×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

در دیدار دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه با دکتر صمد نژادابراهیمی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر مرتضی طاهری مشاور مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، فرایند نمایه‌سازی بین‌المللی فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه بیمه، مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در این نشست که عصر روز دوشنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۲ به میزبانی پژوهشکده بیمه برگزار شد، دکتر عسگری ضمن معرفی معاونین و مدیران حاضر در نشست، هدف از برگزاری این نشست را تبادل نظر در خصوص نمایه‌سازی بین‌المللی فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه بیمه، ارائه برنامه نشریات پژوهشکده بیمه و ارتقای پژوهشکده بیمه به پژوهشگاه صنعت بیمه عنوان کرد و افزود؛ اجرای طرح‌ پژوهشی «شناسایی و دسته‌بندی انواع ریسک‌های شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان، هسته‌های فناور، شرکت‌های نوآور و نوآفرین و مدیریت آن» که با استفاده از ساز و کارهای بیمه طراحی و اخیرا در شورای پژوهشی پژوهشکده بیمه تصویب شده است، در جلسه امضای تفاهم‌نامه میان وزارت علوم و بیمه مرکزی نیز مورد اشاره و استقبال قرار گرفت و به تعبیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حرکتی نو در صنعت بیمه ایران و دنیا و نشان‌دهنده بلوغ صنعت بیمه خواهد بود. علاوه بر این، انجام طرح پژوهشی با موضوع «ریسک‌های مترتب بر طرح های پژوهشی» نیز در همین راستا در دستور کار پژوهشکده بیمه قرار گرفته است.

دکتر عسگری از تهیه طرح اولیه برای راه اندازی چند نشریه تخصصی در پژوهشکده بیمه خبر داد و افزود؛ در همایش بیمه و توسعه سال جاری اساتیدی از موسسات و دانشگاه‌های برتر بین‌المللی از کشورهای مالزی، ترکیه، امارات متحده عربی و … حضور خواهند داشت که مقالات خود را در حوزه بیمه رایج، تکافل و مالی اسلامی در این همایش ارائه خواهند کرد و در صورت امکان این مقالات در فصلنامه پژوهشنامه بیمه ویژه همایش بیمه و توسعه، به زبان انگلیسی چاپ و منتشر خواهند شد.

رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره برقراری تعاملات گسترده بین‌المللی در پژوهشکده بیمه تصریح کرد که تمامی برنامه‌های راهبردی پژوهشکده در راستای سیاست‌ها و اولویت‌های دولت سیزدهم و وزارت اقتصاد قرار دارد و غالب شدن تفکر واحد براین فرایندها، هم‌افزایی و تسریع امور به ویژه در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی را به همراه داشته است.

دکتر عسگری با اشاره به راه‌اندازی تکافل در عرض یک‌سال گذشته در صنعت بیمه و آغاز ارائه پنجره تکافل توسط ۷ شرکت بیمه، از حضور اعضای رسانه ملی در پژوهشکده برای اولین بار با هدف تبیین تکافل برای عموم خبر داد و افزود؛ در حال حاضر ۵۰۰ شرکت تکافل در ۶۰ کشور جهان فعال هستند و صنعت بیمه ایران با وجود بهره‌مندی از بانکداری اسلامی، به لحاظ زمانی حدود ۴۰ سال با صنعت تکافل دنیا فاصله دارد که فعالیت جدی در این حوزه را می‌طلبد.

وی به برگزاری سه دوره آموزشی بین‌المللی به صورت حضوری توسط پژوهشکده بیمه اشاره کرد و افزود، در حال حاضر نیز سلسله وبینارهای تکافل با همکاری پژوهشکده بیمه و دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی (IIUM) در حال برگزاری است که همکاری این دانشگاه با بیش از ۳۰ هزار دانشجو از ۱۱۰ کشور جهان با پژوهشکده بیمه، نشان از اعتبار علمی بالای صنعت بیمه ایران در دنیا دارد و سهم بسزایی نیز در فرهنگ‌سازی بیمه و تکافل در کشور خواهد داشت.

