×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

نشست خبری مدیرعامل گروه مپنا، عصر روز یکشنبه ۲۲ مرداد برگزار شد.

در این نشست که به پرسش و پاسخ خبرنگاران حوزه صنعت و انرژی با «محمد اولیاء»، اختصاص داشت، مدیرعامل گروه مپنا به تشریح آخرین وضعیت فعالیت‌های گروه مپنا در حوزه‌های مختلف صنعتی و بیان دستاوردهای این گروه دانش بنیان در حوزه‌های کسب و کار پرداخت.

او گفت: افراد، سازمان‌ها و نهادهای بسیاری طی سه دهه، تلاش کرده‌اند تا مپنا به این میزان توسعه دست یابد تا افتخارات بسیاری هم برای صنایع داخلی و هم برای حوزه صادرات و حضور در کشورهای دیگر را رقم بزند و سبب توسعه ثروت ملی شود.

عملکرد مپنا در پی سه دهه تلاش

مدیرعامل گروه مپنا، با گرامیداشت هفدهم مرداد “روز خبرنگار” و بیست و پنجم مرداد “سی‌امین سالروز تأسیس گروه مپنا”، با اشاره به رویکرد مپنا در گذشته، حال و آینده عنوان کرد: تلاش این گروه بر مبنای توسعه صنایع راهبردی کشور از جمله صنعت انرژی به عنوان یک صنعت زیرساختی فعال بوده و همه صنایعی که انرژی‌بر هستند نیز حول کسب و کارهای محوری مپنا قرار می‌گیرند. رویکرد ما در زمینه توسعه صنعت و خدمات، حول رویکرد پایداری و توسعه متوازن بوده و این رویکرد را در فعالیت‌های اقتصادی و محیط زیستی خود مد نظر داشته و خواهیم داشت.

او با اشاره به اهمیت موضوع دیجتالی شدن صنایع مختلف عنوان کرد: موضوع دیجیتالی سازی برای مپنا دارای اهمیت بسیار است، چراکه این حوزه در تمامی صنایع و خدمات تاثیرگذار است و طی سال‌های گذشته در گروه مپنا در این راستا کارهای بسیاری انجام شده است.

میزان تولیدات برق و صادرات

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به نصب ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق در کشور تا پایان امسال و حجم پروژه نزدیک به ۳٫۵ میلیارد یورو در خارج از کشور از ابتدای تأسیس گروه مپنا تا کنون، به تشریح فعالیت‌های داخلی و بین‌المللی مپنا پرداخت و گفت: در مجموع طی چهار سال اخیر، حجم پروژه گروه مپنا در بخش احداث نیروگاه در کشورهای مختلف، بالغ بر ۸۰۰ میلیون یورو بوده است. همچنین مپنا قراردادهای مختلف صادرات کالا، خدمات فنی و مهندسی و نیروگاهی داشته و یا در حال اجرا دارد. در کشورهایی مانند عراق، سوریه، عمان، اندونزی و پاکستان و … نیز طرح‌ها و پروژه‌های تعمیرات و نگهداری متعددی اجرا نموده و یا در حال انجام داریم.

اولیاء خاطرنشان کرد: گروه مپنا تا کنون ۳۵ توربین بزرگ صادر کرده‌ است.

او افزود: موضوع حائز اهمیت دیگر، توسعه واحدهای جدید و توسعه واحدهایی با توان و راندمان بالاتر است که در چشم‌انداز آینده مپنا با قوت پیگیری می‌شود. برای نمونه واحدهای کلاس F را با ظرفیت‌های مختلف در آینده ادامه خواهیم داد و کارفرماهای دولتی و خصوصی در بخش صنایع می‌توانند در آینده روی این پروژه‌ها حساب باز کنند.

انجام ۳۵۰۰ مگاوات پروژه نیروگاهی در عراق

مدیرعامل گروه مپنا اظهار داشت: مپنا پروژه‌های نیروگاهی متعددی در عراق در حال انجام دارد که موجب رضایت کارفرما و از افتخارات گروه مپناست. تا کنون ۳هزار و ۵۰۰ مگاوات قرارداد نیروگاهی در این کشور توسط مپنا انجام شده که نشان از وجود مزیت‌های رقابتی گروه مپنا در بسیاری از پروژه‌های بین‌المللی است. البته با تامین مالی سایر طرح‌ها از سوی متولیان امور در عراق، سرعت اجرای پروژه‌ها افزایش می‌یابد.

اولیاء درباره ظرفیت تبدیل ایران به هاب برق منطقه گفت: گروه مپنا به ویژه در دو دهه اخیر در تمام کشورهای اطراف و همسایه یا برای احداث نیروگاه جدید یا برای سرویس و تامین قطعات اقداماتی انجام داده است که یکی از شاخص‌ترین‌ها آن‌ها، پروژه‌های مپنا در کشور عراق است. از سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد فرصت خوبی برای سازندگان نیروگاهی ایجاد شد و ما نیز با استفاده از مزایای متفاوت خود در حوزه نیروگاهی به کشور عراق ورود پیدا کردیم. اما تبدیل شدن به هاب منطقه نیاز به فراهم شدن زیرساخت‌های بسیاری دارد که بخشی از آن در اختیارات دولت است، با این حال طرح‌های بین‌المللی مپنا نشان داده که این مهم قابل تحقق است. البته در این حوزه تنها مپنا تاثیرگذار نیست و بازیگران بسیاری دارد. صادرات برق در اختیار وزارت نیرو است، اما مپنا هم نقش خود را ایفا کرده است.

