×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

رئیس امور مالی شرکت گام معتقد است: “پایبندی به شفافیت، ارائه خدمات بانکی با سرعت و دقت مناسب دلیل اصلی همکاری کارخانه های تولیدی و کارآفرینان با بانک کارآفرین است.”

به گزارش کیوسک خبر به نقل از پیام کارآفرین، چنگیز محمدپور، رئیس امور مالی شرکت گام با بیان مطلب بالا با بیان اینکه همکاری شرکت گام با بانک کارآفرین برمبنای شفافیت و تعامل برد – برد شکل گرفته است؛ با تاکید بر این موضوع، می‌گوید: «شرکت گام همیشه شفاف عمل کرده و اساسا موضوع شفافیت برای ما خیلی اهمیت دارد. یکی از دلایل انتخاب بانک کارآفرین هم دقیقا پایبندی این بانک به شفافیت است. ضمن اینکه شعبه اراک در ارائه خدمات خود با سرعت و دقت مناسبی عمل می‌کند که باعث می‌شود همکاری دو طرفه تداوم داشته باشد.»

آنچه در پی می آید گزارش میدانی “پیام کارآفرین” از شرکت صنعتی گام اراک بعنوان یکی از شرکت هایی است که با تسهیلات بانک کارآفرین توانسته ظرفیت تولید سالانه خود را افزایش دهد:

“این بار ماجرا فرق داشت؛ یک دره نسبتا عمیق به طول ۲۰۰ متر بین دکل‌های چندین تنی یک و دو فاصله انداخته بود و اجازه نمی‌داد کابل‌های سنگین و ده‌ها متری برق با استفاده از دستگاه‌های کشنده، طول دره را طی کنند و به دکل دوم برسند. در پروژه‌های قبلی، برای رساندن قطعات دکل‌ها به ارتفاعات از هلیکوپتر یا قاطر استفاده می‌شد و بعد از نصب آنها، کافی بود دستگاه کشنده روشن شود و کابل‌ها هم عرض بین دو دکل را طی کنند؛ اینبار اما فقط یک راه وجود داشت: «اطراف دره همه چیز بود؛ از ریل راه‌آهن گرفته تا پست برق و آدم‌هایی که مشغول انجام عملیات عمرانی بودند؛ یعنی باید در همان حال کابل‌ها را به آنسوی دره می‌فرستادیم. دستگاه‌های کشنده توان انجام اینکار را نداشتند به همین خاطر از پهباد برای انتقال کابل‌ها استفاده کردیم.» وقتی این پروژه در ارمنستان به پایان رسید، عکسش را قاب کردند و روی دیوار یکی از طبقات کارخانه نشاندند؛ شرکت صنعتی گام اراک در سال ۱۳۶۴ توسط نصرالله رهنما تاسیس شده و در تمام این مدت توانسته با تولید سالانه ۲ هزار تن انواع دکل‌های برق و مخابرات، نقش قابل توجهی در توسعه زیرساخت‌های شهری در ایران و برخی ازکشورهای دنیا بازی کند. چنگیز محمدپور، رئیس امور مالی شرکت که ماجرای انتقال کابل با پهبادها را تعریف کرده است به پیام کارآفرین می‌گوید که شرکت گام از لحاظ گستردگی و میزان تولید، جز اولین‌ها در ایران محسوب می‌شود.

