×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دهه فجر، روزهایی ماندگار در تاریخ ملت بزرگ ایران است

دکتر امیرعباس منوچهری، معاون درمان سازمان تامین اجتماعی
کیوسک خبر ـ ضمن گرامیداشت دهه خجسته فجر و دعوت ملت ایران به حضور پرشور و شعور در راهپیمایی بزرگ ۲۲بهمن و تجدید میثاق با آرمان های نظام جمهوری اسلامی، به استحضار می رساند بخش درمان سازمان تامین اجتماعی درعرصه بازار سلامت به عنوان بزرگترین خریدار و دومین تولیدکننده درمان پس از وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و ارایه خدمات درمانی را از سال ۱۳۶۸ با تصویب قانون الزام و با بهره‌گیری از امکانات مراکز درمانی ملکی خود در قالب خدمات درمان مستقیم و خریداری خدمات از مراکز درمانی طرف ‌قرارداد در قالب خدمات درمان غیرمستقیم انجام می‌دهد. روش درمان مستقیم با استفاده از امکانات درمانی سازمان اعم از ملکی و استیجاری و روش درمان غیر مستقیم از طریق خرید خدمت از گروه‌های پزشکی، موسسات تشخیصی و درمانی خصوصی، دولتی و دانشگاهی ارائه می شود. که در طی ۴۳ سال گذشته از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شاهد پیشرفت‌های متعددی در ارائه خدمات درمانی به لحاظ کمی و کیفی به بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی بوده ایم. در حال حاضر شبکه گسترده ارائه خدمات درمان مستقیم شامل ۷۸ بیمارستان(۷۰ بیمارستان ملکی و ۸ بیمارستان تحت پوشش هلدینگ درمان)، ۵ مرکز جراحی محدود سرپایی و ۳۱۰ مرکز درمانی سرپایی به بیش از ۴۳ میلیون نفر بیمه شده تحت پوشش درمان خدمات رایگان ارایه می¬دهند و آنها را در برابر مخاطرات مالی ناشی از هزینه های کمرشکن و فزاینده خدمات درمانی محافظت می‌نمایند و در بخش درمان غیرمستقیم نیز از طریق عقد قرارداد با حدود ۵۰۶۸۵ مرکزدرمانی دولتی و غیردولتی در سطح کشور، تلاش شده است تا سطح مطلوبی از دسترسی به خدمات تشخیصی، بهداشتی و درمانی مورد نیاز را با حداقل مشارکت مالی مستقیم، برای بیمه شدگان تامین اجتماعی فراهم نماید. از مهمترین اقدامات اخیر این معاونت می توان به بازنگری ضوابط سطح بندی خدمات درمانی اشاره نمود. هدف از اجرای سطح بندی توزیع عادلانه امکانات درمانی، تامین دسترسی بیمه¬شدگان به خدمات درمانی مورد نیاز و ایجاد شفافیت در پاسخگویی به شرکای اجتماعی می باشد که در سه محور خدمات سرپایی، خدمات بستری و تجهیزات پزشکی در سازمان تاًمین اجتماعی، منطبق بر قوانین بالادستی، استانداردها، نقشه راه سلامت ۱۴۰۴ ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیاز بیمه¬شدگان تدوین و درحال اجرا می باشد.
همچنین در راستای اجرای تکالیف قانونی مصرح در ماده (۷۴) برنامه ششم توسعه و بند (ز) ماده (۱۷) بودجه سال ۱۳۹۹ کشور و در راستای تسهیل و روان‌سازی فعالیت¬های مرتبط با ذی‌نفعان، کاهش خطاهای انسانی در مراحل مختلف نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی و لزوم حذف دفترچه کاغذی، جلوگیری از تردد غیرضروری بیمه‌شدگان و مقدمه‌سازی برای تحقق پرونده سلامت الکترونیک ایرانیان، “پروژه نسخه الکترونیک” شامل فرآیند نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک و همچنین پذیرش الکترونیک اسناد سرپایی و بستری طراحی و در موسسات درمانی ملکی و طرف قرارداد پیاده‌سازی شده است که اقدام اساسی در الکترونیکی نمودن خدمات درمانی سازمان در سطح کشور محسوب می شود.
قابل ذکراست براساس اهداف دولت سیزدهم و همچنین سند استراتژیک سازمان تامین اجتماعی، در سال ۱۴۰۰ با تدوین برنامه هایی با رویکرد تحول محور، “ازجمله طرح کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان تامین اجتماعی بابت خدمات درمانی سرپایی و طرح راه اندازی کلینیک دیابت و فشار خون” گام اساسی در ارائه خدمات درمانی مطلوب و با کیفیت به بیمه شدگان برداشته خواهد شد. در همین راستا امید است با تکمیل و استقرار کامل نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در مراکز طرف قرارداد امکان ارایه بهینه خدمات درمانی به بیمه شدگان معزز و مراجعین محترم سازمان فراهم گردد.
درخاتمه لازم است از کارکنان خدوم درمان سازمان تامین اجتماعی که در دوسال پاندمی کرونا به بالغ بر ۲۷۴۳۱۲ بیمار بستری شده در بیمارستانهای ملکی ارائه خدمت نمودند تقدیر وتشکر ویژه نمایم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.