×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جوانان در بودجه کشور اعتبارات فراوانی دارند

به گزارش ایرنا از وزارت ورزش و جوانان، محمدمهدی تندگویان روز سه شنبه در نخستین نشست با منتخبان جدید هیات مدیره مجمع ملی جوانان ضمن عرض تسلیت ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه الزهرا(س) گفت: این بانوی بزرگوار الگوی بزرگی از دفاع و تبعیت از ولایت، هم برای زنان و هم برای مردان است که امیدوارم بانوان ایرانی در عرصه های مختلف از این الگوی ارزشمند دفاع از اسلام و ولایت پیروی کنند.
وی همچنین با اشاره به سالگرد شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی افزود: سالگرد سردار سلیمانی تقارن خوبی با آغاز به کار هیات مدیره جدید مجمع ملی جوانان داشته و امیدوارم این الگوی به یاد ماندنی و نمونه مدیریت جوان گرایی که با اخلاص به کشور و امت اسلامی خدمت می کرد، به یادگار باقی بماند و رشادت این شهید بزرگوار سرمشق همه جوانان باشد.
تندگویان تصریح کرد: انتخابات مجمع ملی جوانان مصادف با سالروز شهادت شهید محمد جواد تندگویان بود؛ این را به فال نیک می گیریم و پیشنهاد من این است که انتخابات مجمع ملی را برای این روز ثبت کنید؛ یعنی انتخابات بعدی دو سال دیگر در این روز برگزار شود زیرا این شهید هم با ۲۹ سال سن جوان ترین وزیر تاریخ ایران بود و پکیج کاملی از ایثارگری در وجودشان وجود دارد، بنابراین خوب است در سال های آینده این روز، روز برگزاری مجمع ملی جوانان قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: از سمن ها و مجامع استانی و مجمع ملی انتظار می رود که امسال در موضوع سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی به صورت جدی و پررنگ وارد میدان شوند و یاد و خاطره این شهید عزیز را در تشکل ها، خانه های جوانان و … با برنامه های مختلف زنده نگه دارند.
معاون امور جوانان ادامه داد: دومین دوره انتخابات هیات مدیره مجمع ملی جوانان در بهترین مدل انتخابات کشور با مشارکت ۹۸ درصدی برگزار شد، مشارکتی که مشابه آن را در هیچ انتخابات کشوری نداشتیم و شخص نماینده وزارت کشور اذعان کرد که انتخابات هیچکدام از کانون های کشور این تعداد مشارکت نداشته است. وی افزود: در چند سال گذشته توانستیم اعتماد تشکل ها و جامعه هدف خود را جذب کنیم و ایمان آوردن آنها به این مجموعه باعث شد پای کار بیایند. تندگویان بیان کرد: وزارت ورزش و جوانان همه سعی خود را برای برگزاری این اتفاق بزرگ انجام داده و تلاش کرد موانع استانی، ثبتی حقوقی و… را برای برگزاری جلسات متعدد با نهادهای مخالف رفع کنیم تا اکنون به این جایگاه برسیم.
وی افزود: اکنون نهادهایی هستند که با حضور این مدل تشکیلات موافق نیستند بنابراین یکی از وظایف اصلی هیات مدیره جدید مجمع ملی جوانان این است که پای دفاع و قانون مند شدن مجمع بیاستند و در واقع دفاع از تشکیلات سمن ها و شکل دادن و تنومند کردن این نهاد نوپا باید در دستور کار اصلی مجمع قرار بگیرد.
معاون امور جوانان وزیر ورزش با تاکید بر تعامل با نهاد های قانونگزار بیان کرد: حتما با نهادهایی که می‌توانند به شما کمک کنند وارد مذاکرات جدی شوید و با نمایندگان مختلف مجلس شورای اسلامی تفاهم نامه هایی را امضا کنید تا جایگاه شما در ذهن قانونگذاران کشور تثبیت شود. پیشنهاد بعدی ما تلاش برای تخصیص یک ردیف بودجه مستقل است که البته این کار نیاز به تحقیقات، مطالعه و برنامه و طرح مشخص دارد. لایحه بودجه همیشه دستخوش تغییرات است اما اگر بتوانید در بخشی از لایحه بودجه که مربوط به همین وزارتخانه است با درخواست خودتان و پیگیری ما ردیف مستقل دریافت کنید کمک بزرگی به این جریان می شود. تندگویان با تاکید بر تعاملات و تفاهم های مجمع ملی جوانان با نهادهای مختلف بیان کرد: اگر نهادی هم وجود دارد که با ماهیت و عملکرد تشکل ها مشکلی دارد قبل از هر اقدامی خودتان سراغ آن نهاد بروید و جایگاه خود را توضیح دهید تا سوءتفاهم ها برطرف شود. در این مسیر از سازمان تبلیغات، صدا و سیما، قوه قضائیه، سپاه و…. می‌توانید کمک بگیرید.
