×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
راه اندازی صندوق املاک و مستغلات در گام آخر

به گزارش کیوسک خبر، فدایی در گفت و گو با «کالاخبر» اظهار داشت: در این نوع صندوق ها املاکی که دارای پایان کار بوده یا املاکی که دارای اسناد معتبر هستند به مالکیت صندوق در آورده می شوند و با گزارش های کارشناسی رسمی و دادگستری که انجام می گیرد املاک قیمت گذاری شده و یونیت های صندوق ها به مردم فروخته می شود و سود حاصل از این سرمایه گذاری در قالب واحدهای سرمایه‌گذاری، نصیب سهامداران می‌شود.

وی درخصوص زمان راه اندازی این صندوق ها خاطرنشان کرد: به دلیل پیچیدگی های گسترده قوانین مربوط به بخش املاک، نظرات صاحب نظران مختلف اخذ شده و احتمال می رود طی یک ماه آینده با ابلاغ دستورالعمل صندوق املاک و مستغلات، این صندوق به مرجله راه اندازی برسد.

فدایی درباره فروش متری مسکن نیز این طور گفت: فروش متری مسکن یک طرح موازی صندوق املاک و مستغلات است که موضوع متفاوتی در حوزه پیوند بازار سرمایه و مسکن به شمار می رود. در این روش صرفا خرید مسکنی که می خواهد ساخته شود مطرح است درحالی که در صندوق املاک و مستغلات ملک موجود بوده و در حال استفاده و کاربری است و چون افرادی وجود دارند که امکان خرید ملک و اجاره دهی ندارند در نتیجه یونیت های این صندوق ها را با سرمایه های کم خریداری می کنند و به اندازه سرمایه خود در کسب و کار خرید ملک و اجاره دهی شریک می شوند.

او گفت: اما طرح فروش متری مسکن که برپایه انتشار اوراق سلف موازی استاندارد مسکن راه اندازی می شود به ساخت مسکن مرتبط است؛ برای مثال یک سازنده درخواست انتشار اوراق برای تامین مالی ساخت مسکن در پروژه‌ای مشخص را می‌دهد و افراد می‌توانند اوراق منتشر شده را به‌ازای هر مترمربع خریداری کنند. در واقع سازنده با پول فروش اوراق نسبت به ساخت ملک موردنظر اقدام کرده و خریداران اوراق نیز به میزان اوراق خود، صاحب میزان مشخصی از ملک در پروژه تعیین شده می‌شوند.

مدیر اداره نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان با بیان اینکه امیدواریم دیگر شاهد قیمت گذاری دستوری کالاها از جمله سیمان و فولاد نباشیم، گفت: در حال حاضر تقریبا شاهد ورود کل شرکت های سیمانی در بورس کالا هستیم و کشف قیمت متناسب با شرایط بازار و مکانیزم عرضه و تقاضا صورت می گیرد که نتیجه عرضه های گسترده در هفته های گذشته نیز ایجاد تعادل و شفافیت در بازار این محصول است که امیدواریم با توجه به تجربیات گذشته، رویکرد قیمت گذاری دستوری در بازارها به پایان برسد.