×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

بهزاد شیری مدیرعامل بانک صبح امروز شنبه اول بهمن ماه سال جاری در نشست مدیران گروه‌های حسابرسی حوزه بانک‌ها در هیات چهارم حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات کشور، که به میزبانی پست بانک ایران برگزار شد، با تاکید بر سود دهی بانک در سه سال گذشته گفت: در سه سال اخیر منابع پست بانک ایران بدون داشتن هیچ شرکت تابعه‌ای، ۱۲۱ درصد رشد داشته است که نسبت به صنعت بانکی، بازار سرمایه و در بین بانک‌های دولتی از همه، بالاتر بوده است.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران، شیری با تاکید بر اینکه روند ایجاد سود انباشته بانک از سال ۱۳۹۸ تاکنون صعودی بوده است، ادامه داد: مدیران آینده پست بانک ایران اگر این روند را نزولی و یا متوقف کنند علامت سوال بزرگی ایجاد می‌کنند و باید به ذی‌نفعان و سهامداران پاسخگو باشند زیرا این توقع در آنها ایجاد شده است که این مسیر سوددهی، ادامه پیدا کند.
بالاترین مقام اجرایی بانک با اشاره به سیر تاریخی تشکیل و روند تغییرات بانک، گفت: پست بانک ایران پس از تشکیل در سال ۱۳۷۴ و تصویب اساسنامه آن در شورای پول و اعتبار به عنوان یازدهمین بانک دولتی در سال ۱۳۸۳، پس از توقف واگذاری سهام بانک در سال ۱۳۹۵ به عنوان بانک توسعه‌ای – تخصصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارائه دهنده خدمات پست مالی در ایران به استناد قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، معرفی شد.
وی با تاکید بر اینکه بانک در حال حاضر ۴۰۳ شعبه و بیش از پنج هزار و ۹۰۶ باجه بانکی روستایی فعال در سراسر کشور دارد، ادامه داد: این باجه‌ها به صورت خوشه‌ای اداره می‌شوند. به عبارت دیگر یک شعبه ۱۰ تا ۲۰ باجه بانکی روستایی را مدیریت می‌کنند و باجه‌های بانکی روستایی تحت نظارت آن شعبه خدمات بانکی به مشتریان ارائه می‌دهند.
مدیرعامل بانک با بیان اینکه ۱۴ میلیون حساب بانکی در پست بانک ایران وجود دارد که ۱۲٫۲ میلیون این حساب‌ها توسط مشتریان روستایی افتتاح و خدمات بانکی، دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: متوسط مانده حساب‌ها در بانک ۶۵۰ هزار تومان است که برنامه ریزی کرده‌ایم که تحت استراتژی شمول مالی و در آینده برای ارائه خدمات بازار سرمایه و خدمات بیمه‌ای از طریق این نقاط تماس با صاحبان این حساب‌ها ارتباط داشته باشیم.
وی افزود: بیش از ۴۰ درصد جمعیت روستایی با پست بانک ایران به صورت مستقیم در ارتباط هستند و ۸۵ درصد جمعیت نیز به صورت غیر مستقیم با باجه‌های پست بانک ایران در ارتباط هستند و خدمات بانکی دریافت می‌کنند.
شیری با اشاره به اینکه پست بانک ایران از سال ۹۰ تا ۹۷ دارای زیان انباشته بود، گفت: در سال ۱۳۹۷ سرمایه ثبتی بانک ۳۲۰ میلیارد ریال بوده است و در مقابل یک هزار و ۱۵۴ میلیارد تومان زیان انباشته داشته‌ایم که چهار برابر سرمایه ثبتی بانک بوده است.
بالاترین مقام اجرایی بانک با تاکید بر شناسایی نقاط ضعف و قوت بانک برای تغییر شرایط و عبور از بحران‌های گذشته، ادامه داد: با همین نگرش برنامه‌های بانک را برای سه ماهه اول در ۱۷ شاخص مالی تدوین و نحوه فعالیت شعب را در این برنامه مشخص کردیم و پس از هشت ماه بازخورد این برنامه در عملکرد شعب، دیده شد.
وی با بیان اینکه برای همه ابزارهای بانکی برنامه تدوین شده بود، افزود: با برنامه ریزی انجام شده خودپردازهای بانک که در سال ۱۳۹۸ نزدیک ۱۸۲ ساعت در ماه توقف داشتند به ۳۰ ساعت توقف در سال جاری رسیده‌اند.
