدنی شده است.
مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی افزود: بنگاه‌های بزرگ معدنی دنیا به دنبال کاهش نرخ کشف سنگ های با کیفیت بالا و قابل دسترس به استفاده از طرح‌های نوآورانه در راستای ارتقای اکتشاف و بهبود استخراج مواد معدنی کمیاب مانند طلا روی آورده‌اند. اگر نگاهی به اکوسیستم استارتاپی مطرح جهان داشته باشیم، وضعیت ۵ اکوسیستم درصدر نشان می دهد وضعیت آنها نسبت به سال قبل تغییر نکرده به طوری که سیلیکون ولی همچنان در رتبه اول و نیویورک، لندن، پکن و بوستون در رده‌های بعدی قرار دارند. از سویی آمریکای شمالی با ۳۰ زیست بوم بزرگ استارتاپی، بیشترین زیست بوم استارتاپی را در برگرفته است.
او ادامه داد: از سال‌ ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ استارتاپ‌های جهانی ۳ تریلیون دلار ارزش اقتصادی ایجاد کرده‌اند که نسبت به دوره دو ساله قبلی این ارزش رشد ۲٫۶ درصدی داشته است. در سال ۲۰۲۲ نیز نزدیک به ۳۷۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خطرپذیر در جهان رخ داده و سهم اقتصاد استارتاپی از اقتصاد کشورهای فرانسه، برزیل و بریتانیا بزرگتر شده از سویی ۳۰ هاب زیست بوم آینده برای اینکه دره‌سیلیکون ولی کجا شکل بگیرد، در حال تعریف استراتژی هستند.
مدیر مرکز نوآوری ایمینو بیان کرد: در تلاش هستیم با همکاری صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی جهت پوشش بیمه‌ای برای فعالیت‌های حوزه استارت آپ و های‌تک و از سوی دیگر آموزش به صاحبان استارتاپ و جذب سرمایه‌گذاران مسیر فعالیت استارتاپ‌های معدنی در کشور را تسهیل کنیم. نیاز ورود به نوآوری و فناوری همکاری با رسانه است و رسانه است که می‌تواند بی‌اعتمادی بخش‌ معدنی به استارتاپ‌ها را برطرف کند.

او افزود: ازجمله برنامه‌های ایمینو در سال‌جاری، سنجش و تعیین وضعیت تیم‌های استارتاپی موجود و تسهیلگری و هدایت آن‌ها با حمایت از ۱۶ استارتاپ در مرحله پیش‌شتابدهی تا سقف ۵۰ میلیون و شتابدهی ۲۵۰ میلیون، میزبانی از کارآفرین‌ها، مدیران کارآفرین، انجمن‌ها و… تخصصی بخش معدن و صنایع معدنی، جذب و آموزش کارآموزان علاقه‌مند به نوآوری، پیاده‌سازی پلتفرم شتابدهی ماین‌هاب است.
منصوری عنوان کرد: ایمینو به عنوان مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی از شهریورماه سال ۱۳۹۹ تلاش کرده با سیاستگذاری، تسهیلگری، شبکه‌سازی و توسعه بازار در راستای ایجاد و خلق استارتاپ‌ها، توسعه کسب و کارهای نوپا، تجاری‌سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و توسعه زیست بوم فناوری‌های پیشران انقلاب صنعتی چهارم گام بردارد و با اولویت فناوری های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاکچین و فناوری های هاب تعریف و زنجیره ارزش خدمات خود را تعریف کند.
او با بیان اینکه ایمینو حلقه اتصال دانش و فناوری‌های نوین به چرخه معدن و صنایع معدنی کشور است، گفت: این مرکز در راستای بسط، توسعه و حمایت از کسب و کارهای نوپا (استارتاپ‌ها) و تجاری سازی محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان و فناور راه‌اندازی شده و فضای کار اشتراکی برای هسته‌ها و تیم‌های فناور و شرکت‌های تخصصی ایجاده کرده تا این هسته ها در هر زمینه کاری با ارزش های مشترک و فعالیت‌های مستقل کنار هم جمع شوند تا در محیط کاری‌ یکسان و با فضای جذاب، فعالیت‌های خود از جمله همکاری در انجام یک استارتاپ یا پروژه‌ایی مستقل را انجام دهند چرا که استفاده از شرایط و امکانات فضای کار اشتراکی به کاهش هزینه‌ها و افزایش بازدهی کار نوآوران کمک می‌کند. مخاطبان این فراخوان سرمایه گذاران و شتابدهنده های تخصصی و شرکت های مرتبط با بخش معدن و صنایع وابسته هستند.
منصوری در ادامه این نشست با اشاره به اینکه به زودی نتیجه ارزیابی و شرایط احراز ایده‌های برگزیده جشنواره ایده های ارزش آفرین بخش معدن (اینوماین ۳) اعلام می شود، گفت: از تمام ایده پردازان و نوآوران در زمینه‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری، بازاریابی و فروش محصولات، پشتیبانی، حمل و نقل، ایمنی، بهداشت و محیط زیست، انرژی و آب، باطله معادن و پسماند و فناوری های نوین در این بخش مانند بلاکچین، پردازش ابری، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، کلان داده، رباتیک، چاپ سه بعدی دعوت می‌کنیم تا ایده یا طرح نوآورانه، خلاقانه و فناورانه خود را با ایمینو به اشتراک و در سامانه الکترونیکی ایمینو به نشانی imino.ir ثبت کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.