تلاش برای رفع ناترازی برق

مدیرعامل مپنا از تلاش برای رفع ناترازی برق در کشور خبر داد و گفت: مپنا در همراهی با وزارت نیرو در این زمینه اقدام‌هایی را در دستور کار دارد. این گروه از سال ۱۴۰۰ و هم‌زمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم تلاش خود را برای رفع ناترازی برق شدت بخشیده است، به‌گونه‌ای که مپنا یک هزار و ۲۰۰ مگاوات نیروگاه در سال ۱۴۰۰ وارد مدار کرد.

اولیاء ادامه داد: سال ۱۴۰۱ حدود ۳ هزار مگاوات وارد مدار شد و امسال نیز بر اساس برنامه، ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات وارد مدار خواهد شد. به عنوان مثال، واحد بخار نیروگاه سبلان به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین برای اولین بار، نیروگاه موبایل دوتریلر مپنا در پرند تست و راه‌اندازی می‌شود و چند واحد نیروگاه بادی نیز تا پایان سال فعال خواهند شد.

تامین برق صنایع

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه مشخصی برای نیروگاه‌سازی صنایع مانند المهدی در دست اقدام دارید، گفت: پروژه المهدی یک بلوک نیروگاهی شامل دو واحد گازی و یک واحد بخار است و واحد اول آن نزدیک به راه‌اندازی است. این پروژه بخشی از تفاهم وزارت نیرو با وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در راستای تامین انرژی صنایع پرمصرف اجرایی شده است. برای سایر صنایع نیز قراردادهای متنوعی وجود دارد، برای نمونه صنایع فولادی و معدنی قراردادهای متعددی با ما منعقد کرده‌اند که از دو سال پیش آغاز شده و برخی از آنها اخیرا بسته شده است و قراردادهایی که دو سال پیش امضا شده توربین‌های آن در حال راه‌اندازی است و به زودی در مدار قرار خواهند گرفت.

میزان مطالبات و سرمایه‌گذاری‌های مپنا

اولیاء در ادامه با اشاره به مطالبات حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی مپنا تصریح کرد: مسئله نقدینگی، مطالبات انباشته و تامین مالی پروژه‌ها از جمله محدودیت‌های پیشبرد پروژه‌ها محسوب می‌شود. البته اگر به وصول مطالب ات انباشته گروه مپنا کمک شود تاثیر مطلوبی برای راه‌اندازی واحدهای مختلف در آینده تا سال ۱۴۰۳ خواهد داشت و وضعیت و سرعت اجرایی شدن طرح‌های مپنا بهتر خواهد شد. بخش عمده‌ای از مطالبات ما نیز از بخش دولتی و بقیه از سایر کارفرمایان است.

مدیرعامل گروه مپنا حجم کلی سرمایه‌گذاری این گروه را حدود ۶.۵ میلیارد یورو عنوان کرد و گفت: این سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف کسب و کار گروه مپنا مثل بخش برق، نفت و گاز، حمل و نقل ریلی، انرژی‌های تجدیدپذیر، آب، سلامت، برقی سازی و …است. در پروژه‌های سرمایه‌گذاری بیش از ۱۳ هزار مگاوات نیروگاه، بیش از ۷۱ هزار متر مکعب آب شیرین‌کن و ۱۱۵ مگاوات نیز انرژی تجدیدپذیر، مجموعه این سرمایه‌گذاری‌هاست. در زمینه سرمایه‌گذاری خاص نیز سرمایه‌گذاری‌های جداگانه در ارتباط با توسعه صنعت داریم مانند توسعه فناوری و دریافت فناوری که از یک منظر سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

قرارداد برقی‌سازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس با شهرداری تهران

محمدحسین رفان مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) نیز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره فعالیت‌های گروه مپنا در برقی‌سازی خاطرنشان کرد: حوزه برقی‌سازی شامل برقی شدن خودرو، اتوبوس و موتورسیکلت، همچنین توسعه زیرساخت‌هایی مثل شارژر، باطری، سخت‌افزار و نرم‌افزارهای این حوزه با رعایت استانداردهای بین‌المللی است. البته طرح جدیدی در حوزه برقی‌سازی با همکاری وزارت صمت، شهرداری تهران و مپنا اجرایی خواهد شد و مپنا برای اجرای این طرح، قرارداد برقی‌سازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را با شهرداری تهران به ارزش ۷ هزار میلیارد تومان منعقد کرده است. همچنین دو قرارداد هم در حال مذاکره داریم.

