×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، حمایت از تولید داخلی می‌تواند به دو صورت انجام شود. نخست اینکه از تولیدکننده کالای ایرانی حمایت شده و مثلاً تخفیفات مالیاتی یا تسهیلات با شرایطی آسان‌تر در اختیار وی قرار گیرد و… . منتها معادله استفاده از کالای ایرانی، علاوه بر بخش تولید، سمت دیگری هم دارد و آن مصرف است. اگر کالای ایرانی به‌وفور تولید شود، اما مصرف‌کننده‌ به حد کافی برای آن وجود نداشته باشد، عملاً پروژه حمایت از تولید کالای ایرانی با شکست مواجه می‌شود. حال پرسش این است که برای حمایت از اشخاصی که تصمیم به استفاده از کالای ایرانی می‌گیرند چه باید کرد؟

حمایت توأمان از تولیدکننده و مصرف‌کننده کالای ایرانی

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌عنوان نخستین و بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور، در این حوزه خدمتی را ارائه می‌کند تا مشتریان بتوانند با استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه که کارمزد اندکی دارند، نسبت به خرید کالای ایرانی اقدام کنند. بانک مهر ایران با راه‌اندازی طرح «کالا کارت» با تقویت بخش تقاضا به خریدار کالای ایرانی تسهیلات قرض‌الحسنه می‌دهد و موجب می‌شود اشخاص تمایل بیشتری به خرید کالای ایرانی داشته باشند. افزون بر این، نتیجه ثانویه این اقدام، حمایت از تولیدکننده ایرانی است، زیرا تقاضا برای خرید محصول وی نسبت به محصول مشابه خارجی افزایش پیدا می‌کند. در حقیقت بانک مهر ایران در این طرح، با یک تیر دو نشان زده است.

اما سازوکار استفاده از طرح کالا کارت چگونه است؟ در چارچوب این طرح بانک با پذیرندگان متعددی که کالا یا خدمات ارائه می‌کنند، قراردادی را منعقد و مشتریان خود را به آن‌ها معرفی می‌کند. در حقیقت بانک مهر ایران به‌عنوان نهادی قابل اعتماد حلقه واسط فروشنده و مشتری می‌شود، به‌طوری که هر چند فروشنده، خریدار را نمی‌شناسد، اما از آنجایی که خیالش از بانک راحت است، می‌تواند نسبت به فروش اقساطی کالای خود اقدام کند. مشتریان بانک مهر ایران می‌توانند به‌صورت اقساطی و در بازه‌های زمانی مختلف از پذیرندگانی که طرف قرارداد بانک هستند، کالا و خدمات دریافت کنند. همچنین سقف اعتبار ۲۰ میلیون تومانی که برای این طرح در نظر گرفته شده، باعث می‌شود بسیاری از کالاهای مصرفی بادوام با استفاده از این طرح قابل خرید باشد.

اعتباری که فقط می‌توان صرف خرید کالای ایرانی کرد

به‌طور مشخص سازوکار فعالیت طرح یاد شده به این صورت است که اعتباری در کارت آن دسته از مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که متقاضی دریافت آن باشند، شارژ شده و آن‌ها می‌توانند از این اعتبار برای خرید کالا یا خدماتی که از سوی پذیرندگان طرف قرار داد بانک ارائه می‌شود، استفاده کنند. البته بانک مهر ایران برای اینکه از مصرف اعتبار تخصیص یافته صرفاً در محل‌های خاص تعریف شده برای این طرح اطمینان یابد، سازوکاری طراحی کرده که اعتبار یاد شده تنها در دستگاه کارت‌خوان یا درگاه پرداخت اینترنتی پذیرندگان این طرح قابل استفاده باشد. به این صورت تقاضای واقعی در اقتصاد دقیقاً به سمتی هدایت می‌شود که مد نظر سیاست‌گذاران کلان کشور قرار دارد؛ یعنی حمایت از کالای ایرانی.

فروشندگان دیگر از فروش اقساطی نگران نیستند

برای فروش اقساطی همواره مشکلاتی مطرح بوده از جمله اینکه فروشنده همواره نگران است که چک‌های دریافتی از مشتری وصول نشود و وی حتما توان پرداخت قیمت کالای فروخته شده را داشته باشد. اما بانک مهر ایران با قرار گرفتن بین دو طرف این معادله این نگرانی را بر طرف کرده است. به این صورت که آن دسته از مشتریان بانک مهر ایران که به پذیرندگان طرف قرارداد بانک معرفی می‌شوند، اعتباری را در کارت خود دارند که به آن‌ها قابلیت خرید کالای یاد شده را می‌دهد و نگرانی فروشنده در رابطه با احتمال پرداخت نشدن اقساط از سوی خریدار به صفر می‌رسد.

اگر مشتری بانک مهر ایران هستید، خوب است که با استفاده از این طرح، کالای مد نظر خود را با فشار کمتری بر درآمد خود خریداری کرده و در عین حال از کالای ایرانی نیز حمایت کنید. اگر هم تولیدکننده یا ارائه‌دهنده خدمتی هستید، می‌توانید به جمع پذیرندگان طرف قرارداد بانک مهر ایران بپیوندید. بانک مهر ایران دست دوستی خود را به سمت شما دراز می‌کند تا با یاری یکدیگر بتوانیم برای حمایت از کالای ایرانی و تحقق جهش تولید گام برداریم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.