×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
دومین واحد بخار نیروگاه فردوسی پیک تابستان امسال وارد مدار می‌شود

مدیرعامل نیروگاه سیکل‌ ترکیبی فردوسی مپنا گفت: دومین واحد بخار این مجموعه به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات، پیک تابستان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
کیوسک خبر ـ فریبرز موتمنی در بازدید خبرنگاران از روند ساخت واحدهای بخار نیروگاه ۱۴۳۴ مگاواتی فردوسی مشهد با اعلام این خبر، اظهار داشت: این نیروگاه دارای ۶ واحد گاز ۱۵۹ مگاواتی و سه واحد بخار به ظرفیت نامی ۱۶۰ مگاوات است.
او افزود: عملیات ساخت واحدهای بخار نیروگاه فردوسی در قالب طرح‌های بیع ‌متقابل در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل نیروگاه سیکل‌ ترکیبی فردوسی مپنا، مأموریت اصلی طرح‌های بیع‌ متقابل را ساخت بخش بخار نیروگاه‌ سیکل‌ ترکیبی از محل منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت عنوان کرد و ادامه داد: در همین راستا ساخت بخش بخار نیروگاه فردوسی طی قرارداد بیع متقابل میان شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و تولید برق توس مپنا امضا شده است و مکانیزم بازگشت سرمایه آن از محل صرفه‌جویی سوخت خواهد بود.
موتمنی افزود: در نیروگاه‌های گازی، حرارت واحدها از اگزوز بخش گاز با درجه حرارتی حدود ۵۴۰ درجه سانتی‌گراد به محیط بیرونی خارج می‌شود که علاوه بر جلوگیری از هدر رفت انرژی، باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود، اما در این طرح با استفاده از حرارت خروجی اگزوز واحدهای گازی و هدایت آن به تجهیزات بخش بخار، انرژی الکتریکی تولید می‌شود.
وی ساخت سه واحد بخار نیروگاه فردوسی را مانع از انتشار ۲٫۴ میلیون تن دی‌ اکسید کرین در سال دانست و خاطرنشان کرد: افزایش تولید و پاسخگویی به رشد فزاینده بار در شمال ‌شرق کشور به میزان ۴۸۰ مگاوات، بالا بردن راندمان نیروگاه و افزایش آن به بیش از ۵۰ درصد، دستیابی به صرفه‌جویی ۸۷۰ میلیون لیتر سوخت مایع در سال برای مجموع ۳ واحد بخش بخار و کاهش آلایندگی زیست ‌محیطی از جمله اهداف اجرای این پروژه است.
وی حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای ساخت واحدهای بخار این نیروگاه را حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برشمرد که بدون اخذ هیچ گونه تسهیلات در حال پیشبرد اهداف است.
همچنین وی افزود: در مدت زمان ساخت واحدهای این پروژه ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک‌ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به فعالیت هستند که طبق برنامه واحد دوم بخار پیک تابستان امسال و واحد سوم نیز پیک تابستان سال آینده وارد مدار می‌شوند.
موتمنی با تاکید بر اینکه سیستم تحریک ژنراتور (MAPEX) و سیستم کنترل (MAPCS) نیروگاه‌ها تا پیش از این در انحصار تعدادی از شرکت‌های مطرح خارجی بوده است، گفت: خوشبختانه با تلاش متخصصان داخلی این تجهیزات سامانه کنترل (DCS) برای اولین بار در کارخانجات گروه مپنا طراحی و بومی‌سازی شده و در بخش بخار نیروگاه پرند با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است و هم‌اکنون در نیروگاه‌های فردوسی و عسلویه مپنا نیز از سیستم کنترل MAPCS مپنا استفاده می‌شود.
نیروگاه سیکل‌ترکیبی فردوسی، کیلومتر ۱۷ جاده مشهد به قوچان مستقر شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.