×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

سال جدید با عنوان «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی» نام گذاری شد. بی شک این نامگذاری ها از سوی مقام معظم رهبری به منزله توجه بیشتر آحاد جامعه و مسئولین به این موضوع و تبیین خط مشی همه دستگاه ها در آن مسیر است.
حسن بقائی/ مدیرعامل شرکت پاکسان و فعال اقتصادی

به گزارش کیوسک خبر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی پاکسان نیوز: سال جدید با عنوان «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی» نام گذاری شد. بی شک این نامگذاری ها از سوی مقام معظم رهبری به منزله توجه بیشتر آحاد جامعه و مسئولین به این موضوع و تبیین خط مشی همه دستگاه ها در آن مسیر است.

«تولید»، «اقتصاد» و «اشتغال» از مهمترین کلیدواژه‌هایی هستند که در سال‌های اخیر همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و ایشان در انتخاب شعار سال در این خصوص دقت نظر زیادی داشته اند و سال گذشته نیز ضمن تاکید بر لزوم توجه به «تولید»، «پشتیبانی‌ها» و «مانع زدائی‌ها»، در دیگر بیانات خود با مسئولین و نخبگان کشور بارها آن را مؤکداً گوشزد نموده‌اند. بی‌تردید یکی از مهم‌ترین چالش های پیش روی کشور، مشکلات بخش تولید و چالش‌های حوزه اشتغال است که بسیاری از فعالان عرصه صنعت کشور با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و تبعات آن دامنگیر اقتصاد و معیشت جامعه شده است.

دنیای حال حاضر و شتاب فزاینده‌ای که جهان صنعتی به خود گرفته توجه به همه ابعاد علوم و فن آوری و استفاده از همه علوم در این مسیر را بیش از گذشته الزامی می‌کند چرا که کشف استعدادها و استفاده از همه ظرفیت‌های درونی کشور، می‌تواند وضعیت اقتصادی را در مسیر توسعه قرار دهد و معیشت مردم را در همه ابعاد آن بهبود ببخشد.

در کشورمان همواره تلاش شده است تا فضای صنعت را به دانش روز دنیا نزدیک نموده و از فضای ایجاد شده به منظور بهره برداری از آن در تولید و اشتغال بهره ببرند و برنامه ریزی بلند مدتی در این زمینه داشته باشند که رشد و شکوفایی آن را تضمین نماید.

علوم دانش بنیان در حقیقت با تجاری‌سازی نتایج حاصل از تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر، با ارزش افزوده فراوان همراه است و دستیابی به این دانش‌ها، مسیر توسعه پایدار را هموار ساخته و راه بهبود فرایند تولید وتوسعه را بیش از گذشته براساس معیارهای موردنظر مقام معظم رهبری و الزامات کشور فراهم می سازد.

توجه به شرکت های دانش بنیان در سال های پایانی دهه هشتاد برای اولین بار در کشور مطرح شد و شرکت های پیشتازی بودند که توانستن با استفاده از علوم اثر بخش و استفاده از ایده‌های استارتاپی در این خصوص اقدامات موثری انجام داده و با ارائه دستاوردهای خود در گروه این شرکت ها خود را بگنجانند.

چنانچه ورود به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان افزایش یابد، بی تردید می‌تواند شرایط را برای بازار اشتغال و کار و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی مساعدتر ساخته و فضای تولید را به سمت شکوفایی بیشتر و افزایش تولید، کاهش مصرف انرژی، بهبود کیفیت تولید و… سوق دهد.

باید در بحث علوم دانش بنیان به این نکته توجه ویژه داشت که در ایجاد اشتغال و افزایش سطح تولیدات دانش‌بنیان، نباید به گونه ای برنامه ریزی و عمل نمود که یکی نافی دیگری باشد چرا که توسعه فن آوری و اشتغال دو دم یک شمشیر است که گاهی ممکن است یکی به ضرر دیگری وارد عمل شده و با دستیابی به فن آوری توسعه اشتغال با مشکل روبه‌رو شود.

توجه به علوم دانش بنیان می‌تواند توسعه صادرات را نیز با شکوفائی فزاینده ای مواجه سازد چرا که همه دنیا از سال های قبل با توسعه دانش فنی و به خدمت گرفتن علوم مختلف در جهت استفاده از فن آوری در تولید محصول و ارائه خدمات گام برداشته اند و این امر موجب توسعه بسیاری از صنایع و رقابت پذیرشدن بسیاری از محصولات شده است.

