×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دلایل کاهش درآمد ارزی صادرات/ ترکیب شرکای وارداتی چه می‌گوید؟

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: صادرات غیرنفتی به لحاظ وزنی با رشد حدود ۲۵ درصدی و از نظر ارزشی با کاهش ۸ درصدی مواجه بوده که نشان می‌دهد کالاهای صادراتی، ارزانتر در بازارهای هدف فروخته شده اند.

به گزارش کیوسک خبر، محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آمارهای منتشر شده از سوی گمرک در حوزه تجارت خارجی ایران در فصل بهار سال جاری اظهار داشت: بر اساس آمارهایی که از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است، صادرات غیرنفتی کشور که یکی از منابع تأمین کننده ارز مورد نیاز کشور است، اگرچه در فصل بهار با رشد ۲۵ درصدی به لحاظ وزنی مواجه بوده است، اما در حوزه ارزشی، افت حدود ۸.۸ درصدی را تجربه کرده است که این امر نشانگر آن است که کالاهای با ارزش افزوده کمتری از کشور صادر شده و به تبع آن، ارز کمتری هم نسبت به به مدت مشابه سال قبل عاید کشور شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه در بهار امسال ۳۵.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادر شده است، به آمار واردات کالا به ایران در همین مدت اشاره و تصریح کرد: در مقابل این میزان صادرات، ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد دلار وارد کشور شده است که این نشان از منفی شدن تراز تجاری به میزان ۱.۵ میلیارد دلار دارد.

وی اظهار داشت: مروری بر تراز تجاری کشور در فصل بهار حکایت از آن دارد که اگرچه به لحاظ وزنی واردات کشور کمتر از حجم صادرات بوده است، اما برای خرید آن، کشور ۱.۵ میلیارد دلار ارز بیشتر پرداخت کرده است که این حکایت از خرید کالا با ارزش افزوده بالاتر در فصل بهار امسال داشته است.

لاهوتی بیان کرد: کاهش قیمت کالاها و به خصوص مواد اولیه در بازارهای جهانی منجر به آن شده که علیرغم افزایش وزنی صادرات، اما به لحاظ درآمدهای ارزی، با کاهش مواجه بوده ایم.

دلایل کاهش درآمد ارزی در حوزه صادرات

وی اظهار داشت: البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که اعمال سیاست‌های سختگیرانه بانک مرکزی در رفع تعهد ارزی و سیاست‌هایی که از سوی این بانک طی ماههای گذشته اعمال شده، منجر به بروز دغدغه برای صادرکنندگان و کاهش میزان صادرات شده است.

به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، صادرکنندگان مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز تولید خود را با نرخ ارز آزاد تهیه کرده و در مقابل، ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه‌های معرفی شده از سوی بانک مرکزی و با مکانیزم‌های اعلامی در بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها به فروش می‌رسانند که این منجر به تفاوت قابل توجه نرخ ارز می‌شود و در نهایت سبب خواهد شد علیرغم رشدی که برای صادرات در سال جاری پیش بینی می‌شد، به لحاظ ارزآوری کشور در حوزه صادرات، با کاهش درآمدهای ارزی مواجه شود.

افزایش سطح کیفی واردات

وی با اشاره به کشورهای طرف تجاری ایران در فصل بهار سال جاری به اهمیت حضور برخی کشورها اشاره و اظهار داشت: ترکیب کشورهای هدف وارداتی بسیار حائز اهمیت است چراکه نشان می‌دهد کشورهای اروپایی هم در ترکیب کشورهای صادرکننده کالا به ایران حضور دارند و این موضوع خود نشانگر افزایش سطح کیفی واردات و به تبع آن، تولید کالاهای باکیفیت تر خواهد بود که خود در حوزه صادرات هم نکته مثبتی به شمار رفته و کالاهای صادراتی تولیدی با مواد اولیه وارداتی نیز، با کیفیت بالاتری روانه بازارهای صادراتی می‌شود.

لاهوتی قرار گرفتن امارات جزو شرکای وارداتی ایران بسیار حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به ارتباطات تجاری و تاریخی ایران با امارات دو دهه گذشته، حضور این کشور مهم عربی در جمع شرکای تجاری ایران حائز اهمیت است و بنابراین با توجه به اینکه این کشور همسایه مهم ایران و هاب تجاری منطقه است، باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد و باید تلاش کرد که جزو کشورهای شریک عمده وارداتی ایران باقی بماند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.