×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کسب ۶۱ رکورد در گروه فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ یک نهضت بود و نه یک اتفاق و این شرکت با صددرصد ظرفیت خود مشغول فعالیت است؛ به‌طوری‌که میزان تولید این گروه به ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن رسیده و دارای سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد کشور است.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه: یکی از مزایای اصلی فولاد مبارکه در مقایسه با دیگر بنگاه‌ها در وجود نیروی انسانی مؤثر و متخصص است. این شرکت امروز با نگاه توسعه ملی در حال فعالیت است و تحقق اهداف خود را بر پنج اصل استوار کرده است: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید؛ توسعه کمی، کیفی و متوازن؛ توسعه سرمایه‌های انسانی؛ تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین؛ تبدیل‌شدن به صنعت سبز. این شرکت برای بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، حرکت و اقدامات خود را از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به‌صورت جدی آغاز کرده و به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه نائل آمده است.

کسب ۶۱ رکورد در گروه فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ یک نهضت بود و نه یک اتفاق و این شرکت با صددرصد ظرفیت خود مشغول فعالیت است؛ به‌طوری‌که میزان تولید این گروه به ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن رسیده و دارای سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد کشور است.

فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت با سهم حدود ۳۴ درصدی در کشور و سهم ۲۰ درصدی در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) و با ظرفیت تولید ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان است. ارزش فعلی بازار شرکت فولاد مبارکه ۵۱۰ هزار میلیارد تومان است و این یعنی شرکت سهم ۱.۵‌درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور و سهم ۶.۵ ‌درصدی در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت دارد. همچنین زنجیره تأمین گسترده این شرکت مشتمل بر بیش از ۲۵۰۰ تأمین‌کننده کالا و خدمات و شبکه گسترده مشتریان آن نیز شامل بیش از ۱۰۰۰ کارخانه و کارگاه است.

روند توسعه‌ها و رشد تولید این شرکت از سال ۱۳۷۰ با افزایش ظرفیت از ۲.۴ میلیون تن به ۴.۲ میلیون تن و با تکمیل طرح‌های توسعه زیر سقف در سال ۱۳۸۷ ادامه یافت. در ادامه توسعه‌های گروه فولاد مبارکه با الحاق مجتمع فولاد سبا در سال ۱۳۸۵ و فولاد هرمزگان به شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۰ و افزایش ظرفیت شرکت تا ۶.۴ میلیون تن به بار نشست و باتوجه‌به عملکرد درخشان سال ۱۴۰۱ و برنامه‌های در دست اقدام سال جاری به‌ویژه به بار نشستن توسعه‌ها و افزایش ظرفیت واحد ریخته‌گری مداوم شرکت و توسعه فولاد سبا و سفیددشت تا پایان سال ۱۴۰۲ تولید ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

در سال ۱۴۰۱ به‌موازات رشد تولید در فولاد مبارکه شاهد رشد چشمگیر تولید در سایر شرکت‌های گروه فولاد مبارکه بودیم. تولید کنسانتره در سنگان با رشد ۱۰۴ درصدی به ۳ میلیون و ۲ هزار تن و تولید گندله این شرکت با رشد یک‌درصدی به ۴ میلیون و ۵۷ هزار تن افزایش یافت. در فولاد سفیددشت نیز تولید آهن اسفنجی با رشد ۱۲ درصدی به ۸۰۳ هزار تن افزایش یافت و تولید تختال فولاد هرمزگان با رشد ۶.۷ درصدی به یک‌میلیون و ۵۳۸ هزار تن رسید. همچنین تولید کلاف سرد شرکت امیرکبیر کاشان با رشد ۴.۷۷ درصدی به ۲۴۶ هزار تن افزایش یافت و تولید ورق گالوانیزه شرکت ورق‌خودرو و چهارمحال‌وبختیاری با رشد ۱.۶ درصدی به ۲۵۳ هزار تن و تولید شرکت گالوانیزه تاراز نیز با رشد ۳.۲۲ درصد به ۱۷۱ هزار تن افزایش‌ یافته است. در فولاد مبارکه نیز با تولید ۷ میلیون ۲۱۶ هزار تن تختال از ظرفیت اسمی شرکت عبور کردیم و در گروه فولاد مبارکه میزان تولید از ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن تختال عبور کرد. ضمن اینکه با عملکرد خوب همکاران مجتمع فولاد سبا میزان تولید کلاف گرم در این بخش در سال ۱۴۰۱ از یک‌میلیون و ۴۳۴ هزار تن کلاف فراتر رفت.

تولید و عرضه ۱۴ محصول جدید و توسعه سبد محصولات در گروه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ در حالی رقم خورد که همکاران ما بدون حضور حتی یک کارشناس خارجی این محصولات ارزشمند را تولید و عرضه کردند و این به معنای نهضت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و خودباوری است که همه این اتفاقات در سایه حضور نیروی خبره و ماهر و اعتماد به سرمایه‌های انسانی رخ‌ داده است.

توسعه و تنوع این تعداد محصول جدید در نوع خود کم‌نظیر بوده است، ضمن آنکه این محصولات که هریک از اهمیت بسیار زیادی در توسعه صنعت کشور برخوردار است. فولاد زنگ‌نزن برای استفاده در صنایع خودرویی، تولید تختال و ورق فولاد الکتریکی، کلاف سرد CK۴۵ مورداستفاده در صنایع خودرویی، تولید کلاف سرد M۶۰۰ مورداستفاده در ساخت موتورهای الکتریکی، تولید تختال API X۶۵ مورداستفاده در تولید خطوط تولید انتقال نفت و گازترش، تولید کلاف سرد DCO۱-RAD مورداستفاده در ساخت رادیاتور با خواص ویژه و انواع ورق‌های فولادی موردنیاز در مصارف ساختمانی، مخازن، شاسی خودروهای سنگین، فولادهای دوفازی فریتی و مارتنزیتی.

تولید این میزان محصول جدید با استفاده از ظرفیت‌های موجود به معنی خوداتکایی و خودباوری است و این چیزی است که امروز جوانان ما به آن نیاز دارند.

منبع: ویژه‌نامه بهره‌برداری، کارنامه ۱۴۰۱ شرکت فولاد مبارکه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.