چنانچه بخواهیم ما نیز از قافله تولیدکنندگان و به موازات آن صادرکنندگان امروز بازارهای بین المللی عقب نمانیم باید به علوم دانش بنیان و استفاده از آنها در تولید بیش از گذشته توجه کنیم.

چرا که دنیای پر شتاب امروز این اجازه را به ما نمی دهد که لحظه ای در این مسیر تعلل کنیم چرا که لحظه ای درنگ نیز به منزله جا ماندن از بسیاری از بزرگان بازارهای جهانی و بین المللی است و چنین بی توجهی ما را با همه قابلیت هایمان از ورود و تداوم حیات در این بازارها باز خواهد داشت.

ایران اسلامی در آغازین روزهای قرن جدید شمسی قرار دارد و باید برای تحولات عمیق و بنیادی بیش از گذشته خود را آماده سازد. تحریم های ظالمانه علیه کشورمان نشان می دهد که ما به عنوان سربازان جبهه اقتصادی باید با درک درست دغدغه های مقام معظم رهبری(مدظله) در کنار بومی سازی دانش فنی و استفاده از همه ظرفیت های تحقیقی و دانشگاهی با اعتماد به نخبگان و دانشمندان کشورمان با جدی‌تر اندیشیدن به مقوله علوم جدید و فن آوری های نوین به سمت تولید دانش‌بنیان حرکت کنیم تا بتوانیم به تولید و رقابت صادرات در عرصه جهانی فکر کنیم و در جهت تثبیت حضور خود در این مسیر گام های مستحکمی برداریم.

در شرایطی که بیماری کرونا همه دنیا را تهدید می کرد به ناگهان زندگی بشری با پدیده جدیدی روبه رو شد که بسیاری از مفاهیم زندگی انسان را دستخوش تغییر نمود و آنچه که در این دو سال پیش آمد نشان از تغییرات گسترده دارد و نظام اشتغال آفرینی و اشتغال‌یابی نیز با این واقعیت نوظهور هم‌گام شد و به تغییراتی که برای دهه ها بعد پیش بینی شده بود شتابی فزاینده داد به نحوی که این سال ها را باید سال دگرگونی های بنیادین نیز نام نهاد.

به عنوان فعال و صاحب تجربه در حوزه تولید و اقتصاد بر این باور هستیم که مشکلات اقتصادی در سایه دستیابی به توسعه پایدار و رونق تولید ملّی میسر می شود و اشتغال با اتکا به علوم و فنون جدید و استفاده از ظرفیت علوم دانش بنیان، مسیر را کوتاه‌تر کرده و به منزله میانبری ما را در دستیابی به اهداف توسعه ای کشور یاری می نماید. بی شک با ریل گذاری درست در این مسیر می توان به قدرت بلامنازعی تبدیل شد که هیچ تحریمی دیگر قادر نخواهد بود بنیان های آن را به لرزه درآورد.

نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حقیقت راه غلبه بر جنگ تحریمی است که دشمنان جمهوری اسلامی علیه ما به کار گرفته اند، با برنامه‌ریزی و شناخت نقاط قوت خود در این حیطه می توانیم با تکیه بر دانش بومی جوانان این سرزمین، گامی بلند در جهت اشتغالزایی و توسعه تولید ملی برداریم و به افزایش سرانه ملی دست پیدا کنیم و همگام با ضرب آهنگ تغییر دنیا، تغییر صنعتی را تجربه کنیم.

در این راه باید بیش از گذشته به ظرفیت ها و پتانسیل ها و منابع انسانی ارزشمند که کلید توسعه فناوری و طرح‌های کارآفرینی در سطوح ملی، منطقه‌ای و…. را در دست دارند بیش از گذشته توجه نمائیم چرا که در سایه توجه ویژه به زنجیره ای از افراد ارزشمند است که می توان روند دستیابی به توسعه پایدار را تسریع و به اقتصاد قوی و شکست ناپذیر در برابر تحریم ها رسید.

در مسیر تحقق این اهداف باید از تمام امکانات و ظرفیت‌های لازم برای رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، استفاده نمود و با سرمایه‌گذاری روی جوانان، آینده کشور را تضمین نمائیم و همه برنامه‌ریزی‌های کوتاه، میان و بلند مدت در جهت اشتغال پایدار باشد تا به سرمنزل مقصود برسیم.

خبرنگار: نداسادات بنی کمالی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.