به گفته رفان، اولین فاز توسعه زیرساخت‌های برقی‌سازی شهر تهران آغاز شده و در شش یا هفت نقطه شهر، ایستگاه‌های شارژ خودرو و موتورسیکلت برقی احداث می‌شود.

او ادامه داد: در این حوزه برای چابک کردن امور و تجدید ساختار برنامه‌ای در حوزه حمل و نقل در دست اقدام داریم که به زودی اجرا می‌شود. به صورتی که شرکت‌های جدیدی برای این حوزه تاسیس، ادغام یا جدا می‌شوند تا با هم‌افزایی بالایی این بخش را پشتیبانی کنند تا بتوانیم این کسب و کار را با سرعت بیشتری به نتیجه برسانیم که هم از نظر کسب و کار و هم از نظر اجتماعی و هم مسائل محیط‌زیستی برای مپنا مهم به‌شمار می‌رود به ویژه برای شهری مانند تهران که تاثیر این پروژه در آلودگی آن مشهود خواهد بود.

نفت و گاز و صنعت ریلی در مپنا

اولیاء همچنین از فعالیت‌های گروه مپنا در بخش نفت و گاز از جمله در پروژه شوریجه خبر داد و گفت: به‌زودی در پروژه شوریجه با رفع موانع مالی و حصول پیشرفت‌هایی در زمینه مسائل مربوط به تجهیزات، پروژه را ادامه خواهیم داد. همچنین موضوع O&M در بخش نفت و گاز گروه مپنا از جمله تعمیرات و نگهداری توربوکمپرسورها در واحدهای پارس جنوبی قرارداد شده و به زودی شروع خواهد شد و با محوریت شرکت نیرپارس مپنا تا سه سال آینده انجام می‌شود.

او به صنعت حمل و نقل ریلی گروه مپنا هم پرداخت و گفت: صنعت ریلی در مپنا از اواسط دهه ۱۳۸۰ تا کنون رشد و توسعه محسوسی داشته و در حوزه‌های ساخت تجهیزات، احداث خطوط ریلی و تعمیرات ادامه می‌دهد. گروه مپنا با تملک واگن پارس، این شرکت را به صورت کامل احیا کرده و ظرفیت تولید آن را به بیش از ۱۰۰۰ واگن در سال رسانده و هم‌اکنون قراردادهای متعددی برای تولید واگن‌های باری، مسافری و مترو دارد و قرارداد جدیدی نیز برای مترو اصفهان به امضا رسیده است.

حوزه موتور هوایی در مپنا

مدیرعامل مپنا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص حوزه صنعت هوایی در گروه مپنا توضیحاتی ارائه داد و گفت: رکن مهم اقدامات گروه مپنا در صنعت هوایی، تعمیرات موتورهای هواپیماهای مسافربری و استفاده از قطعات تولیدی است. اساسا مپنا به حوزه ساخت موتور و ساخت هواپیما ورود نکرده است.

او افزود: مپنا با اخذ گواهینامه‌ها و استانداردهای بین‌المللی این حوزه، از قطعاتی که می‌سازد در اوورهال موتورهای هواپیماهای مسافربری استفاده می‌کند.

مپنا در بازار سرمایه

همچنین احمدرضا فراست معاون اقتصادی و مالی گروه مپنا عنوان کرد: جمع حقوق صاحبان تلفیقی گروه مپنا به ازای هر سهم ۲۵۰۰ تومان است. با قاطعیت عنوان می‌کنم که در بین کلیه شرکت‌های حاضر در بورس تهران، ارزش دفتری هر سهم شرکت گروه مپنا، بر اساس صورت‌های مالی تلفیقی برای هر سهم، حدود ۲۵ هزار ریال است که بیش از ۲۵ برابر ارزش اسمی هر سهم است. مپنا با افتخار اعلام می‌کند که تاکنون تجدید ارزیابی نداشته‌ و صورت‌های مالی آن بسیار شفاف است. سایر شرکت‌ها با افزایش سرمایه‌هایی که از محل تجدید ارزیابی داده‌اند، بسیار رقیق شده‌اند. این ۲۵ برابر صرفا بر اساس بهای تمام ‌شده تاریخی ارزش اسمی سهام است که حاصل سه دهه تلاش گروه و با حضور ۷۰ شرکت در گروه مپناست که رقم خورده است.

وی در ارتباط با راهکارهای وصول مطالبات خاطرنشان کرد: در سال گذشته با اقدامات خوبی که گروه مپنا انجام داده‌، مطالبات خوبی را از کارفرمایان وصول و بدهی مالیات گروه را تهاتر کرده است. بحث تهاتر مطالبات با سهام شرکت‌هایی هستند که زنجیره گروه را به لحاظ فنی و اقتصادی تکمیل می‌کنند. همچنین با سازمان برنامه و بودجه و با سازمان خصوصی‌سازی به عنوان متولی واگذاری‌های دارایی‌ها مذاکرات جدی انجام داده‌ایم که امیدواریم جمیع این اقدامات بخشی از مطالبات ما که به اقتصاد برق باز می‌گردد، وصول شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.