معاون امور جوانان وزیر ورزش تصریح کرد: مجمع ملی جوانان به اوامر رهبری در کمک مومنانه، بزرگداشت برنامه های سردار سلیمانی، موضوعات مدافعان سلامت و… لبیک گفته و اکنون با توجه به بیانیه گام دوم اتفاقات خوبی در معاونت جوانان افتاده و ما به سمت قانون مند کردن بیانیه گام دوم رفتیم که انشاءالله پس از جمع بندی در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان آن را به شورای عالی جوانان می بریم تا ظرفیت خوبی که این بیانیه برای جوانان دارد را به قوانین مشخص که قابل رصد، پیگیری و برخورد است، تبدیل کنیم.
وی خطاب به هیات مدیره جدید مجمع ملی جوانان گفت: حتما برنامه عملیاتی بلند مدت پنج ساله تدوین و اهداف و شرح وظایف خود را مشخص کنید تا بتوانید به راحتی پیگیری کنید و حتی مجامع دیگری که سال های آینده حضور پیدا می کنند کارشان راحت باشد و ریل گذاری آن انجام شده باشد.
تندگویان با انتقاد از سمن هایی که کار تشکیلاتی انجام نمی دهند، گفت: برخی سمن های استان ها هنوز قوانین را نپذیرفتند و اخذ شناسه ملی را پیگیری نکردند چون پر کردن اظهارنامه مالیاتی برای آنها سخت است درحالی که شناسه ملی باعث می شود تشکیلات قانونمند شود. وی با اشاره به تصویب قانون شرح وظایف وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: اگر حتی با دستورالعمل خودمان وقانون جدید وزارتخانه خودمان به سمن ها اعتبارنامه دهیم و ثبت شرکت ها داشته باشیم باز هم با موضوع مالیات رو به رو هستیم و اتفاقا اگر تشکلی اظهارنامه مالیاتی سالانه را انجام ندهد، عملا جزو تشکیلات ما محسوب نمی شود و ما نمی‌توانیم از آن حمایت کنیم بنابراین این ساختار باید به سمت تشکیلاتی شدن پیش برود.
تندگویان تاکید کرد: یک موضوعی که چندسال است تذکر می‌دهیم و انجام نمی شود موضوع اطلاع رسانی و تبلیغات سمن ها و ارتباط قوی با رسانه ها است، اما عملکرد استان‌ها در اطلاع رسانی ضعیف است در حالی که تاکید ما بر این است تشکل ها و سمن ها اخبار و عملیات خود را در قالب استاندارد خبری در اختیار خبرگزاری برنا قرار دهند و حتی با صدا وسیما استان خود ارتباط برقرار کنند تا اقدامات و عملکردهای مثبتشان اطلاع رسانی و مردم آگاه شوند.
تندگویان افزود: اعضای مجمع ملی جوانان و شعبات استانی باید مسئول رصد مشکلات هر استان باشند و در جلسات ستاد آنها را مطرح کنند نه اینکه در این جلسات مطالبات صنفی خود را بیان کنند در واقع تاکید من بر این است که به عنوان نماینده جوانان استان عمل کنند و مطالبات آنها را بیان کنند.
وی با اشاره به مشکلات متعدد هیات رئیسه قبلی مجمع در موضوعات مختلف مثل عدم ثبت شناسه و پروانه ملی گفت: اکنون همه این مشکلات حل شده و مجمع ملی جوانان جایگاه قانونی دارد پس هر نوع کم کاری نشان ‌دهنده این است که همت خوبی وجود ندارد. معاون امور جوانان وزیر ورزش بیان کرد: به مجمع ملی جوانان توصیه می کنم در موضوعات مالی، اخلاقی و همه مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید یک کمیته برای صیانت از تشکل ها و مجامع استانی و مجمع ملی ایجاد کنند تا اگر هر شخص حقیقی و حقوقی شکایتی نسبت به عضوی یا شعبه ای از سمن ها داشت بتواند به این کمیته مراجعه کند تا شکایت او مورد بررسی قرار بگیرد. درواقع این کار کمک می‌کند جلوی هرگونه فساد در سمن ها گرفته شود.
وی افزود: توصیه دیگر هم این است که بحث مالی شعبات را شفاف کنید و گزارش عملکرد مالی بگیرید و بازرسین هم نظارت کافی داشته باشند تا در مباحث مالی و اخلاقی دچار مشکل نشویم.