شیری با تاکید بر اینکه باید برای هر استان با توجه به ظرفیت و وضعیت موجود آن استان برنامه‌ریزی مجزا داشت، گفت: در سه سال اخیر منابع پست بانک ایران بدون داشتن هیچ شرکت تابعه‌ای، ۱۲۱ درصد رشد داشته که نسبت به صنعت بانکی، بازار سرمایه و در بین بانک‌های دولتی از همه، بالاتر بوده است و هر آنچه در بانک جذب شده، به طور خالص از عملیات بانکداری به دست آمده و سرمایه‌های جذب شده را نیز به صورت تسهیلات به مشتریان، پرداخت کرده‌ایم.
بالاترین مقام اجرایی بانک با بیان اینکه نسبت مطالبات معوق بانک در سال ۱۴۰۰به دو درصد رسیده است، اظهار کرد: این نسبت در سال ۱۳۹۷، بیش از ۱۳ درصد بود که در پایان آذرماه سال جاری به کمتر از دو درصد رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه در سه سال گذشته تعداد تراکنش‌ها افزایش و نقاط تماس بانک توسعه پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: طبق آمار بانک مرکزی ج.ا.ا در فروردین ۱۳۹۵، در تعداد تراکنش‌ها، بانک شانزدهم کشور بودیم و در خرداد سال جاری به رتبه نهم، صعود کرده‌ایم.
شیری با اشاره به اینکه در فروردین ماه ۱۳۹۸، پست بانک ایران ۰٫۶۳ درصد چک‌های واگذاری صنعت بانکداری را در اختیار داشت و در پایان آبان ماه سال جاری، این رقم به ۳٫۴۴ درصد رسیده است، تصریح کرد: در بخش چک‌های بر عهده نیز بانک توانسته است سهم خود در این بخش را از ۱٫۵۸ درصد در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ به ۳٫۰۴ درصد صنعت بانکی کشور برساند که اثرات افزایش نقاط تماس بانک با مشتریان را نشان می‌دهد.
مدیرعامل بانک با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۷، زیان خالص پست بانک ایران به منفی ۴٫۲۹۶ میلیارد ریال رسیده بود، گفت: بر اساس برنامه ریزی و اجرای دو اصل، شفافیت در وضعیت بانک و حرکت در چارچوب‌های قانونی بانک مرکزی ج.ا.ا به سود خالص ۱۲٫۱۲۷ میلیارد ریالی پس از کسر مالیات در سال جاری، دست یافتیم.
وی افزود: طبق مصوبات، پست بانک ایران باید در سال گذشته پیش از کسر مالیات ۱۰۰۰میلیارد ریال سود ایجاد می‌کرد که عملکرد بانک در پایان سال ۱۴۰۰، نشان می‌دهد که بانک، ۱۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال سود به دست آورده است.
شیری با تاکید بر اینکه روند ایجاد سود انباشته بانک از سال ۱۳۹۸ تاکنون صعودی بوده است، ادامه داد: مدیران آتی پست بانک ایران اگر این روند را نزولی و یا متوقف کنند علامت سوال بزرگی ایجاد می‌کنند و باید به ذی‌نفعان و سهامداران، پاسخگو باشند زیرا این توقع در آنها ایجاد شده است که این مسیر سوددهی ادامه پیدا کند.
بالاترین مقام اجرایی بانک با اشاره به کفایت سرمایه منفی ۷٫۶ درصد در سال ۱۳۹۷، گفت: با برنامه‌های اجرا شده این رقم در شهریور ماه ۱۴۰۱ به ۵٫۴ درصد رسیده است و هدف بانک دستیابی به ۱۲ درصد در پایان سال جاری است.
وی با اشاره به اینکه در مدل همکاری پست بانک ایران و بخش خصوصی، هم اکنون ۱۰ هزار خانوار با ایجاد باجه‌های بانکی روستایی درآمد دارند، افزود: در ابتدای سال ۱۳۹۸، تعداد تراکنش‌های بانک در حوزه روستایی ۳۴۰ هزار تراکنش بوده که هم اکنون به پنج میلیون تراکنش رسیده است که این تعداد تراکنش، یعنی مدیریت سفرهای زاید از روستا به شهر، استهلاک خودرو، ترافیک جاده‌ای و آلایندگی هوا که در بعد اقتصاد ملی تاثیرگذار است. همچنین منافع ارائه خدمات بانکی توسط پست بانک ایران در روستاها، ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال است که در مقیاس اقتصاد ملی صرفه‌جویی ایجاد می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.