×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳

با تلاش گروه مپنا از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ضمن تولید ۱۸ توربین گاز و بخار، مجموعا ۲۰۵۷ مگاوات برق وارد مدار کشور شده و پیشبینی‌ها حاکی از تولید ۱هزار و ۲۱۸ مگاوات تا پایان سال است.
کیوسک خبر ـ گروه مپنا در مجموع با تولید ظرفیت ۴۳هزار و ۹۰۴ مگاوات در داخل کشور، سهم قابل توجهی از نیاز شبکه برق کشور را تامین می‌کند.
مپنا علاوه بر افزودن به توان شبکه برق کشور در سال ۱۴۰۱ موفق به توسعه عملیات و پروژه‌های حوزه انرژی‌‎های تجدیدپذیر و توجه بیشتر به کاهش مصرف سوخت فسیلی و استفاده از انرژی‌های نو و کاهش مصرف آب در نیروگاه‌ها با به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین شده است.
در هشت ماهه نخست سال ۱۴۰۱ و در ادامه توسعه فعالیت‌های تولیدی، گروه مپنا محصولات خود را با تلاش متخصصان داخلی در حوزه‌های گوناگون کسب و کار خود گسترش داده است.
دستاوردهای مپنا در راه‌اندازی واحدهای نیروگاهی
گروه مپنا تاکنون بیش از ۱۶۹ پروژه مشتمل بر ۵۰۴ واحد نیروگاهی به ظرفیت کل ۶۴هزار و ۲مگاوات قراداد منعقد کرده است. از این میزان ۳۶۳ واحد به ظرفیت ۴۷هزار و ۵۰۴ مگاوات به بهره‌برداری رسیده و ۸۱ واحد به ظرفیت ۱۲هزار و ۸۱۷ مگاوات در حال احداث است. همچنین ۵۸ واحد به ظرفیت ۳هزار و ۲۳۰ مگاوات ابلاغ شده و در انتظار تحقق شرایط مناسب برای شروع پروژه است.
با تلاش گروه مپنا از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون جمعا ۲۰۵۷ مگاوات وارد مدار کشور شده و پیشبینی‌ها حاکی از تولید ۱هزار و ۲۱۸ مگاوات تا پایان سال است. علاوه بر این ۱۰۷۵ مگاوات نیز سهم تولیدی مپنا طی سال جاری در خارج از کشور محسوب می‌شود.
مپنا در کشورهای همسایه نیز حضور فعالی داشته و از ابتدا تا کنون نزدیک به ۳هزار و ۶۰۰ مگاوات برق خارج از کشور راه اندازی کرده و ۲هزار و ۶۸ مگاوات نیز در دست اجرا دارد.
نگاهی به ساخت توربین در مپنا
تولید توربین در گروه مپنا عمری ۲۰ ساله دارد. طی همین دوره بیست ساله تاکنون ۲۰۰ توربین گاز بزرگ نیروگاهی، ۵۰ توربین گاز کوچک و ۶۵ توربین بخار در کارخانه توربین مپنا ساخته شده است.
علاوه بر تعداد بی شماری سرویس و پشتیبانی، اورهال، ارتقا و ساخت قطعات یدکی توربین‌ها و تنها در حوزه ساخت توربینِ جدید سالانه به‌طور میانگین نزدیک به ۱۶ واحد در شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) ساخته شده و حداکثر تولید در یک سال نیز دو برابر میانگین بوده است.
توجه به این نکته حائز اهمیت است که رکورد حداکثری زمانی به دست آمده که حجم کنونی از مشکل نقدینگی و مطالبات پرداخت نشده گروه مپنا وجود نداشته و تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز از زنجیره تامین ملی و جهانی با سهولت به مراتب بیشتری صورت می‌گرفته است.
با وجود این شرایط، تعداد کل توربین‌های گاز و بخار ساخت گروه مپنا در سال جاری ۱۸ واحد است که از میانگین بیست ساله بیشتر است و در سال ۱۴۰۲ نیز بیشتر خواهد شد.
طول زمان ساخت یک توربین از شروع سفارش توسط مشتری حدود دو سال است، حال آنکه از شروع بحران برق در سال ۱۴۰۰ تا آبان ۱۴۰۱ کمتر از یک سال و نیم و از زمان عقد قراردادهای صنایع با گروه مپنا کمتر از یک سال و از زمان تکمیل پیش پرداخت برخی از قراردادهای مربوط کمتر از دو ماه می‌گذرد!
گروه مپنا با تمام توان در شرایط سخت کنونی و کمبود نقدینگی، واحدهایی مانند زنجان، تربت، سمنان، زاهدان، زرند، عسلویه، سبلان، ارومیه و چابهار و … را راه‌اندازی کرده و در حال ساخت و تحویل توربین‌های نیروگاه‌های مکران، اردکان، المهدی، گل گهر، خرم آباد، اصفهان، شوش، خوزستان و نکا و… است.
دستاوردهای مپنا در تولید انرژی پاک
ورود مپنا به تولید برق پاک و نیروگاه‌های پراکنده بر اساس یکی از مسئولیت‌های اجتماعی تعریف شده این گروه صنعتی بوده است. به این ترتیب ضمن کاهش آسیب به محیط زیست، موجبات دسترسی پایدار به انرژی برق با حداقل خسارات را فراهم کرده است.
شرکت مپنا تا کنون اجرای چهار پروژه در بخش تولید آب (آب شیرین کن و تصفیه خانه) جمعا با توان تولید ۷۹هزار و ۳۶۰ متر مکعب در روز را به عهده داشته که از این میزان یک پروژه به اتمام رسیده و روزانه ۱۸هزار متر مکعب آب تولید و به بهره برداری رسیده و از این دست پروژه‌ها می‌توان به پروژه تولید برق و آب قشم، پروژه لیان بوشهر، تصفیه اصفهان (ذوب آهن) اشاره کرد.
افزایش راندمان تولید نیروگاه‌ها (افزایش ظرفیت به میزان ۷۸۰ مگاوات تا پایان تابستان ۱۴۰۱ از طریق اصلاح واحدهای موجود)، تغییر جهت عمده در کاهش مصرف سوخت فسیلی و استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر نیز بخشی از ماموریت‌های مپنا در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود است.
بر همین اساس، ساخت توربین‌های بادی ۲٫۵ مگاواتی؛ طراحی و ساخت توربین‌های ۴ و ۴٫۵ مگاواتی نیز در دستور کار مپنا قرار گرفته است.
همچنین وجود خط تولیدی با ظرفیت نامی سالانه حدود ۴۰ مگاوات با قابلیت ارتقا به چند برابر در حوزه پنل‌های خورشیدی و در دست اجرا داشتن ۱۷ مگاوات خورشیدی در نیروگاه یزد، دو مگاوات ظرفیت نصب شده در کهک، پروژه نیروگاه خورشیدی اردکان به ظرفیت ۱۰ مگاوات و انعقاد قراردادی برای راه اندازی نیروگاه خورشیدی با توان تولید ۴۳۰ مگاوات و احداث و بهره‌برداری از ۵۵ واحد نیروگاه بادی به ظرفیت ۱۳۷٫۵ مگاوات و ظرفیت ۲۱۲٫۵ مگاواتِ در حال احداث نیز از دیگر پروژه‌های حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گروه مپناست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.