×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جایگاه و مسئولیت اجتماعی حسابدار؛ به مناسبت ۱۵ آذر (روز حسابدار )

علی محمدی سنجر، مدیرعامل موسسه حسابرسی تامین اجتماعی

چارچوب مفهومی حسابداری مبتنی بر مسئولیت پاسخگویی، بر خلاف دیدگاه حسابداری مبتنی بر تصمیم، ارزش جایگاه حسابدار را از یک کارمند که تنها پاسخگوی مدیریت بوده و گزارشگری مالی را صرفا منطبق بر نظر مدیریت انجام می دهد، بسیار فراتر دانسته و مسئولیت اجتماعی سنگینی برای او قائل گردیده است. بر اساس این رویکرد، حسابدار موظف است از جریان منصفانه اطلاعات بین مدیر بعنوان پاسخگو و استفاده کنندگان بعنوان پاسخ خواه، اطمینان حاصل نموده و این حس اطمینان را به جامعه هدف نیز منتقل نماید. این دیدگاه، جریان اطلاعات را از یک روش دوسویه بین مدیر و حسابدار، به یک تعامل سه جانبه بین مدیر، حسابدار و استفاده کننده اطلاعات، ارتقاء داده و بدینوسیله جایگاه حسابدار را نیز بعنوان تضمین کننده صحت و سلامت این جریان اطلاعات، ارتقاء می بخشد.

حرفه حسابرسی نیز بعنوان عضوی از جمعیت حسابداران، وظیفه اطمینان بخشی به جامعه را دارد. حسابرس، این اطمینان بخشی را در ازاء اعتباری که جامعه به او می بخشد، به جامعه می دهد. اعتباری که ارزشمندترین دارایی یک حسابرس بوده و بدون آن، جایگاهی در جامعه نخواهد داشت.
تمامی حسابداران و حسابرسان برای دستیابی به جایگاه ارزشمند و والای اجتماعی خود ناگزیر از رعایت دقیق و کامل اصول رفتار حرفه ای می باشند. اصولی که شالوده ارائه خدمات اطمینان بخش به گروه های مختلف جامعه را تشکیل می دهد. درستکاری و صداقت، بی طرفی، صلاحیت و مراقبت حرفه ای، رازداری و رفتار حرفه ای، اصولی هستند که شاغلین در حرفه باید همواره به آنها پایبند بوده و در تمامی مراحل حرفه ای به آنها عمل نمایند.

روز حسابدار بهانه ای است برای قدردانی از زحمات این عزیزان که با فعالیت و تلاشهای بی وقفه خود، سبب اطمینان خاطر جامعه می گردند. این اطمینان بخشی، تمامی مردم جامعه را از اینکه دارائیهای شخصی یا ملی آنان به شکل صحیح مورد استفاده قرار گرفته و منفعت شخصی یا ملی آنها نیز از مسیر درست حاصل می شود، به آرامش خاطر می رساند. کسانی که این مسئولیت اجتماعی خطیر را بر عهده دارند، شایسته تقدیر مستمر هستند نه فقط در روز حسابدار.
حسابرسان موسسه حسابرسی تامین اجتماعی، بعنوان عضوی از این خانواده حرفه ای، به سبب عضویت در یک خانواده اجتماعی دیگر بنام سازمان تامین اجتماعی، مسئولیت اجتماعی بیشتری را به دوش می کشند. اطمینان بخشی بیمه ای به شرکای اجتماعی سازمان تامین اجتماعی، اعم از بیمه شدگان و کارفرمایان، در کنار حسابرسی داخلی واحدهای اجرایی سازمان در دو بخش بیمه ای و درمان، وظایفی هستند که حسابرسان موسسه حسابرسی تامین اجتماعی به خوبی از عهده آن برآمده اند.
جا دارد از حسابرسان کارگزاریهای بیمه ای سازمان و حسابرسان موسسات حسابرسی طرف قرارداد بازرسی دفاتر قانونی نیز که در انجام این وظیفه، یاری کننده موسسه و سازمان بوده اند، نیز تقدیر گردد.
اینجانب به عنوان عضوی از این جامعه حرفه ای، ضمن قدردانی و تشکر از کلیه همکاران خود در موسسه حسابرسی تامین اجتماعی، حسابرسان کارگزاریهای سازمان و سایر موسسات حسابرسی، روز حسابدار را خدمت ایشان تبریک عرض نموده و شادکامی و تندرستی برایشان آرزومندم.
همچنین این روز فرخنده را خدمت کلیه همکاران حسابدار در ستاد و واحدهای اجرایی بیمه ای و درمان سازمان تامین اجتماعی تبریک عرض نموده و آرزوی توفیق و تندرستی برای ایشان دارم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.