تندگویان تصریح کرد: به هیچ تشکل و سمنی اجازه فعالیت سیاسی در راستای اهداف یک جناح یا یک شخص ندهید و اگر گزارشی آمد حتما بررسی و برخورد مناسب انجام دهید. نهایتا در هر موضوعی اگر شرایط بغرنج بود و نتوانستید به نتیحه برسید ما به عنوان نهاد حمایتی به شما کمک خواهیم کرد. تندگویان گفت: حتما با نهادها و سازمان های مخالف ارتباط برقرار کنید چون بخشی از مشکلات سمن ها در تفاهم نامه های شما با مراکز و نهاد های دیگر حل می شود. وی ادامه داد: ایجاد شبکه های تخصصی با هر عنوانی که مغایرت قانونی نداشته باشد از وظایف وجمع ملی جوانان است و باید بتوانید موضوعات و ساختارهای تخصصی سمن ها را دسته بندی کنید تا راحت تر بتوانید با نهاد های مختلف تفاهم نامه امضا کنید. معاون امور جوانان با تاکید بر درآمدزایی و گردش مالی سمن ها، اظهار کرد: هرچند فعالیت سمن ها غیرانتفاعی است اما به درآمدزایی و گردش مالی هم باید فکر کنید. سمن ها نمی توانند به سمت سود انباشته بروند اما این ساختار و تشکلات نیازمند چرخه مالی حداقلی برای بقا است که اگر بتوانید در حوزه مسائل مالی هم خود کفا شوید اتفاقات خوبی رقم می خورد. وی در بخش دیگری از سخنان خود از زحمات هیات رئیسه قبلی مجمع ملی جوانان قدردانی کرد و افزود: هیات مدیره جدید باید پیش بینی یک جایگاه مشورتی برای هیات رئیسه قبلی داشته باشد و از تجربیات آن ها استفاده کند. این جایگاه می تواند ماندگار باشد و خود هیات مدیره فعلی و هیات مدیره های بعدی هم بتوانند به همین شکل تجربیات خود را در اختیار هیات مدیره های جدید در سال های بعدی قرار دهند.
تندگویان با اشاره به حساسیت های حوزه بین الملل سمن ها گفت: حوزه بین الملل هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید، بنا براین باید با درایت وارد این حوزه شد و حتما باید این امر با هماهنگی های لازم با نهادهای نظارتی صورت بگیرد. معاون امور جوانان وزیر ورزش همچنین در خصوص دوره های توانمند سازی سمن ها نیز گفت: نیاز های سمن های استان ها باید رصد و پایش شوند و بر اساس این پایش برنامه ریزی برای برگزاری دوره های توانمند سازی انجام شود. وی در ادامه به انتخاب دو بانو و یک نماینده اهل تسنن در هیات مدیره مجمع ملی جوانان اشاره کرد و افزود: از این اتفاق خرسندیم که می توانند در کنار وظایف تشکیلاتی خود صدای رسا و پیگیر مطالبات قشر خود باشند. تندگویان با بیان این که در کار جهادی، موضوع مذهب مطرح نیست، اضافه کرد: این اتفاق خوبی است و کار مشترک وحدت در حوزه جوانان می تواند انجام شود که باید در این حوزه فکر کرد و ایده های مناسبی برای وحدت شیعه و سنی ارائه کرد. وی با بیان اینکه جوانان در لایحه بودجه کشور اعتبارات فراوانی دارند که بین بیش از ۳۰ دستگاه توزیع می شود، افزود: یک از وظایف اصلی مجمع ملی جوانان این است که این موضوع را پیگیری و اعتبارات مختلف جوانان که به دستگاه های اجرایی اختصاص پیدا می کند را احصا کنند و به سرغ این نهاد ها بروند و مطالبات خود را از آنها پیگیری کنند که اگر این اتفاق بیفتد کارهای بزرگی می توان برای جوانان انجام داد. تندگویان با بیان این که اعتبارات باید در عادلانه ترین شکل بین تشکل ها و سمن های استان ها تقسیم شود، افزود: گزارش عملیاتی سمن ها بسیار اهمیت دارد و مجامع استانی باید در این خصوص به مجمع ملی جوانان گزارش های منظمی ارائه کنند. معاون امور جوانان با بیان این که ساختار و عناوین تشکیلاتی مجامع استانی و مجمع ملی جوانان مشخص است، تاکید کرد مجمع ملی باید از صدور احکام غیر منطقی و خارج از ساختار جلوگیری کند. وی در پایان با آرزوی توفیق و خدمت برای هیات مدیره جدید مجمع ملی جوانان، گفت: با شعار و تبلیغات نمی توان اعتماد جوانان را جلب کرد، بلکه باید با عملکرد مناسب خود را ثابت کنید در آن صورت جوانان هم به شما اعتماد خواهند کرد و می توانید کارهای ارزشمندی در کشور انجام دهید.
به گزارش ایرنا، اکنون بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ سازمان مردم نهاد در زمینه فرهنگ‌سازی، تغییر و تحول در حوزه اشتغال، خدمات اجتماعی، آگاهی‌بخشی در خصوص محیط زیست و مصرف انرژی، تولید و توزیع رایگان کالاهای ضروری برای نیازمندان و مناطق حاشیه‌نشین و… به ویژه در مواقع بحران (هماهنگ با سازمان‌های مربوطه) فعالیت می‌کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.