کارخانه گام

* رزم هر روزه با آهن سخت
صدای تخلیه قطعات سنگین آهن روی زمین سخت با آهنگ تیز اما یکنواخت دستگاه‌های پرس و برش یکی شده است؛ بیشتر کارگران گوش‌های خود را با محافظ مخصوص یا پنبه پر کرده‌اند تا شاید از حجم صداهایی که تنها مخاطب‌شان خود آنها هستند، کم کنند.
آفتاب داغ، روی هزاران تن ورق آهنی و روی افتاده و بی‌وقفه می‌تابد؛ انبار مواد اولیه کارخانه، مملو از انواع محصول است که ۹۰ درصدشان در داخل ایران تولید می‌شود و مابقی واردات از چین و ترکیه است.عطاالله نظم‌آبادی، معاونت تولید و فنی کارخانه می‌گوید:«بعد از اینکه تریلی‌ها بار را خالی کردند، یک نمونه از هر کدام برای تست در آزمایشگاه بریده می‌شود و اگر با استانداردهای ما سازگار بود در اختیار خطوط تولید قرار می‌گیرد.»
یک جرثقیل غول‌پیکر با ارتفاع چندین متری در نزدیکی انبار مواد اولیه قرار گرفته و پایه‌های آن کشیده و محکم روی زمین قفل شده است. چند کارگر اطرافش ایستاده‌اند؛ دو نفر از آنها کلاه حصیری به سر دارند تا غنیمتی باشد در ظل آفتاب. کف دستکش‌هایشان سیاه قیر شده است. قطعات سنگین و بلند آهن را کنار هم می‌چینند و با استفاده از اهرم‌های جرثقیل به داخل کارگاه می‌فرستند؛ آهن‌ها در ارتفاع تاب می‌خورند اما ایمن و پر سرو صدا، سر جایشان فرود می‌آیند. در شرکت گام بیش از ۳۶۰ نفر کار می‌کنند و به دلیل حجم بالای تولید همواره جذب نیرو اتفاق افتاده و نتیجه فعالیت مداوم آنهاست که به تولید سالانه ۲ هزار تن محصول منجر شده است
به گفته محمدپور «تولیدات از دکل‌های برق ۳ تنی تا ۱۰۰ تنی را شامل می‌شود. همچنین عمده بازار دکل‌های مخابراتی در اختیار شرکت گام است. ضمن اینکه در سال‌های اخیر موفق شده‌ایم پروژه‌هایی در کشورهای افغانستان، عراق، آذربایجان، ارمنستان، عمان و … اجرا کنیم.»

* آموزش نیروها در برابر حوادث کار
یک جرثقیل ۳ تنی برای جابه‌جا‌ کردن قطعات سنگین آهنی، به سقف یکی از کارگاه‌ها وصل شده است. کارگران با فشار دادن یک دکمه، جرثقیل را به راه می‌اندازند و محموله معلق آهن از یک سوی کارگاه به سوی دیگر منتقل می‌شود. قطعات آهن بین ۵ تا ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارند و بعد از تخلیه توسط جرثقیل، باید توسط کارگرها، روی دستگاه‌های پرس قرار داده شوند؛ بازوی ورزیده کارگری جوان، هنگام رویارویی با آهن سخت، پیداست.
دو نفر از کارگران انتهای یک قطعه آهنی چند متری را می‌گیرند و با هم روی دستگاه می‌گذارند؛ صدای کوفته‌شدن آهن به هوا بلند می‌شود. کارگری که کنار دستگاه ایستاده، با دقت لبه آهن را زیر دستگاه برش قرار می‌دهد؛ یک میلی‌متر خطا رخ بدهد، همه چیز خراب می‌شود. یکی از کارگران می‌گوید: «من از سال ۷۹ اینجا هستم؛ کار با آهن کلا سخت است. وزن هر کدام از این ورقه‌ها بین ۵ تا ۱۵۰ کیلوگرم است و باید مراقب باشی روی دستتان نیفتد. به هر حال کارگری است و مسائل مربوط به خودش.» طبق ساختار کلی شرکت، تمام نیروهایی که استخدام می‌شوند، قبل از شروع کار در دوره آموزشی ایمنی شرکت می‌کنند. دوره‌های منظم مشابه دیگری هم در طول سال برگزار می‌شود تا حوادث کار به حداقل برسد.