در ادامه این نشست، دکتر صمد نژادابراهیمی مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد که این وزارتخانه تاکنون تعاملات خوبی با پژوهشکده بیمه داشته و در حال حاضر نیز برنامه‌های مهمی نظیر ارائه بیمه پژوهش و فناوری برای اولین با در ایران و دنیا در دستور کار وزارت علوم تحقیقات و فناوری قرار گرفته است که به طور مستقیم در حوزه تخصص و فعالیت پژوهشکده بیمه می‌باشد.

دکتر نژادابراهیمی تصریح کرد؛ نمایه‌سازی بین المللی نشریات در حوزه وظایف و اولویت‌های دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد که علاوه بر افزایش کیفیت آثار علمی، به ساماندهی فرایندها، شفافیت فرایند نشر و افزایش رویت‌پذیری پژوهش‌ها منجر خواهد شد و در گام اول به دیده شدن تحقیقات و در گام دوم به ارتقای سطح علمی و رتبه‌بندی دستاوردهای علمی کشور کمک شایانی خواهد کرد.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ارتقای کیفی رخ داده در نشریات پژوهشکده بیمه در طول یک سال گذشته، آمادگی این واحد را برای همکاری با پژوهشکده بیمه در زمینه نمایه‌سازی بین‌المللی فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه بیمه و ارتقای کیفی مجلات پژوهشکده اعلام داشت.

دکتر نژاد ابراهیمی تاکید کرد ارتقاء جایگاه پژوهشکده‌ها و تبدیل شدن به پژوهشگاه نیز در حوزه وظایف دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد و این دفتر آمادگی کامل خود را برای همکاری با پژوهشکده بیمه در راستای ارتقای جایگاه پژوهشکده بیمه و تبدیل شدن به پژوهشگاه صنعت بیمه تا پایان سال جاری اعلام می‌دارد.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد پژوهشکده بیمه تا کنون در حوزه دیپلماسی علمی فعالیت‌های ارزشمندی داشته است که همسو با اولویت‌های وزارت علوم می‌باشد و در این مورد نیز همکاری لازم با پژوهشکده بیمه به عمل خواهد آمد. همچنین در زمینه تاسیس مجلات و نشریات جدید (مشروط بر این که نشریات جدید در راستای رفع نیازهای علمی کشور و نیازهای احصا شده توسط پژوهشکده بیمه باشند)، تدوین آیین‌نامه‌ها و سیاستگذاری و چاپ و انتشار یک شماره از فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه بیمه به زبان انگلیسی نیز همکاری لازم با پژوهشکده بیمه انجام خواهد شد.

در ادامه، دکتر مرتضی طاهری مشاور مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ارائه نقشه راه موثر و موفقیت‌‌آمیز برای نمایه‌سازی بین‌المللی فصلنامه پژوهشنامه بیمه پرداخت و موضوعات و توصیه‌های لازم برای تسهیل این امر را ارائه کرد.

وی تصریح کرد شماره‌های منتشر شده فصلنامه پژوهشنامه بیمه نشان دهنده آن است که تفکر حرفه‌‍ای و آکادمیک بر این فصلنامه حاکم است و مشاوره نمایه‌سازی نیز به نحو مقتضی انجام پذیرفته است.

دکتر مرتضی طاهری با اشاره به لزوم رعایت تنوع جغرافیاییِ مقالات در فرایند نمایه سازی بین المللی تاکید کرد که نمایه سازی بین‌المللی پژوهشنامه بیمه مستلزم دریافت و پذیرش مقالات دارای کیفیت بالا است و همایش بیمه توسعه سال ۱۴۰۲ و مقالات دریافت شده در این همایش بزرگترین فرصت پیش روی پژوهشکده بیمه برای تسریع این فرایند خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.