×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: ریسک‌پذیری در درجه اول در صنایع بزرگی مانند فولاد مبارکه به وجود آمد تا به شرکت‌های داخلی و دانش بنیان اعتماد کنند و بعد از آن خودباوری در شرکت‌های دانش بنیان، جوانان، نخبگان و شرکت‌های مختلف به وجود آمده که به «می‌توانیم» باور داشته باشند.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایراسین، محمد یاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به رونمایی از لیزر فیبری جایگزین لیزر گازی در فولاد مبارکه اظهار کرد: خط نورد سرد فولاد مبارکه منحصر به فرد است و بالغ بر هزار صنعت کوچک و بزرگ از خودروسازی و لوازم خانگی تا صنایع لوله و پروفیل و انتقال آب و گاز و .. وابسته به این خط هستند و محصولات خط تولید نورد سرد در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: طی یک دهه گذشته بسیاری از بخش‌های فولادمبارکه به دلیل تحریم‌ها در حوزه تامین نیازها و تجهیزات در معرض تهدید قرار گرفت که پس از آن نهضت بومی‌سازی آغاز شد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه ماشین جوش لیزر گازی تجهیزی در خط نورد سرد است، گفت: این تجهیز از سال ۸۴ نصب و تا به امروز مشغول فعالیت بود اما طی یک دهه گذشته ارتباط ما با سازنده آن که انحصاری در اختیار یک شرکت خارجی بود قطع شد و امکان سرویس‌دهی به این تجهیز و یا جایگزینی آن وجود نداشت، در نتیجه تهدید بزرگی برای این خط استراتژیک و راهبردی به شمار می‌آمد.

وی افزود: قرارداد پروژه جایگزینی لیزر فیبری به جای لیزر گازی در فولاد مبارکه در سال ۹۸ بین فولاد مبارکه و مرکز علوم و فنون لیزر ایران منعقد شد که امروز حاصل چهار سال کار تیمی مشترک راه اندازی موفقیت آمیز این تجهیز بود. در واقع این تجهیز نه تنها جایگزین شد بلکه تکنولوژی آن به روزرسانی شد و این نکته‌ای است که اهمیت به سزایی دارد.

طیب نیا تصریح کرد: هزینه تولید این تجهیز نزدیک به ۱۰ درصد تجهیز خارجی آن است و همچنین مصرف گاز هلیوم در خط قبلی حذف شد، هلیومی که کپسول‌های آن وارداتی بود.

وی خاطر نشان کرد: شاید ارزش خود تجهیزات بالا نباشد اما ارزش‌آفرینی در مواقعی که در گلوگاه‌ها با آن مواجه هستیم بسیار ارزشمند است و هزاران برابر ارزش خود تجهیز است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه در گذشته تجهیزات مختلفی در ضخامت‌سنج‌ها و جریان‌سنج‌های دوفازی، دانسیته سنج و کنترل‌های سطوح داشتیم که با همکاری زیرمجموعه‌های سازمان انرژی اتمی و مرکز علوم وفنون لیزر ایران به روزرسانی و یا تجهیز شده است، گفت: در سال گذشته در شرکت فولاد مبارکه بالغ بر هزار و ۳۰۰ قطعه تجهیز و ماده مصرفی را بومی‌سازی کردیم و امسال و طی این ۹ ماهه نیز بالغ بر ۷۰۰ قطعه تجهیز و ماده مصرفی را بومی‌سازی کردیم که این تجهیز اخیر یکی از آن ۷۰۰ قطعه تجهیز شده است و نشان می‌دهد این یک نهضت است که در فولاد مبارکه در کشور رقم زده است.

وی ادامه داد: به مدد تحریم‌ها و قطع امید از صاحبان تکنولوژی و امپراطوری قدرت و ثروت، امروز در عرصه صنعت و اقتصاد کارهای بزرگی در کشور انجام گرفته که طی ۱۰ سال اخیر با وجود محدودیت‌ها و تحریم‌ها، به طور جدی‌تر حداقل در مجموعه فولاد مبارکه ده‌ها قطعه و تجهیزات را بومی‌سازی کردیم.

طیب نیا در خصوص توان صنعتگران داخلی کشور بیان کرد: اعتماد و خودباوری در درجه اول در صنعت و به ویژه فولاد مبارکه به وجود آمده تا به شرکت‌های داخلی و دانش بنیان اعتماد کند و ریسک پذیری داشته باشد بعد از آن خودباوری نیز در شرکت‌های دانش بنیان، جوانان، نخبگان و شرکت‌های مختلف به وجود آمده که به «می‌توانیم» باور داشته باشند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: امروز شرکت‌های بزرگ به عنوان پشتیبان شرکت‌های دانش بنیان اتفاقات بزرگی را رقم می‌زنند و بالغ بر ۹۰ درصد تجهیزات و مواد مصرفی با همین نگاه در فولاد مبارکه بومی‌سازی شده و در همه موارد نیز به نتیجه رسیده و جواب گرفته است.

وی با بیان اینکه با اعتماد به محصولات داخلی و با کیفیت مطلوب‌تر از مشابه خارجی جواب گرفتیم، گفت: از این رو امروز علاوه بر اینکه شرکت‌های بزرگ به عنوان پیشران‌های اقتصاد و لوکوموتیوهای صنعت وظیفه دارند که شرکت‌های کوچک را راهبری و هدایت کنند، مجموعه‌ها و سازمان‌های بزرگ نیز باید کنار هم قرار گیرند تا ناوگان صنعت با سرعت بیشتر به حرکت درآید و این اتفاق در حال حاضر رخ داده است و در حوزه‌های مختلف ثمرات آن مشاهده می‌شود.

طیب نیا با اشاره به اینکه فولادمبارکه یک صنعت مادر است اضافه کرد: امروز صنعت فولاد علی رغم محدودیت‌ها با ۱۰۰ درصد ظرفیت کار می کند و هدفگذاری آن خلق آینده بهتر است.

وی ادامه داد: نه تنها در این حوزه‌ها و با همکاری انرژی اتمی محصول و نتیجه آن دیده شده بلکه همکاری با سایر مجموعه‌ها نیز به بار نشسته است. از سویی دیگر با هدف گذاری استفاده از متخصصان داخلی، سال گذشته ۵۰ عدد لوکوموتیو را داخلی‌سازی کردیم  و  توانستیم از همان لوکوموتیوها بهره برداری کنیم. همچنین حدود ۲۰ ماه پیش راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی با کلاس f در داخل کشور آغاز به کار کرد و ماه گذشته با حضور رئیس جمهور فاز یک آن به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به دیگر ثمرات اعتماد و بومی‌سازی گفت: امروز ابرپروژه خط نورد گرم دو فولاد مبارکه با هدف اینکه مردم سوار خودروهای با کیفیت‌تر بشوند و لوازم خانگی با کیفیت‌تر و ورق سبک و مستحکم‌تر داشته باشند، در حال اجرا است.

وی در پایان افزود: امروز برای کاهش آلودگی و تامین انرژی پایدار تغییر تکنولوژی در دستور کار شرکت فولاد مبارکه است و این شرکت به دنبال تحقق صنعت سبز است لذا نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی در شرق اصفهان و استفاده از پساب شهری و …. در این شرکت در حال انجام است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.