×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
توضیحات شرکت مهندسی مشاور حوزه آب در مورد یک خبر

کیوسک خبر ـ در پی انتشار خبر حق مأموریت ۲۳۰ هزار یورویی در یک شرکت نیمه دولتی حوزه آب از خبرگزاری مهر، شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس جوابیه‌ای ارسال کرده است که مشروح آن به شرح زیر است:

به آگاهی می‌رساند که پس از کاهش چشمگیر بودجه و پروژه‌های عمرانی در داخل کشور که دیگر پاسخگوی تأمین هزینه‌های شرکت نبوده است، برنامه ریزان دور اندیش شرکت برای بقا و ماندگاری و همچنین رشد و ارتقای شرکت، پس از ظرفیت سازی ها لازم، بر آن شدند تا ورود به بازارهای بین‌المللی در کنار بازار د اخلی را سرلوحه اهداف خود قرار دهند تا بتوانند همانند دیگر شرکت‌های بزرگ بین‌المللی، با ورود به عرصه‌های جهانی، دوام و بقای خود را تضمین نمایند.

در همین این راستا، مهاب قدس، پس از آماده کردن زیرساخت‌ها از جمله تشکیل دفاتر بازاریابی بین‌المللی، رصد کردن بازارهای هدف، شناسایی نقش‌آفرینان شرکت‌های مهندسی مشاوردر بازارهای هدف و برقراری ارتباط لازم و منطقی با آنها و شناسایی پروژه‌های مناسب، فراهم ساختن مستندات لازم برای تهیه‌ی اسناد مناقصات، در مناقصات مهم بین‌المللی مقتدرانه شرکت کرد.

به لطف پرودگار متعال، طولی نکشید که این شرکت توانست در مناقصات مختلف عملکرد بسیار درخشانی داشته باشد. یعنی در رقابت با ابرشرکت های آمریکایی و اروپایی و آسیایی، توانست در تعداد بسیاری از مناقصات در لیست کوتاه قرار گرفته و برنده ی نهایی ۳۰ مناقصه بشود و در کشورهایی چون: نیجریه (طرح آب رسانی ایلسنا)، زیمباوه (طرح سد و نیروگاه اوزبرن)، اوگاندا (طرح کشاورزی نمونه) کشور سریلانکا (در طرح‌های بزرگی همچون: سدهای پوهول پولا و دای رابا) و تونل انتقال آب به طول ۱۴ کیلومتر و شفت عظیم نیروگاهی با عمق ۶۰۰ متر، طرح ساماندهی رودخانه سن سباستین در کلمبو، طرح سد و نیروگاه موراگانگاه و سد و نیروگاه کالوکانگاه و…. از افتخارات فعالیت‌های فنی مهندسی این شرکت بوده است که احداث نیروگاه در اعماق بیش از ۴۰۰ متر را تنها در انحصار شرکت مهاب قدس قرار داده است.

علاوه بر اینها، در کشور هندوستان (سد باجولی هولی و طرح مطالعات یکپارچه منابع و مصارف آب و خاک خاراخاری)، در کشور تاجیکستان (طرح سد و نیروگاه سنگ توده ۲ و طرح سد عینی) همکاری در طراحی تونل دارمشتات در کشور آلمان با شرکت WBI ، پروژه‌ی احداث ۵ سد و یک دیوار ساحلی در کشور عمان که سه مورد از آنها در آن کشور در حال اجرا می‌باشد. در کشور نپال سد بلند مرتبه ۲۰۰ متری اوتارکانگا و طرح عظیم انتقال آب ” بری بابایی” که در حال اجرا می‌باشد. و نیز در در کشور آذربایجان طرح سد و نیروگاه مینگه چویر (علاج بخشی نیروگاه) را باید از جمله‌ی طرح‌های خارجی مهاب قدس به حساب آورد.

همان گونه که ملاحظه می‌فرمایید، علی رغم این خبر کذب که فقط از سه کشور نام برده است، مهاب قدس در چندین کشور نام برده شده در این پاسخ، حضوری موفق داشته که خبر دهنده ی کم اطلاع، با تنظیم چنین خبر نادرستی، قصد تخریب موفقیت‌های این شرکت را در سر داشته است.

از زمانی که سازمان تجارت ایران، خدمات فنی مهندسی (خدمات مهندس مشاور را در مسابقه‌ی انتخاب صادرکننده‌ی نمونه‌ی ملی قرارداده است) این شرکت طی ۵ سال متوالی به عنوان شرکت مهندس مشاور صادر کننده ی نمونه برگزیده شد و در سال ششم (سال جاری) نیز به عنوان «صادر کننده ممتاز» انتخاب گردید و لوح تقدیر و تندیس این مسابقه‌ی مهم را دریافت کرده است. همچنین سازمان برنامه و بودجه نیز شرکت مهاب قدس را به عنوان پیشکسوت در صدور خدمات فنی و مهندسی طی ۵۰ سال گذشته، انتخاب کرده و لوح تقدیر اعطا نموده است. (شایان ذکر است که صادرات خدمات فنی و مهندسی در قالب فعالیت‌های مختلف: طراحی، مشاوره، مطالعه، نظارت و اجرا توسط مهندسان ایرانی در کشورهای مختلف جهان و در رقابت با شرکت‌های تراز اول در سطح دنیا انجام می‌گیرد که در این زمینه، شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس، به عنوان فعال‌ترین و موفق‌ترین شرکت ایرانی صادرکننده‌ی خدمات فنی و مهندسی شناخته شده است) لازم به ذکر است که این شرکت با توجه به صدور مغز افزار در صدور خدمات فنی مهندسی، بر پایه‌ی قراردادهای منعقده، برای کسب درآمد – بر اساس حق الزحمه ی نفرماه – به هر تعداد که نیروی بیش‌تری به پروژه‌های خارج از کشور اعزام نماید، در آمد بیش‌تری کسب خواهد کرد.

