×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» گفت: منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از ۷۱ همت به ۱۳۸ همت رسیده که رشد ۹۴ درصدی منابع را نشان می‌دهد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» در نشست خبری که به مناسبت پانزدهمین سالروز تأسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برگزار شد، به موضوع رشد منابع بانک اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته ۱.۶۵ درصد از منابع شبکه بانکی در اختیار بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بود که این درصد اکنون به ۲.۳ رسیده و هدف‌گذاری ما تا پایان سال ۲.۵ درصد است.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تصریح کرد: این بانک به دنبال جذب ۵ درصد از نقدینگی کشور تا ۲ سال آینده و جذب ۲۰ درصد منابع در یک دهه آینده است که با روند آغاز شده، این موضوع دست یافتنی خواهد بود.
«شمسی‌نژاد» با بیان اینکه حجم معوقات بانک پیش از این ۰.۶ درصد و کمترین میزان در شبکه بانکی بود و اکنون با کاهشی بیش از پیش به ۰.۴۵ درصد رسیده، توضیح داد: در یک سال گذشته حدود ۳ میلیون فقره وام با متوسط ۳۰ میلیون تومان پرداخت شده است. از ابتدای سال جاری تا ۱۵ آذر ۲۵هزار فقره وام ازدواج با رقم ۳۵هزار میلیارد ریال پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶۶ درصد رشد داشته است.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خاطرنشان ساخت: به مددجویان کمیته امداد نیز ۱۰هزار میلیارد ریال وام پرداخت شد که ۳۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشتیم. ۴۲۰۰ میلیارد ریال نیز به مددجویان بهزیستی وام پرداخت شده که رشد ۵۵۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. همچنین ۲۵ هزار فقره وام فرزندآوری با رقم ۱۰ هزار میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.
وی ادامه داد: با جمع وام‌های پرداخت شده در حوزه بیماران و… رقم مجموع وام‌های تکلیفی ۶۲هزار میلیارد ریال بوده است.

تا پایان سال ۳ میلیون فقره وام پرداخت می‌کنیم
«شمسی‌نژاد» به تعداد کل وام‌های پرداختی اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تا کنون یک میلیون و ۹۰۰هزار فقره وام پرداخت شده و تا پایان سال این عدد به ۳ میلیون فقره خواهد رسید. از نظر ریالی سال گذشته ۶۰ همت وام پرداختیم که امسال به ۹۵ همت می‌رسد.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: روزانه حدود ۹هزار افتتاح حساب در کشور داریم که در این زمینه اولین در نظام بانکی هستیم. استقبال برای افتتاح حساب در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌گونه‌ای است که شعب دیگر توان پاسخگویی ندارند، از این رو به سمت توسعه بانکداری الکترونیک حرکت کردیم و اکنون ۴۰ درصد از افتتاح حساب‌ها در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به صورت آنلاین انجام می‌شود.
وی ادامه داد: قبلاً همه مراحل پرداخت وام حضوری بود، اما اکنون ۷ درصد وام‌ها غیرحضوری پرداخت می‌شود و هدف‌گذاری ما رساندن این عدد به ۳۰ درصد است. همچنین سامانه ضمان برای اعتبارسنجی راه‌اندازی شده که امکان ارائه سفته الکترونیک در آن وجود دارد.

۲۰ درصد وام‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بدون ضامن پرداخت می‌شود
دکتر شمسی‌نژاد به موضوع پرداخت وام بدون ضامن اشاره کرد و افزود: حدود ۲۰ درصد از وام‌های بانک از طریق اعتبارسنجی و بدون نیاز به ضامن پرداخت می‌شود. ضمن اینکه اولین بانک در کشور هستیم که توثیق سهام را اجرایی کردیم.
به گفته وی، سقف وام قرض‌الحسنه برای اشخاص حقیقی از ۵۰ به ۲۰۰ میلیون تومان و برای اشخاص حقوقی به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان که مورد تأکید مقام معظم رهبری است اشاره کرد و توضیح داد: بر اساس قولی که در نمایشگاه اینوتکس به شرکت‌های دانش‌بنیان دادیم، تا کنون به ۸۸ شرکت از ۱۰۰ شرکت وام قرض‌الحسنه ۵۰۰ میلیون تومانی پرداخت شده است. از سوی دیگر با همکاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار است به ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان وام قرض‌الحسنه پرداخت کنیم که تفاهم‌نامه آن اخیراً امضا شده است.
وی در همین رابطه افزود: اعتبارسنجی این شرکت‌ها هم به دلیل اینکه زیرساخت و امکان آن در بانک نبود، توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود و پس از معرفی نهایی، اقدامات لازم برای پرداخت وام انجام خواهد شد.
«شمسی‌نژاد» تأکید کرد: تعداد مشتری‌های بانک اکنون ۱۳.۵ میلیون نفر است که هدف‌گذاری ما تا یک سال آینده ۲۰ میلیون نفر است. البته شعار ما ۸۰ میلیون ایرانی، ۸۰ میلیون قرض‌الحسنه است.
وی ادامه داد: اصلاح اساسنامه بانک‌های قرض‌الحسنه به بانک مرکزی پیشنهاد شده و با تشکیل کارگروهی در زمینه ضمانت‌نامه‌های بانکی، وام و موارد دیگر مذاکره شده و موضوع در بانک مرکزی در حال بررسی است.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه بانکداری در کشور در حال حرکت به سمت دیجیتالی شدن است، تصریح کرد: در ۲ سال گذشته نقشه راه تحول دیجیتال بانک‌ها تدوین شد و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز با رویکرد قرض‌الحسنه به این موضوع ورود کرده؛ به‌طوری که با توسعه کسب‌وکارها، توسعه خدمات را برای اقشار مختلف اجرایی کردیم. به عنوان مثال «زائر کارت» را برای زائرین یا «سلامت کارت» را برای افراد دریافت‌کننده خدمات سلامت طراحی و اجرا کرده‌ایم تا بتوانند با تأمین مالی ارزان به خواسته خود برسند.
دکتر شمسی‌نژاد با اشاره به تأسیس مرکز نوآوری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران توضیح داد: اکنون از نخبگان دعوت کرده‌ایم تا در این مرکز حضور داشته باشند که با این اقدام اغلب کسب‌وکارها به سمت قرض‌الحسنه سوق پیدا کردند.

