×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
تحریم آبراموویچ از سوی بریتانیا و چشم بستن بر روی رنج یمنی‌ها

به گزارش کیوسک خبر و به نقل از اسپورتال، در اوایل ماه مارس، دولت بریتانیا تحریم‌هایی را علیه تعدادی از مقامات روس از جمله رومن آبراموویچ مالک چلسی اعمال کرد. اکنون باشگاه لندنی با مشکلات جدی روبرو شده است. انجام نقل و انتقالات و تمدید قرارداد با بازیکنان، فروش بلیط برای مسابقات آنها و حتی البسه باشگاه ممنوع شده است.

اسپانسر اصلی چلسی که اپراتور تلفن همراه است از تعلیق موقت همکاری خبر داد. یکی دیگر از حامیان مالی یعنی نایک در نظر دارد یک قرارداد ۱۵ ساله ۹۰۰ میلیون پوندی را لغو کند. چندین حساب باشگاه لندنی نیز مسدود شد.

علیرغم اینکه چلسی فقط به خاطر آبراموویچ از نظر فنی به موقعیت خوبی در فوتبال انگلیس و اروپا نرسید و نقش بازیکنان و کادرفنی نیز مهم است، هواداران آبی همچنان از آبراموویچ روس حمایت می‌کنند. بحث اصلی آنها این است که چرا دولت عربستان سعودی که در حال جنگ در یمن است، می‌تواند مالک باشگاه لیگ برتر باشد، اما آبراموویچ نه؟

رومن آبراموویچ به اتهام ارتباط نزدیک با پوتین تحریم شده است. همزمان، عربستان سعودی با حمایت تسلیحاتی از بریتانیا، در حال نسل کشی در یمن است. بدتر از آن، عربستان سعودی اخیرا نیوکاسل را خرید. یکی از افراد در توییتی نوشت: ریاکاری دولت بریتانیا غیرقابل باور است.

رومن آبراموویچ از مالکیت یک باشگاه فوتبال محروم شد، اما برای عربستان سعودی اینطور نبود. به نظر می رسد که کشور یمن اصلا وجود ندارد، اگرچه بدترین فاجعه انسانی در جهان [دقیقا] در آنجا اتفاق می‌افتد. به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده که بفهمیم در یمن چه می گذرد؟ 

یمن کشوری در جنوب غربی آسیا است که از شرق با عمان و از شمال با عربستان سعودی همسایه است. همچنین، یمن یکی از قدیمی ترین مراکز تمدن است. شمال شرقی یمن پوشیده از صحرای سنگی داغ است، جایی که سال ها باران نمی‌بارد. در کوه‌های یمن که صحرا را از دشت ساحلی جدا می‌کند، هر زمستان باران‌های شدیدی می‌بارد.

واقعیت ۱: در اکتبر ۲۰۲۱، باشگاه لیگ برتری نیوکاسل به مالکیت صندوق سرمایه‌گذاری عمومی دولت عربستان سعودی درآمد. رئیس این بنیاد، ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان است.

واقعیت ۲: یمن از سال ۲۰۱۴ درگیر جنگ داخلی بوده است. طرفین درگیری شورشیان حوثی (مسلمانان شیعه از گروه انصارالله) و نیروهای دولتی هستند. در سال ۲۰۱۵، حوثی‌ها صنعا پایتخت این کشور را تصرف کردند و کمیته انقلابی  را ایجاد کردند. اما مشروعیت محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته انقلابی، توسط آمریکا، سازمان ملل و شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس به رسمیت شناخته نشد.

پیامدهای جنگ: صدها هزار کشته، کودکانی که از گرسنگی رنج می برند، دسترسی نداشتن به آب سالم. درگیری خونین در یمن هشت سال است که ادامه دارد. عواقب آن وحشتناک است. در اینجا برخی از ارقام از مطالب بی بی سی آورده شده است:

در نتیجه جنگ، حدود ۲۳۳ هزار نفر جان خود را از دست دادند که ۱۳۱ هزار نفر به دلیل عوامل غیرمستقیم (مانند کمبود غذا و کمبود مراقبت های پزشکی) جان خود را از دست دادند.
در میان غیرنظامیان – ده ها هزار کشته و زخمی. بیش از ۱۰ هزار کودک جان باختند.

بر اساس پروژه داده یمن، حملات هوایی ائتلاف سعودی به کشته شدن ۸۷۸۰ نفر منجر شده است.

چهار میلیون نفر مجبور به ترک خانه های خود شده‌اند و بیش از ۲۰.۷ میلیون نفر (۷۱ درصد جمعیت یمن) به کمک های بشردوستانه نیاز دارند. پنج میلیون نفر از آنها، به گفته سازمان ملل، در آستانه گرسنگی هستند، ۵۰ هزار نفر در حال حاضر از گرسنگی می میرند.

۲.۳ میلیون کودک زیر پنج سال از سوء تغذیه حاد رنج می برند. ۴۰۰ هزار کودک بدون درمان در خطر مرگ هستند.

هر ثانیه مردم یمن از دسترسی به آب پاک محروم می شوند. این منجر به شیوع وبا شده است.

تصویر یک کودک جنگ زده یمنی

سازمان ملل آنچه در یمن اتفاق می افتد را “بزرگترین فاجعه انسانی در جهان” می نامد – اما رسانه های جهانی عملاً در مورد آن چیزی نمی نویسند. در ۱۲ سال، مطبوعات ایالات متحده  کمتر از دو هفته جنگ روسیه با اوکراین مطلب نوشتند.

در رده بندی کشورهایی که از بریتانیا تسلیحات می‌خرند، عربستان سعودی با اختلاف زیادی پیشتاز است. مت کنارد، روزنامه‌نگار در توییتر نوشت: به همین دلیل است که رسانه‌های بریتانیا هرگز یمن را مانند اوکراین پوشش نمی‌دهند. خوشحالم که بالاخره آبراموویچ تحریم شد. اما چرا در مورد رژیم سعودی که اجازه خرید نیوکاسل را می دهد، در صورتی که این رژیم در حال جنگ هولناکی در یمن است، همین اصل در مورد رژیم سعودی اعمال نشد؟ 

نتیجه گیری از حقایق ارائه شده واضح است. می توانید خودتان نتیجه بگیرید.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.