* مذاب روی با ارزش میلیادی
تعدادی از کارگرها پیشانی خود را با پارچه‌ای شبیه هدبند بسته‌اند تا مانعی باشد در مقابل ریزش قطرات عرق. برخی دیگر ماسک زده‌اند تا بوی روی مذاب و اسید کمتر به مشام‌شان برسد. دمای هوا در واحد گالوانیزه کارگاه بیشتر از سایر بخش‌هاست و کارگران شیلد محافظ به صورت خود زده‌اند؛ به‌خصوص ۳ کارگری که در نزدیکی وان مذاب ایستاده‌اند.
به گفته محمدپور، رئیس امور مالی شرکت «وان مذاب ۲.۵ متر عمق دارد و با حدود ۲۲۰ تن روی مذاب پر شده است؛ به ارزش حدود ۲۲ میلیارد تومان.» کارگران ده‌ها قطعه را روی نوارهای حمل قرار داده و به داخل وان هدایت می‌کنند؛ مذاب تکان می‌خورد و حباب و بخار در سطح آن شکل می‌گیرد و بوی تندی در فضا می‌پیچد. واکنش مذاب ۳۴۰ درجه سانتی‌گرادی به ورود قطعات، شبیه آب راکد مردابی است که سنگی درون آن پرتاب شده باشد؛ همان میزان سنگین و ضمخت. یکی از کارگران می‌گوید: «ما از شیلد و دستکش استفاده می‌کنیم تا دچار سوختگی نشویم. قطعات بین ۲ تا ۳ دقیقه در وان می‌مانند و بعد خارج می‌شوند؛ وزن آنها هم بین ۵۰۰ کیلوگرم تا یک تن است.»


* چالش‌های تولید دکل‌
ها
تولید دکل‌های برق و مخابرات در کارخانه گام طی ۳ شیفت انجام می‌شود با این حال برخی چالش‌ها، کار را سخت می‌کند. مثل تورم، عدم ثبات قیمت و کمبود منابع.
محمدپور می‌گوید: «وقتی دکل را تحویل مشتری داخلی می‌دهیم، تقریبا بین ۸ تا ۹ ماه طول می‌کشد تا پول آن به چرخه تولید برگردد. از طرفی قیمت مواد اولیه هم در سال‌های اخیر به دلیل تورم افزایش زیادی پیدا کرده است.» قطع برق، دو روز در هفته هم باعث می‌شود تقریبا حدود ۱۴۰ تن از تولیدات شرکت کاسته شود. با وجود تمام این مشکلات اما شرکت گام سهم خود در توسعه زیرساخت‌های برقی و مخابراتی ایران و برخی کشورهای دنیا را به خوبی انجام می‌دهد: «کارهای ما پروژه‌ای است؛ مثلا کارفرما می‌گوید از این نقطه تا آن نقطه باید برق‌دار شود. به این شکل از طراحی گرفته تا جاده‌سازی و درنهایت تولید محصول نهایی و نصب برعهده خود ماست.

* شفافیت؛ علت همکاری با بانک کارآفرین
همکاری شرکت گام با بانک کارآفرین برمبنای شفافیت و تعامل برد – برد شکل گرفته است؛ محمدپور با تاکید بر این موضوع، می‌گوید: «شرکت گام همیشه شفاف عمل کرده و اساسا موضوع شفافیت برای ما خیلی اهمیت دارد. یکی از دلایل انتخاب بانک کارآفرین هم دقیقا پایبندی این بانک به شفافیت است. ضمن اینکه شعبه اراک در ارائه خدمات خود با سرعت و دقت مناسبی عمل می‌کند که باعث می‌شود همکاری دو طرفه تداوم داشته باشد.» عمده خدماتی که بانک کارآفرین به شرکت گام ارائه می‌کند در بخش ضمانتنامه و تسهیلات خلاصه می‌شود و کمک می‌کند تا تولید سالانه ۲ هزار تن انواع دکل‌های برقی و مخابراتی رقم بخورد؛ تولیداتی به معنای روشنایی خانه‌های مردم و شنیده‌شدن صدای دلنشین آنها از فواصل دور و نزدیک.”

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.