به زودی ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق قرض‌الحسنه عرضه می‌شود
وی به عرضه اوراق قرض‌الحسنه در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اوراق قرض‌الحسنه در صورت تأیید سازمان بورس با رقم ۱۰۰ میلیارد تومان عرضه خواهد شد. با انجام این کار افرادی که اوراق قرض‌الحسنه خریداری می‌کنند هم از امتیاز دریافت وام برخوردار می‌شوند و هم در یک کار خیر شریک شده‌اند. ضمن اینکه نرخ اوراق در بازار ثابت و بدون کارمزد است.
«شمسی‌نژاد» تأکید کرد: موضوع دیگری که به دنبال اجرای آن هستیم مرجعیت علمی قرض‌الحسنه است؛ بخشی از آن جشنواره فرهنگی، هنری و علمی است که در اسفند ماه برگزار می‌شود. در پی این هستیم که برای قرض‌الحسنه یک پایگاه اطلاعاتی جامع طراحی کنیم که فاز مطالعاتی آن انجام شده است.
به گفته مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، سفیران قرض‌الحسنه مختلفی در کشور داریم و اکنون ۲۱هزار مبلغ حوزوی در سطوح مختلف مشغول به کار هستند. از سوی دیگر موضوع آموزش به دانش‌آموزان را پیگیری می‌کنیم تا سواد مالی در حوزه قرض‌الحسنه را افزایش دهیم.

حرکت تدریجی برای صفر کردن کارمزد وام
وی افزود: کارمزد ۴ درصد به سمت صفر در حال حرکت است و در ۲ ماه آینده وام‌های زیر ۱۰ میلیون تومان بدون کارمزد و تنها با مزد خدمت اجرا خواهد شد.
این مدیر بانکی تأکید کرد: برای ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه در کشور که اغلب در مساجد فعال هستند، با سازمان امور مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی مذاکراتی انجام دادیم تا حساب پشتیبان این صندوق‌ها در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران باشد.
وی خبر داد: نئوبانک خود را به زودی رونمایی خواهیم کرد. در QBank همه خدمات هوشمند است، زیرا دیگر با ابزارهای سنتی امکان ادامه خدمات وجود ندارد.
«شمسی‌نژاد» در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه QBank چه مزیتی دارد، پاسخ داد: با توسعه بانکداری دیجیتال علاوه بر اینکه شعب خلوت‌تر خواهد شد، امتیاز قرض‌الحسنه برای مشتریان در نظر گرفته می‌شود که بهترین مزیت است. مزیت دیگر این است که نئوبانک کاملاً هوشمند است.
وی در بخش دیگری از پرسش و پاسخ توضیح داد: مشتریان بیمه دانا و آسیا همه محصولات بیمه‌ای را تا سقف ۳۰ میلیون تومان می‌توانند به واسطه وام قرض‌الحسنه دریافت کنند. ۹۰ درصد جامعه ما از بانک انتظار دریافت خدمات و وام خرد دارند که ما می‌توانیم ارائه خدمات داشته باشیم.
دکتر شمسی‌نژاد تأکید کرد: در چهارچوب طرح مهریار، حقوق کارمندان برخی از دستگاه‌های دولتی را به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران منتقل کردیم. اکنون حقوق کارکنان برخی دستگاه‌ها مانند گمرک، سازمان امور مالیاتی، وزارت علوم، استانداری‌ها و … به این بانک منتقل شده است.
وی با بیان اینکه با توسعه بانکداری دیجیتال، قرار نیست شعب بانک بسته شود، ادامه داد: از تعداد ۵۳۰ شعبه حدود ۲۴۰ شعبه استیجاری است. سال گذشته ۳۰ درصد وام‌های بانک زیر ۱۰ میلیون تومان بوده و برای این بخش در حال حذف کارمزد هستیم. از سوی دیگر برای توسعه اشتغال ۷ همت تکلیف و پرداخت می‌شود که بخشی از آن به بنیاد برکت پرداخت شده است.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به منابع و مصارف اشاره کرد و گفت: ۱۳۸ همت منابع و ۱۰۵ همت
مصارف بانک است. ضمن اینکه سپرده قانونی ما ۱۵ درصد و ۱۰ درصد از منابع هم در بازار بین بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
«شمسی‌نژاد» در پایان خاطرنشان ساخت: در یک سال گذشته سرمایه بانک از ۲.۵ همت به ۳.۴ و از این رقم به ۵ همت رسیده است. گام بعدی نیز افزایش سرمایه به ۱۰ همت است. همچنین سال گذشته ۱۸۵۰ میلیارد تومان سود بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بود که احتمالاً امسال به رقم ۳ همت خواهد رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.