×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
ذخایر گازوییل نیروگاه ها ۲۰ درصد کمتر شد| تکمیل ظرفیت ۳.۶میلیارد لیتری مخازن تا آبان

هم زمان با نزدیک شدن پاییز، گرانی ها نسبت به تامین سوخت مصرفی زمستان افزایش یافته است. آنگونه که جواد اوجی وزیر نفت اعلام کرده در زمستان ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری گاز خواهیم داشت. کسری که بیشتر از همه نیروگاه ها را با چالش مواجه خواهد کرد.

به گزارش کیوسک خبر، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق به خبرگزاری بازار می گوید : وقتی با کمبود گاز در نیمه دوم سال مواجه می شویم معمولا اولین جایی که گازش قطع می شود، نیروگاه ها و صنایع است. آمار منتشر شده از سوی شرکت ملی گاز نشان می دهد که سهم نیروگاه ها ازمجموع ۲۳۳ میلیارد مترمکعب مصرف گاز طبیعی کشور در سال گذشته حدود ۶۶ میلیارد مترمکعب بوده در حالیکه سهم بخش خانگی و تجاری از این رقم حدود ۱۲۲ میلیارد مترمکعب بوده است. هرچند که حدود ۱۵ میلیارد لیتر مازوت و گازوئیل نیز برای تولید برق در فصل زمستان در نیروگاه‌های کشور مصرف شده اما آنگونه که معاون برنامه ریزی توانیر اعلام می کند: عمده سوخت مصرفی در نیروگاه گاز بوده و هر گونه برودت دما و افزایش مصرف می تواند عملکرد نیروگاه ها را با مشکل مواجه کند.

او البته در ادامه می گوید: امسال نه تنها کسری گاز داریم بلکه موجودی مخازن گازوییل هم نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۱۹ درصد کمتر شده است.

به گفته سخنگوی صنعت برق، موجودی مخازن گازوییل نیروگاه ها امسال حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر است در حالیکه موجودی پارسال ما بیش از ۲ میلیارد لیتر بوده است.

سخنگوی صنعت با اشاره به هماهنگی های انجام شده با وزارت نفت(شرکت پخش و پالایش) برای تامین سوخت نیروگاه های در روزهای سرد سال، افزود: یکی از برنامه‌های ما این است که در زمان اوج مصرف گاز که تأمین خوارک گاز طبیعی نیروگاه‌ها به حداقل می‌رسد، آنها بتوانند از سوخت جایگزین (سوخت مایع) استفاده کنند.

او همچنین ادامه داد: با توجه به کمبود گازی که زمستان امسال خواهیم داشت وزارت نفت قول داده مخازن گازوییل ما را تا آبان پر کند. اما همچنان مشکلاتی محاسبه کرایه حمل ماشین های حمل سوخت وجود دارد و همین مساله سرعت سوخت رسانی را کند کرده است.

به گفته رجبی مشهدی، ظرفیت مخازن گازوییل نیروگاه ها حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون لیتر است و برای اینکه تامین برق در روزهای سرد سال با مشکل مواجه نشود، باید این ظرفیت تکمیل شود.

او همچنین گفت: تلاش می‌کنیم، تامین سوخت مایع زودتر انجام شود، ضمن اینکه امیدواریم مصرف‌کنندگان بخش خانگی و تجاری مراعات کنند تا با کسری گاز مواجه نشویم و مجبور نباشیم سوخت مایع بسوزانیم، زیرا هزینه دارد.