×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ترغیب سازندگان مسکن به تولید

کیوسک خبر ـ به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هزینه ساخت و ساز در سال ۱۴۰۰ را در حالی به سازمان های نظام مهندسی استان ها ابلاغ کرد که این ابلاغیه از رشد ۳۸ درصدی نسبت به سال ۹۹ حکایت دارد.
اگر چه برخی از سازندگان در سال گذشته به شدت نسبت به افزایش قیمت نهاده های تولید مسکن گلایه داشتند بنابراین به نظر می رسد این رشد ۳۸ درصدی بر قیمت تمام شده مسکن می تواند تاثیرگذار باشد. به همین منظور سیستم بانکی با مصوبه جدید مجلس با عنوان تبصره ۱۸ و بانک مسکن با مصوبه پرداخت تسهیلات تا ۸۰ درصد هزینه ساخت به پیشواز سال جاری و بخش مسکن در حوزه تولید رفته است.
فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن در پاسخ به این سئوال که آیا امسال بخش مسکن می تواند با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۰ با عنوان تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها به رونق تولید در حوزه ساخت و ساز امیدوار باشد؟ گفت: مصوبه بانک مسکن در پرداخت ۸۰ درصد تسهیلات هزینه ساخت را باید به فال نیک گرفت. چرا که با پرداخت ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگان حرفه ای که عددی قابل قبول است می توان به ترغیب سازندگان و رونق بخش مسکن امیدوار شد.
وی با تاکید بر اینکه شاید نرخ سود ۱۸ درصدی تا حدودی بالا باشد اما همین که منابعی برای بخش تولید مسکن که همواره پیشران اقتصادی بوده است ارائه می شود می تواند یک گام به جلو و یک اقدام مناسب برای بخش مسکن باشد.
پورحاجت تصریح کرد: بارها به این موضوع اشاره کرده ام که اگر به دنبال اقتصاد غیر نفتی هستیم بخش مسکن و صنعت ساختمان به عنوان مولدترین و درون زا ترین بخش اقتصادی می تواند ما را در رسیدن به این هدف کمک کند.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مسکن شاید انگیزه ساخت و ساز را در میان انبوه سازان از بین ببرد اظهار داشت: به اعتقاد بنده و به دلیل رشد قیمت‌ها، مسکن و بازارهای موازی در رکود قرار دارند اما این شرایط به تدریج در سال جاری تغییر خواهد کرد و بخش مسکن در سال ۱۴۰۰ رونق خواهد گرفت. بنابراین پرداخت ۸۰ درصد تسهیلات ساخت می تواند این بخش را وارد رونق کند و آنچه که مشخص است این است که قیمت مسکن در سال جاری به صورت جهشی افزایش نخواهد داشت.

*اقتصاد مسکن در سال ۱۴۰۰ بزرگتر از سال ۱۳۹۹

وی افزود: اقتصاد مسکن در سال ۱۴۰۰ بزرگتر از سال ۱۳۹۹ و سال های قبل از آن خواهد بود و نشانه های آن را در مصوبات مجلس و توجه سیستم بانکی در پرداخت ۶۰ تا ۸۰ درصد هزینه ساخت می توان متصور شد.
دبیر کانون انبوه سازان ادامه داد: کانون انبوه سازان سالهای متمادی بود که با ارسال پیشنهاد و نامه به مقامات مسئول و مجلس خواهان افزایش سقف تسهیلات ساخت بود طی سال‌های اخیر سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی به کمتر از ۱۰ درصد رسیده اما پیش بینی می شود در سال آینده این رقم افزایش یابد. پس یاز هم تاکید می کنم که پرداخت ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد به ازای هر واحد برای سازندگان حرفه ای می تواند قابل قبول باشد.
پورحاجت ادامه داد: امیدواریم راهکاری اندیشیده شود تا این تسهیلات به خریداران مسکن منتقل شود تا متقاضیان مسکن با این روش که تورمی برای مسکن ایجاد نخواهد کرد سریعتر صاحب مسکن شوند.
به گزارش خبرنگار هیبنا، هفته گذشته بانک مرکزی گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن در بهمن ماه ۱۳۹۹ متوسط قیمت مسکن شهر تهران به ۲۸.۳ میلیون تومان رسید که نسبت به ماه قبل ۳.۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۷.۲ درصد افزایش نشان می داد.
فعالان بازار مسکن معتقد هستند که امسال، سال با ثباتی برای بخش مسکن از لحاظ قیمت و سال حوبی به لحاظ میزان تولید مسکن خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.