هم اکنون موقعیت و اعتبار بین المللی مهاب قدس، چنان چشمگیر است که ابر شرکت‌های آمریکایی و اروپایی (شرقی و غربی) که در سال‌های قبل اگر مهر و امضای آنها در زیر طرح‌ها و نقشه‌های پروژه‌های فنی مهندسی ما وجود نداشت، هیچ پروژه‌ای به اجرا نمی‌رفت، اکنون همان شرکت‌ها (لامایر آلمانی، هچ کانادایی، روس هایدرو ی روسی) از شرکت مهاب قدس، برای همکاری و مشارکت در پروژه‌های مختلف، درخواست کمک می‌کنند تا شانس برنده شدن خود در مناقصات بین المللی را بالا ببرند.

به نظر می‌رسد که مجموعه‌ی این موفقیت‌ها و درخشش در عرصه‌های جهانی برخی از افراد تنگ نظر وشرکت های رقیب و کسانی که به دنبال مطامع شخصی یا گروهی مورد نظر خود بوده و با نشر اکاذیب و اطلاعات نادرست، آب به آسیاب رسانه‌های معاند خارجی ریخته و برای آنها خوراک خبری تدارک می‌بینند، برآن داشته است تا به تخریب شرکت و تهمت و افترا به مدیریت سختکوش و پرتلاش آن بزنند تا با استفاده از این روش به نوعی بر روی فعالیت‌های برون مرزی و صادرات خدمات مهندسی این شرکت که تا کنون توانسته است شش سال پیاپی عنوان صادر کننده‌ی نمونه و ممتاز کشور را در حوزه‌ی خدمات مشاوره کسب نماید تأثیر منفی بگذارند. به ویژه که می‌دانیم، در حال حاضر شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس در طرح‌ها و مناقصه‌هایی برنده می‌شود که پیش از این ایران واردکننده‌ی آنها بود واکنون به همت جوانان متخصص و متعهد خود نه تنها به خارج از کشور وابسته نیست بلکه با در اختیار گرفتن بازار کشورهای هدف در خار ج از کشور توانسته است نفوذ منطقه‌یی هم ایجاد کند. با این توضیح، در پاسخ به خبر منتشره در آن خبرگزاری محترم و دیگر رسانه‌هایی که بدون هیچ گونه تحقیق و تدقیق به نقل این خبر نادرست و مخدوش پرداخته اند، به آگاهی می‌رسد که:

حضور در پروژه‌های خارجی در راستای سیاست ارز آوری برای تأمین هزینه‌های شرکت با توجه به کاهش بودجه‌ی طرح‌های عمرانی و شرایط دشوار ناشی از تحریم‌ها بوده است. (در واقع این شرکت برای حفظ سرمایه‌ها و تجربه‌های خود از جمله ۱۵۰۰ پرسنل دارای مدرک کارشناسی و دکتری از برترین دانشگاه‌های داخلی و خارجی، تصمیم به حضور در بازارهای خارجی گرفته است.)در کجای دنیا، حفاری بلندترین شفت نیروگاهی جهان (با ارتفاع شفت: ۶۱۸ متر قائم و قطر حفاری: ۳.۲ متر در شرایط خاص زمین شناسی) در طرح چند منظوره اومااویا در کشور سریلانکا را که به راستی مایه مباهات مهندسی و هوش و استعداد ایرانی است، به زعم خبرنگار آن رسانه، پروژه یی پیش پا افتاده تلقی می‌کنند؟

همچنان که آگاهید، سیاست‌های داخلی هر شرکت (آن هم شرکت خصوصی و غیر دولتی) را سهامداران آن تعیین و بر آن نظارت می‌کنند و مدیرعامل مجری آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره می‌باشد و براساس نیازها عمل می‌نماید. در مأموریت‌های خارج از کشور، مبلغ حق مأموریت شامل هزینه‌ی هتل، خورد و خوراک و نظایر آن شده و برای کسب درآمد ارزی، گریز ناپذیر است.

شایان ذکر است که کارفرماهای دولتی این شرکت، هم اکنون حدود ۶۰۰ میلیارد تومان (معادل حدود ۴ سال هزینه‌های این شرکت) به مهاب قدس بدهکار می‌باشند. این درحالی است که مدیریت شرکت طی سنوات گذشته، همیشه حتی بدون یک روز تأخیر، همه ماهه حقوق و مزایای تعداد متوسط ۱۶۰۰ نفر از کارکنان خود را به موقع، پرداخت نموده است. اکنون حل مسئله ساده است (عدم پرداخت مطالبات شرکت از یک سو و پرداخت بدون تأخیر حقوق و مزایای کارکنان شرکت، طی دو دهه‌ی اخیر، تنها با جایگزین کردن درآمدهای ارزی حاصل از صدور خدمات فنی مهندسی، امکان پذیر شده است.) آیا کار و تلاش برای حفاظت از یک برند ملی و بین المللی جُرم است؟ آیا به راستی باید به افتخارات حاصله این شرکت پرداخت و یا به شمردن تعداد روزهای مأموریت، آن هم با آمار و اعداد بسیار نادرست و اشتباه؟! که جز آماده سازی خوراک برای رسانه‌های معاند خارج از کشور، سود دیگری نخواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.