×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
خانواده شهدای ادیان توحیدی در استان تهران تجلیل می شوند

عبدالله مرتضوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: امسال به مناسبت چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ۴۲ برنامه پیش بینی شده که تجلیل از ادیان توحیدی یکی از برنامه های اصلی آن است که هر ساله با همکاری همه سازمان های ذیربط بخصوص استانداری و شهرداری تهران و با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی با محوریت بنیاد شهید شهرستان های استان تهران برگزار می‌شود. 

وی افزود: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران نیز در این برنامه حضور و همکاری فعال دارد. 

مرتضوی با بیان اینکه ۱۵٣ نفر از شهدای کشور از سایر ادیان توحیدی هستند، افزود: از این تعداد ۶۸ شهید مربوط به استان تهران است.

وی خاطرنشان کرد: ادیان توحیدی شامل ارامنه، اشوری، کلیمی و زرتشتی است. 

به گفته مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران بیشترین شهدای سایر ادیان در کشور شهدای ارامنه هستند و از مجموع ١۵٣ شهید ادیان در کشور ۹۰ شهید ارمنی است.

مرتضوی با بیان اینکه تاکنون ۱۴ دوره از مراسم تجلیل از شهدای ادیان توحیدی برگزار شده است، ادامه داد: هر ساله برای برپایی این آیین به طور ویژه از خانواده های یکی از ادیان و دیگر خانواده‌های شهدای سایر ادیان دعوت می‌شود. 

وی اضافه کرد: این مراسم در سالهای گذشته با حضور خانواده شهدای ارامنه، اشوری و زرتشتی برپا شد و امسال به طور ویژه با حضور خانواده‌های شهدای کلیمیان و دیگر شهدای سایر ادیان برگزار می شود. 

مدیر کل بنیاد شهید شهرستان‌های استان تهران با بیان اینکه ۱۰ شهید کشور از  کلیمیان بوده اند ،خاطر نشان کرد: قبل از برگزاری این مراسم با حضور در منزل این شهدا از خانواده و بستگان آنها تجلیل می‌شود.

مرتضوی افزود: این برنامه هر سال همزمان با آیین مهمانی لاله ها در یکی از پنجشنبه های دهه مبارکه فجر برگزار و تمام گلزارهای شهدا در محیط های شهری و روستایی گلباران می شود.

به گفته وی برگزاری آیین تجلیل از شهدای ادیان توحیدی اهمیت ویژه ای برای بنیاد شهید و امور ایثارگران دارد، به همین منظور سخنران ویژه این مراسم حضرت حجت الاسلام شکری نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران است تا به جهانیان اعلام شود در ایران تفاوتی میان ادیان توحیدی قائل نیستیم.

مدیر کل بنیاد شهید شهرستان‌های استان تهران بیان کرد:‌ هدف از برگزاری این مراسم تجلیل از رشادت‌ها و ایثارگری همه شهدا است، شهدای ادیان الهی جدا از شهدای مسلمان نبودند و در دوران دفاع مقدس با احساس مسئولیت از آب و خاک ایران اسلامی دفاع کردند ما نیز با برپایی چنین مراسم هایی به دنبال این هستیم که اعلام کنیم به یاد همه شهدا هستیم و در ارائه خدمت، شهدای سایر ادیان با شهدای مسلمان  برای ما تفاوتی ندارند. 

مرتضوی افزود: وقتی فردی به مقام شهادت نائل می شود برای همه قابل احترام است و  همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی به منزل شهیدان تشریف می برند مسئولان بنیاد شهید نیز  به دیدار خانواده شهدای ادیان می‌رود تا وحدتی که در دوران دفاع مقدس در بین فرزندان مسلمان و سایر ادیان بود تداعی و حفظ شود.

وی با بیان اینکه برای برپایی این مراسم فقط از خانواده‌های شهدای ادیان ساکن استان تهران برای حضور در مراسم دعوت می‌شود، گفت: در سال های گذشته همه خانواده‌های شهدای دین مورد نظر و برخی دیگر از خانوادههای سایر ادیان دعوت می‌شدند ، اما امسال با توجه به محدودیت‌های کرونایی تعداد کمتری از خانواده ها دعوت می شود تا پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به درستی رعایت شود.

مرتضوی ادامه داد:‌ برنامه ها از نظر کیفی همانند سال های گذشته شامل گلباران مزار شهدا توسط حاضران و همچنین با استفاده از بالگرد، سخنرانی، رزم نوازی سروده‌های حماسی و دوران جنگ است.

به گفته وی، استان تهران در دفاع مقدس بیش از سی و دو هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که از این تعداد بیش از هشت هزار و ۵۰۰ شهید مربوط به شهرستان‌های استان تهران است.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.