×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
در انتخابات با سیاه‌نمایی به دنبال پیروزی نباشیم/ مردم نمی‌پذیرند که برای یک کاندیدا هدف، وسیله را توجیه کند/ رویایی بودجه بدون نفت را محقق کردیم/مذاکره‌ای نکردیم الا اینکه از آن پیروز بیرون آمدیم

کیوسک خبر-حسن روحانی صبح امروز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در جریان جلسه هیات دولت طی سخنانی با اشاره به آغاز ماه خرداد، گفت: در آستانه ورود به ماه خرداد هستیم، در این ایام از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اهمیت خاص و ویژه ای دارد. علاوه بر این که ماه خرداد اساسا ماه امام است در نیمه خرداد هم ۱۵ خرداد را داریم و هم رحلت امام راحل، اما امسال این ایام یک ویزگی خاصی دارد و آن اینکه ما انتخابات بسیار مهمی داریم. البته انتخابات شوراها هم اهمیت فراوانی دارد اما انتخابات ریاست جمهوری از لحاظ جهانی و بین المللی مورد توجه است و در آن روزها همه چشم‌ها به ایران دوخته می‌شود.

وی ادامه داد: در این روزهای اخیر در زمان ثبت‌نام کاندیداها ما شاهد حضور و هیجان خوبی بودیم، حضور کاندیداهایی که برای ثبت‌نام رفتند از احزاب و جناح‌های مختلف بود و قدم دوم هم که در روزهای پیش‌رو منتظر آن هستیم و آن اعلام نظر شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌های داوطلبان است؛ مهم است که این نتیجه در راستای تشویق مردم به حضور باشد یا برخلاف آن. امیدواریم که شاهد ترکیبی باشیم که مردم را برای رای دادن تشویق کند.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه اظهار داشت: یک قدم سومی در داریم و آن ایام تبلیغات انتخابات است، در این قدم سوم خیلی مهم است اگر ما به مردم کالا یا برنامه‌ایی را عرضه می‌کنیم این کالا هرچه که باشد باید منطبق بر شرایط باشد. اگر خدای نکرده با دروغ و تهمت و اتهام غیراخلاقی همراه باشد برای مردم قابل قبول نیست کسی که آمده و می خواهد مسئولین این چنین سنگین را برعهده بگیرد می‌خواهد با این شیوه به قدرت برسد. نباید برای یک کسی که در آستانه انتخابات است هدف وسیله را توجیه کند. ما مسلمان‌ها همواره با این جمله مخالف کرده‌ایم و این در آیین ما مورد پذیرش نیست.

وی ادامه داد: اگر می‌‌خواهیم دولت را نقد کنیم یا شرایط را تشریح کنیم و موضوعی را بگوییم باید ظرف زمانی را درست شرح بدهیم، بگوییم این دولت این اقدامات را در چه شرایطی و در چه زمانی انجام داده است. اگر این‌ها را درست تشریح نکنیم کار غیراخلاقی کرده‌ایم.

روحانی با اشاره به اداره بودجه کشور بدون نفت، تصریح کرد: اینکه بودجه کشور بدون نفت اداره شده این جزو تصوراتی بود که در گذشته هیچکس فکر نمی کرد که محقق شود. اما این دولت بودجه بدون نفت را اداره کرد؛ چگونه بودجه بدون نفت را اداره کرد؟ درآمد های جدیدی را برای کشور به وجود آورد. این اصلا باید مورد مطالعه قرار گیرد که کشوری که اتکا بودجه‌اش همیشه در تاریخ از زمان کشف نفت با نفت بوده الان بدون نفت بوده چگونه اداره می کند؟ دولت صادرات غیر نفتی را جایگزین نفت کرد و این کار ساده ای نبود. عمده ترین صادراتی که جایگزین کرده این فرآورده پتروشیمی بنزین و فولاد است.

وی افزود: شما می‌بینید که ۴۲ میلیارد صادرات غیرنفتی ما بوده خیلی مهم است که کشور اداره شد؛ چه کسانی فولاد و پتروشیمی را به اینجا رساندند؟ آن‌هایی ما را تحریم کردند در تصورشان نمی‌گنجید امروز صادرکننده گاز، برق، بنزین و فولاد در منطقه هستیم، قدیم اگر صادرات نفت بود امروز صادرات برق است.

