×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیر امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران، مشتریان این بانک را «ویژه، خاص و صادرات‌محور» توصیف کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ برای جذب ۱۷۷ مشتری جدید در بانک هدف‌گذاری شده بود که ما در این سال، ۱۹۴ مشتری جدید جذب کرده و این هدف به طور کامل محقق شد.

به گزارش کیوسک خبر، یوسف نجدی در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز اظهار داشت: برای امسال نیز جذب ۲۰۰ مشتری جدید برای بانک هدف‌گذاری شده و ما در سه ماهه نخست امسال، ۲۶ مشتری جدید را جذب کرده‌ایم.
نجدی توضیح داد: مشتری جدید برای بانک توسعه صادرات، شخص حقوقی صادرکننده یا تولیدکننده‌ای است که تولید یا خدماتش در زنجیره صادرات قرار داشته باشد و با مراجعه به شعب بانک، اقدام به افتتاح حساب، اخذ تسهیلات و استفاده از عملیات بانکی کند. البته به جز بحث اخذ تسهیلات، مشتری جدید می‌تواند از خدمات سوپرمارکت مالی بانک توسعه صادرات شامل تامین سرمایه تمدن، کارگزاری تمدن، صرافی توسعه صادرات و گروه راهبران اقتصادی آرمان هم استفاده کند.
وی در عین حال توضیح داد که بیش از ۹۰ درصد ازعملیات بانک توسعه صادرات برای تامین مالی صادرات، صدور ضمانت‌نامه، اعتبارات اسنادی داخلی و انجام امور ارزی است.

نرخ ترجیحی سود تسهیلات برای صادرات دیگر وجود ندارد
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال‌های گذشته سازمان توسعه تجارت ایران به طور معمول مصوباتی را از دولت اخذ می‌کرد که براساس آن و به منظور حمایت از صادرات، نرخ سود تسهیلات برای صادرکنندگان با نرخ ترجیحی پرداخت می‌شد. اما چند سالی است که این نرخ حذف شده است.
وی افزود: تنها ترجیحی که در نرخ سود در حال حاضر برای صادرکنندگان وجود دارد این است که اگر شرکتی برای اخذ تسهیلات از صندوق ضمانت صادرات ضمانت‌نامه داشت، بانک‌ها به ویژه بانک توسعه صادرات ۲ درصد نرخ سود خود را از تسهیلات گیرنده اخذ نمی‌ کند.
نجدی به سپرده‌گذاری ریالی و ارزی صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات هم اشاره کرد و افزود: تا سال گذشته صندوق توسعه ملی برای برخی از پروژه‌ها و مناطق محروم، با نرخ کمتری در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کرد یا به آنها عاملیت می‌داد ولی امروز نرخ سود سپرده‌گذاری این صندوق نزد بانک‌ها به ۲۱ درصد افزایش یافته و بانک‌ها نیز با محاسبه ۲ درصد نرخ کارمزد به تسهیلات گیرندگان تسهیلات پرداخت می‌کنند.
مدیر امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات ادامه داد: باید توجه داشت که سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی نزد بانکی مانند توسعه صادرات سودی برای بانک ندارد زیرا براساس قوانین بانک مرکزی باید ۱۰ درصد از رقم سپرده‌گذاری شده را در قالب سپرده قانونی نزد آن بانک سپرده‌گذاری کنند که سودی ندارد.
انتشار اوراق مرابحه و اجاره برای تامین مالی تولیدات صادرات‌محور
نجدی در ادامه درباره تعداد اوراق گام صادر شده برای مشتریان بانک توسعه صادرات در سال ۱۴۰۱، گفت: در سال گذشته تنها یک فقره و از طریق شعبه اراک برای یکی از شرکت‌ها اقدام به انتشار اوراق گام کردیم.
وی افزود: زمانی که بانک مرکزی مجوز انتشار اوراق گام برای تامین سرمایه در گردش شرکت‌ها را داد، نرخ سود آن ۲۴ درصد بود ولی سال گذشته و در مقاطعی سود آن به ۳۲ تا ۳۳ درصد رسید و بسیاری از شرکت‌هایی که درخواست انتشار آن را داشتند، از درخواست خود عقب‌نشینی کردند.
مدیر امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ نیز آماده انتشار اوراق گام برای مشتریان هستیم، گفت: اصلی‌ترین دلیلی که مشتریان بانک تاکنون از انتشار این اوراق استقبال نکرده‌اند، نرخ سود آن است. هرچند که سال گذشته نرخ تنزیل اوراق گام، یک درصد کمتر از نرخ اوراق اسناد خزانه اسلامی بوده است.
این مقام مسئول ادامه داد: به منظور حمایت از تولیدات صادرات‌محور، انتشار اوراق مرابحه و اجاره از طریق شرکت تامین سرمایه تمدن را در دستور کار داریم؛ نرخ سود این اوراق متفاوت از نرخ اوراق گام است.
وی افزود: شرایطی که بانک مرکزی برای انتشار اوراق گام تعیین کرده، سخت گیرانه‌تر از سال قبل است؛ ولی با جلسه‌ای که سازمان بورس با بانک مرکزی داشته، امیدواریم که شرایط انتشار اوراق گام تسهیل شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.