×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
رئیس‌جمهور آینده «خط‌کشی جناحی» را کنار بگذارد

علیرضا پورحسین

کیوسک خبر ـ دولت جدید در شرایطی آغاز به‌ کار خواهد کرد که جهان و به‌خصوص منطقه خاورمیانه با تنش‌های متعددی مواجه بوده و نگرانی از ایجاد دوباره نیروهای تندرو در کشورهای مختلف بالا گرفته است. از سوی دیگر آمریکا قصد دارد نیروهای خود را از منطقه خارج کند که بسیاری از آن تحت‌عنوان یک جراحی سیاسی امنیتی یاد می‌کنند که وضعیت خاورمیانه را حساس‌تر از پیش می‌کند و احتمال دارد با مشکلات امنیتی و انسانی همراه کند. ایران در این میانه روزهای سختی را پشت‌سر می‌گذارد که آغاز آن همزمان شد با روی کار آمدن دونالد ترامپ و خروج ناگهانی‌اش از برجام؛ اقدامی که تمامی طرف‌های برنامه جامع اقدام مشترک را با چالش مواجه کرد، اما این ایران بود که بیشترین آسیب‌ها را متحمل شد. بسیاری بر این باور هستند اکنون با آغاز به ‌کار دولت جدید آمریکا، مذاکرات برسر بازگشت به برجام و برداشته‌شدن تحریم‌ها فرصتی استثنایی برای ایران ایجاد کرده است که دولت آتی باید از آن به بهترین شکل‌ممکن بهره جوید. درصورتی که مذاکرات بار دیگر به برداشته‌شدن تحریم‌ها منجر شوند و درصورتی که دولت جدید ازسرگیری روابط با جهان را در برنامه خود داشته باشد، بخشی از چالش‌های کشور را پشت‌سر گذاشته و دیگر آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از این چالش‌ها نیز قابل‌حل خواهد بود. در راستای بررسی اولویت‌های دولت آتی، «آرمان ملی» گفت‌وگویی با امیررضا واعظ‌آشتیانی، تحلیلگر مسائل سیاسی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

دولت آتی در راستای حل مشکلات کشور چه مواردی را در اولویت قرار می‌دهد؟
در ادوار گذشته و به‌تدریج مقوله اعتماد عمومی خدشه‌دار شده است که دولت آتی فارغ از اینکه در راس آن، چه کسی حضور دارد باید این مقوله مهم را مدنظر قرار دهد و آن را بازسازی کند. باید اعتمادسازی کرد. اعتمادسازی با پاسخگویی و عملکرد شفاف آغاز می‌شود. دولت آینده باید در ابتدا به جنگ بی‌اعتمادی در کشور رفته و مسئولانی را برای اداره امور انتخاب کند که نگران پاسخگویی و شفافیت نباشند. این زمینه‌سازی اعتمادسازی در جامعه است. هرگاه مردم بتوانند از دولت مطالبه کنند، احساس بهتری نسبت به انتخاب و انتخابات و وضعیت کشور خواهند داشت. در وهله بعد باید توجه داشت هر فعالیتی قطعا نواقصی دارد و دولت آتی باید این را بپذیرد که عملکرد بی‌نقصی ندارد و در راستای تکامل خود از نظرات کارشناسان و متخصصان مختلف بهره جوید. دولت آتی باید فضای نقد را در کشور ایجاد کند و گوش‌ شنوا داشته باشد. این موارد ضرورت‌هایی هستند که اگر در کشور وجود داشته باشند، فضا برای انجام اقدامات آتی مهیا می‌شود و به نحوی زیربنای توسعه کشورند. این موارد هستند که می‌توانند روح مشارکت را در جامعه ایجاد کرده و در میان اقشار مختلف بسط دهند. سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال و سایر اتفاقات خوب در گرو اعتمادسازی است. امروز مشکل اصلی جامعه ما نبود‌اعتماد به سیستم است که این مساله باید حل و فصل شود.
بسیاری بر این باور‌ند که در این اواخر بسیاری از گروه‌های سیاسی و تفکرات مختلف از جریان کنشگری جامعه حذف شده‌اند، دولت آتی در راستای ترمیم این فضا چه اقداماتی باید انجام دهد؟
در ایران یک ظرفیت و پتانسیل بالقوه وجود دارد که بخش‌های از آن را می‌توان در تعدد آرا مشاهده کرد. دولت آینده باید این هنر را داشته باشد تا از این ظرفیت استفاده کند که در فضای منتقدانه آرمان‌های کشور در راستای توسعه و پیشرفت ایران نهادینه شوند. نباید اینگونه تصور کرد که با خط‌کشی می‌توان به موفقیت دست یافت. رئیس‌جمهور آینده اگر می‌خواهد موفق شود، خط‌کشی جناحی نکند. نباید تصور کرد که فقط یک طیف خاص می‌تواند کشور را نجات دهد. باید فارغ از این مسائل از مدیران شجاع و با علم استفاده شود که نگرانی آنها توسعه و پیشرفت کشور است. باید از مدیران قانونمدار استفاده کرد و مدیران قانون‌گریز را کنار گذاشت. این اقدامات است که شاکله یک مجموعه موفق را ایجاد می‌کند. امروز در کشور ما تفکرات و جناح‌بندی‌های مختلفی وجود دارد که باید فارغ از آنها، بهترین‌ها برگزیده شوند. ما همواره از سوءمدیریت ضربه خورده‌ایم و دولت آتی نباید دیگر این اشتباه را مرتکب شود. باید مدیران کارآمد بار دیگر مورد استفاده قرار گیرند تا کشور بتواند از چالش‌های پیش‌رو با موفقیت عبور کند. در این میان ضرورت دارد انتقادات نیز شنیده شود و تمامی گروه‌ها حرف خود را آزادانه بزنند. دولت باید صبور باشد و در مقابل انتقادها حرکت تندی از خود نشان ندهد. مشخصا دولتی موفق است که از انتقادها استفاده کند و به نظر من دولت آینده باید یک واحدی ایجاد کند تا انتقادات را دریافت و مورد بررسی قرار دهد تا یک تیم تحلیلی بسیار قوی در دست داشته باشد. دولت آینده نباید اشتباهات گذشتگان را تکرار کند.
انتخابات روز جمعه از نگاه شما می‌تواند منجر به تشکیل چنین دولتی شود؟
انصراف دو کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری و در ادامه انصراف برخی دیگر کمک می‌کند شاهد انتخابات رقابتی باشیم. با نگاه به سیستم انتخابات در سایر کشورهای جهان که با سیستم ریاستی یا نیمه‌ریاستی اداره می‌شوند، می‌بینیم غالبا کاندیداهای اصلی بسیار محدود هستند و همین تعداد پایین کاندیداها حتی بعضا منجر به مشارکت بیشتر نیز می‌شوند. لذا در انتخابات روز جمعه نیز اگر به نکات اصولی توجه شود می‌توان شاهد انتخابات خوبی بود که منجر به تشکیل یک دولت خوب و توانمند نیز شود. همچنان می‌توان این امید را داشت که رقابت خوبی در انتخابات شکل گیرد. همواره دولت‌های توانمند نیز از دل رقابت‌ها و اختلاف‌نظرها شکل می‌گیرند و با توجه به همین رقابت‌های نزدیک و تنگاتنگ است که عملکرد بهتر در دستور کار قرار می‌گیرد.

منبع: آرمان ملی آنلاین