×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جنگ اوکراین، بایدن را مجبور به بازنویسی استراتژی امنیتی آمریکا کرد

به گزارش کیوسک خبر، به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، نسخه‌های اولیه متن، که هنوز در حال نهایی شدن است، نشان می‌دهد که چگونه اولویت‌های دولت در واکنش به جنگ پوتین در اوکراین و مشارکت رو به رشد بین پکن و مسکو تغییر می‌کند.
انتشار این سند که در ابتدا برای ژانویه گذشته برنامه‌ریزی شده بود، پس از اینکه مقامات آمریکایی به این باور رسیدند که احتمال حمله روسیه به اوکراین وجود دارد، به تعویق افتاد. منابع گفتند که اکنون این سند به طور قابل ملاحظه‌ای بازنویسی می‌شود تا منعکس‌کننده راه‌هایی باشد که جهان از زمان شروع جنگ تغییر کرده است. هنوز مشخص نیست که سند مذکور چه زمانی منتشر می‌شود و یکی از افراد مطلع تاکید کرد که ممکن است همچنان تغییراتی در کار باشد.
پیش‌نویس جدید سند بر اهمیت اروپا و آسیا برای منافع امنیت ملی ایالات متحده تأکید می‌کند؛ این تغییری از نسخه قبلی است که بیشتر بر چین و آسیا متمرکز بود. به گفته منابع، این سند به جای کم اهمیت جلوه دادن اهمیت چین، استدلال می‌کند که رویدادهای اروپا و آسیا به طور پیچیده با هم مرتبط هستند.
استراتژی امنیت ملی آمریکا که به دست هر دولت از زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان تهیه شده است، یکی از مهم‌ترین روزنه‌ها به تفکر کاخ سفید در مورد مسائل سیاست خارجی را نمایش می‌دهد.
این سند که به دستور کنگره تهیه شده است، برای کمک به قانونگذاران آمریکایی در ارزیابی اولویت‌های بودجه دولت برای امنیت ملی طراحی شده است؛ برای روشن کردن روابط ایالات متحده با متحدان، شرکا و دشمنان و اطمینان حاصل کردن از این است که نمایندگان سراسر دستگاه امنیت ملی ایالات متحده با همتایان خارجی یک صدا صحبت می‌کنند.
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این رابطه اظهارنظری نکرده است.
سخنرانی اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد سیاست ایالات متحده در قبال چین، یک فرمول بالقوه را برای روشی که این سند تهدیدات پکن و مسکو را ارزیابی می‌کند، پیشنهاد می‌کند. بلینکن گفت روسیه یک “تهدید آشکار و فعلی” است، در حالی که چین “جدی‌ترین چالش بلندمدت برای نظم بین‌المللی است.”
به طور اساسی‌تر، این استراتژی احتمالاً استدلال می‌کند که نه با چالش روسیه در اروپا و نه با چالش چین در آسیا نمی‌توان به طور جداگانه برخورد کرد.
منابع مطلع در ادامه گفتند، تمرکز دولت بایدن بر ماهیت به هم پیوسته اروپا و آسیا همچنین ناشی از شناخت فزاینده مشارکت بین پکن و مسکو و همچنین تمایل کشورهای آسیایی مانند ژاپن و کره‌جنوبی برای تحریم مسکو به دلیل حمله به اوکراین بوده است.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.