رئیس‌جمهور گفت: شما می‌بینید ما نسبت به کشورهای همسایه یکی از صادرات عمده و بزرگمان امروز صادرات گاز، فرآورده و برق است و لنگریک تحول بزرگ به وجود آمده است. تمام آنهایی که در صنایع معدنی ما فعال بودند در این مدت سه چهار سال بار سنگینی را بر دوش گرفتند. اینکه صادرات شمش فولاد ما در سال ۹۲، ۱۰۰، ۲۰۰ یا ۱۰۰۰ تن است بعد صادرات شمش فولاد به ۶.۵ میلیون تن می‌رسد. ببینید چه تحول عظیمی رخ داده و چندبرابر شده. هیچ‌کس نمی‌آید بگوید که این تحول چگونه رخ داده است؟ چقدر سرمایه‌گذاری شد؟ چقدر کار و تلاش شد؟ چگونه صادر کردید؟ چگونه زنجیره فولاد را طی کردیم تا به شمش رسیدیم؟ چگونه به جای خام‌فروشی به صادرات فولاد رسیدیم؟

وی ادامه داد: گفته نمی‌شود یا کمتر گفته می‌شود یا مردم مطلع نیستند. اینکه یک مرتبه دولت یازدهم و دوازدهم تصمیم می‌گیرد که پتروشیمی را از تولید ۵۶ میلیون تن در سال به ۱۰۰ میلیون تن در سال برساند، این کار را به کسی بگویی می‌گوید شوخی است! مگر یک دولت می‌تواند در عرض ۸ سال پتروشیمی را که در تاریخ قبل از انقلاب بوده را دو برابر کند! اما این دولت این کار را انجام داد و این کار در شرایط تحریم صورت گرفت. یک عامل اینکه آمریکا شکست خورد و درهم ریخت برای این بود که در دوران تحریم نه تنها ما کشور را اداره کردیم بلکه تولید را حرکت دادیم. ما در سال ۹۹ شاهد جهش تولید در ایران بودیم. این یک شعار نبود که مقام معظم رهبری فرمودند. ایشان اعلام فرمودند و ما عمل کردیم.

روحانی گفت: پنجشنبه‌های افتتاح در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ ضربه سنگینی بر کمر آمریکا بود. مدام گفتند ما ایران را از بین بردیم و پنجشنبه فرا رسیده و یک افتتاح بزرگ انجام شد و دنیا به آنها خندید. چیزهایی در این دوره تحریم افتتاح شد برای مثال عظیم‌ترین اتوبانی که تقریبا شمال را و غرب را به جنوب کشور متصل می‌کند در همین دوره تحریم افتتاح شد که یک تحول بزرگ در این منطقه بود. جاده پیچیده شمال بخش بزرگش در همین دولت افتتاح شد و این کاری است که ۱۷ یا ۱۸ سال مانده بود که در این دولت بیش از ۸۰ درصد پیشرفت کرد، این پروژه کوچکی نبود.

رئیس جمهور ادامه داد: اینکه ما امروز قادر هستیم به جای اینکه در یک سال ۱۰۰ کیلومتر یا ۱۵۰ کیلومتر راه‌آهن را افتتاح کنیم امروز قادر هستیم در عرض یک سال چند برابر آن یعنی ۹۰۰ کیلومتر راه‌آهن را افتتاح کنیم. در مراحل بروید و ببینید که چه حرکت عظیم و بزرگی انجام گرفته است. این تولیدها و افتتاح‌ها بود که دنیا را تکان داد البته مردم در جنگ بودند، صدمه دیدند و با سختی زندگی کردند و در این مسئله تردیدی نیست.

وی افزود: با این وجود حالا که ما می‌خواهیم تحریم‌ها را برداریم عده‌ای مرثیه می‌خوانند. این عجیب است! نمی‌شود کسی بگوید من هم به فکر مردم هستم و هم زمانی که می‌خواهد تحریم‌ها برداشته شود گریه و زاری کند. مرثیه‌خوانی برای زندگی مردم توام با روضه‌خوانی برای برداشته شدن تحریم قابل جمع نیست. اگر شما به فکر مردم هستید برداشته شدن تحریم که خوب است، چرا انقدر ناراحت هستید؟ چرا از وین ناراحت هستید؟

وی ادامه داد: این دولت چه بخواهند چه نخواهند در ۸ سال مذاکره‌ای نکرد مگر اینکه موفق بیرون آمد. شرایط این دولت با قبل متفاوت است. بعضی‌ها به مذاکره نرفتند مگر اینکه پس از آن قطع‌نامه‌ای علیه ملت ایران صادر شد. ما هیچ مذاکره‌ای انجام ندادیم مگر اینکه پایانش پیروزی بود. من به ملت ایران قول می‌دهم که پایان مذاکرات وین، پیروزی برای ملت ایران است و همین امروز هم قدم‌های بسیار بزرگی برداشته‌ایم. اگر معیار، معیشت مردم است، اگر شما می‌خواهید مردم در بازار راحت به ارزاق عمومی دست پیدا کنند ما واردات ۲۰۰۰ قلم جنس را ممنوع کردیم. اگر می‌خواهیم مردم آزاد و راحت باشند باید برای صادرات و واردات مشکلی پیش پای مردم نباشد. هر زمان که می‌خواهیم مشکلات صادرات را برداریم شما ناراحت می‌شوید. می‌خواهیم مشکلات واردات را رفع کنیم عصبانی می‌شوید. می‌خواهیم تحریم را از بین ببریم یک عده‌ای عزاداری می‌کنند. ما امروز در شرایطی هستیم، هدفی داریم. به ولله اگر کسی منابع ملی را کنار گذاشت و به دنبال منافع حزبی و جناحی رفت به ملت خودش خیانت کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.