×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
جزئیات افزایش حقوق و مستمری ایثارگران طی سال آینده

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران جزئیات افزایش حقوق و مستمری ایثارگران طی سال آینده را تشریح کرد.

به گزارش کیوسک خبر، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران یک سازمان تخصصی و دارای جامعه هدفی با نیازهای متنوع است و به طور طبیعی مسائلی که به ما ارجاع داده می‌شود ناشی از سو عملکرد بخش‌های مختلف یا عدم توان در برآورده کردن نیازها و یا مربوط به سایر دستگاه‌هاست.

وی افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران خانه ایثارگران است حتی اگر ایثارگران عزیز مشکلی با سایر دستگاه‌ها هم داشته باشند با بنیاد مطرح می‌کنند، نیازها و مسائلی که در این نشست مطرح شد بسیار متنوع بود که بخشی از آن مربوط به واحدهای زیرمجموعه و مؤسسات وابسته بنیاد بود.

معاون رئیس جمهور در توضیح بخش دیگری از مسائل مطرح شده در تماس‌های مردمی، گفت: بخشی از تماس‌ها ناظر بر مسائل کلی در رابطه با موضوعات مختلف ایثارگران از قبیل نیازمندی‌های درمانی و معیشتی خانواده ایثار و شهادت بود که برخی نیاز به بررسی داشت و برخی نیز خارج از قوانین و چارچوب‌های موجود است که تلاش شد با توضیح این قوانین اقناع شوند و برای این عزیزان روشن شد که درخواستشان در چارچوب قوانین نیست.

معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: در چند مورد از این تماس‌ها از زیرمجموعه بنیاد شکایاتی مطرح شد که به سیستم نظارتی و بازرسی دستور داده شد که به این موارد رسیدگی شود تا اگر مشخص شود که حقی از افراد ضایع شده با متخلفان برخورد و احقاق حق شود.

قاضی‌زاده در خصوص درخواست‌های مالی در این تماس‌ها، گفت: در این خصوص سه سطح مطرح است که سطح نیاز، سطح قانون و یک سطح هم توانایی مالی بنیاد برای اجرای قانون است، بنیاد در بخش‌هایی که وظایف قانونی است بر اساس بودجه‌ای که در اختیار دارد خدمات کامل ارائه می‌کند. در سال‌های گذشته برخی از خدمات متوقف مانده بود و حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان از سنوات گذشته مطالبات وجود دارد اما با کمک و حمایت دولت سیزدهم و مجلس مجموعه خدماتی مثل هدیه ازدواج و پرداخت معوقات شهریه دانشجویان که متوقف شده بود احیا شد و در حال ارائه است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: با توجه به حجم زیادی از مطالبات انباشته با نظر مساعد دولت و مجلس از محل سهام دریافتی‌هایی انجام خواهد شد که درصدد پرداخت مطالبات قبل نیز هستیم. درخصوص سایر دستگاه‌ها بر اساس ماده ۷۴ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران گزارش کاملی از عملکرد آنها در آذرماه تهیه شده است که کدام یک از دستگاه‌ها قوانین حوزه ایثارگری را اجرا می‌کنند و این گزارش برای مقام معظم رهبری و دولت و مجلس ارسال شده است.

وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا این چارچوب‌ها نیازمندی‌ها را پاسخگو هست یا خیر، تصریح کرد: قطعاً این اقدامات نمی‌تواند همه نیازها را پاسخگو باشد و اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران و نیازهای مردم دو موضوع متفاوت است و در اینجا شکافی ایجاد شده و به طور طبیعی با توجه به وضعیت تورمی ممکن است انتظاراتی وجود داشته باشد که ما با احترام می‌گوئیم این تقاضای شما درست است اما از سقف اختیارات قانونی ما برای انجام وظیفه خارج است.

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص پاسخگویی به مطالبات مردمی در بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز گفت: بنیاد یک سامانه کاملاً هوشمند با عنوان «دیدار» در این خصوص طراحی کرده است که ایثارگران تقاضای دیدار با مسئولان بنیاد در سطوح مختلف را ثبت و دلایل و موضوع را نیز مطرح می‌کنند تا کارشناسان موضوع را بررسی کنند و پس از آن پاسخگویی صورت می‌گیرد و تاکنون حدود ۴ هزار و ۸۰۰ مورد در این سامانه پاسخگویی صورت گرفته است.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران برای جلوگیری از سرگردانی ایثارگران و اینکه پاسخگویی منحصر به افراد و اشخاص نشود نظام کاملاً هوشمندی طراحی کرده است که قابل نظارت و شفاف است و از طریق آن می‌توان بخش‌هایی که به وظایف خود عمل نمی‌کنند را شناسایی کرد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از مهر، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره جزئیات افزایش حقوق و مستمری ایثارگران با تأکید بر اینکه تا مجلس قانون بودجه را تصویب نکند نمی‌توان در این زمینه قولی داد، گفت: آنچه دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده است، رشد ۲۰ درصدی دریافتی ایثارگران است.

وی گفت: البته همه مؤلفه‌های حقوق این رقم نخواهد بود و بعضی بیشتر و برخی کمتر است. در کل در صورت نهایی شدن قانون بین ۱۰ تا ۳۷ درصد حقوق والدین شهدا، مستمری، کمک معیشت، حقوق جانبازان، حق پرستاری و هزینه درمان ایثارگران افزایش می‌یابد که هرکدام بر اساس نیاز خواهد بود و این عناوین رشد متفاوتی خواهند داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.