×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

بیمه مسئولیت پرستاری یکی از جنبه‌های حیاتی در حوزه بهداشت و درمان است که تامین مالی و حقوقی در مواجهه با خطاهای پزشکی و پیراپزشکی را فراهم می‌کند. این بیمه به پوشش خطاها و اشتباهات غیرعمدی رخ‌داده در ارائه خدمات پزشکی به بیماران می‌پردازد.

در واقع بیمه مسئولیت پرستاری از جمله زیرمجموعه‌های بیمه مسئولیت مدنی به‌شمار می‌آید. در این مقاله بیمه مسئولیت پرستاری و بیمه پرستار سالمند و کودک را به‌طورکامل شرح می‌دهیم و پوشش‌های آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

بیمه مسئولیت پرستاری چیست؟
بیمه مسئولیت پرستاری یا پیراپزشکان یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه است که به پوشش خطاها و اشتباهات غیرعمدی رخ داده حین انجام وظایف طبابت می‌پردازد. این نوع بیمه، زیرمجموعه‌ای از بیمه مسئولیت مدنی به شمار می‌آید. با خرید بیمه مسئولیت پرستاری، در صورت بروز خطا در عملیات پزشکی که منجر به آسیب جسمی یا حتی سبب مرگ بیمار شود

این مسئولیت، حتی در مواقعی که بیمار یا نماینده قانونی او رضایت‌نامه امضا کرده باشند، همچنان وجود دارد و پرستار باید مسئولیت خطای حرفه‌ای خود را برعهده بگیرد. بیمه‌های مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان باتوجه‌به نیازها و شرایط متغیر افراد، شامل برنامه‌ها و پوشش‌های متنوعی هستند که به‌منظور پوشش خطاهای ناخواسته و سهوی ایجاد شده توسط پزشکان و پیراپزشکان طراحی شده‌اند.

ویژگی‌ها و پوشش‌های اصلی بیمه مسئولیت پرستاری
در واقع بیمه مسئولیت پیراپزشکان یک مکانیزم حمایتی است و در برابر عواقب مالی و حقوقی احتمالی حاصل از خطاهای مراقبتی خود محافظت شوند. این بیمه‌نامه پوشش‌های مهمی را ارائه می‌دهد که زندگی حرفه‌ای و شخصی پیراپزشکان از جمله پرستاران را در مواقع بحرانی حمایت می‌کند. ویژگی‌ها و پوشش‌های اصلی این نوع بیمه عبارت‌اند از:

هزینه‌های پزشکی و جبران آسیب‌ها: اگر بیمار آسیب ببیند یا خسارتی به او وارد شود به دلیل خطای پزشکی، بیمه هزینه‌های درمان و مراقبت مرتبط را پوشش می‌دهد. این موارد شامل درمان‌های جسمی یا روانی ناشی از خطای پزشکی می‌شود.
جبران خسارت ناشی از نقص عضو: درصورتی‌که خطای پزشکی منجر به نقص دائمی یا موقت عضو در بدن بیمار شود، بیمه هزینه‌های مربوط به جبران این نوع خسارات را پرداخت می‌کند.
پرداخت دیه یا جبران در صورت فوت بیمار: اگر خطای پزشکی منجر به فوت بیمار شود، بیمه هزینه‌های جبرانی مانند دیه یا هر نوع پرداختی دیگر متعلق به خانواده قربانی را می‌پردازد.
پوشش‌های این بیمه‌نامه با بیمه مسئولیت پزشکان هیچ تفاوتی ندارد و دقیقاً خدمات یکسانی را ارائه می‌دهد.

شرایط بیمه مسئولیت؛ استثناهای خارج از تعهدات بیمه مسئولیت پرستاران
تشریح شرایط و استثنائات بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان همانند کلیه بیمه‌های دیگر از جمله بیمه تکمیلی دندانپزشکی بسیار مهم است؛ زیرا به پزشکان و پرستاران کمک می‌کند تا درک بهتری از محدوده پوشش و حمایت بیمه داشته باشند. همچنین، این اطلاعات به بیماران نیز امکان می‌دهد تا موقعیت‌های قانونی و حقوقی خود را بهتر بشناسند.

تهیه این بیمه‌نامه برای فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی و پیراپزشکی بلافاصله پس از اخذ مدرک و پایان دوره تحصیلی امکان‌پذیر است. بر اساس آیین‌نامه‌های جدید سازمان نظام پزشکی، داشتن بیمه مسئولیت حرفه‌ای شرطی اساسی برای اخذ شماره نظام پزشکی محسوب می‌شود. این بیمه‌نامه مدت اعتبار یک ساله دارد و پس از اتمام، قابل تمدید خواهد بود.

توجه داشته باشید که بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان تمامی موارد خسارت وارده را پوشش نمی‌دهد. شرایط و محدودیت‌های مربوط به استفاده از این بیمه‌نامه عبارت‌اند از:

بیمه مسئولیت پرستاران هرگونه آسیب ناشی از درمان‌های خارج از حیطه تخصص پزشک را پوشش نمی‌دهد.
خسارت‌های ناشی از مصرف الکل، مواد مخدر یا مواد خواب‌آور توسط پزشک، از پوشش بیمه خارج است.
آسیب‌های ناشی از عملیات بیهوشی غیرقانونی یا در مکان‌های غیرمجاز، پوشش بیمه را نخواهند داشت.
بیمه هیچ گونه خسارت ناشی از اقدامات غیرقانونی (ممنوع) را جبران نمی‌کند.
درمان اقوام درجه یک توسط پزشک و هرگونه آسیب ناشی از آن، در دامنه پوشش بیمه مسئولیت قرار نمی‌گیرد.
آسیب‌های ناشی از عملیات جراحی زیبایی پوشش بیمه را ندارند.
حوادث ناشی از تشعشعات هسته‌ای، مگر در موارد درمانی، از پوشش بیمه خارج هستند.
آسیب‌های عمدی وارده به بیمار توسط پزشک، جبران نمی‌شوند.
خسارت‌های ناشی از عدم‌النفع (مانند از دست دادن درآمد به دلیل آسیب) تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.
سایر شرایط مندرج در شرایط عمومی بیمه نامه
این محدودیت‌ها جزء قوانین و مقررات کلی بیمه مسئولیت حرفه‌ای پرستارام محسوب می‌شوند و برای تمام متقاضیان بدون تفاوت اعمال می‌شود.

آشنایی با شرایط بیمه مسئولیت؛ ضرورت دانستن آن‌ها قبل از صدور بیمه‌نامه
روش تعیین هزینه بیمه مسئولیت حرفه‌ای برای پرستاران
مانند هر نوع بیمه‌ دیگر از جمله بیمه تکمیلی انفرادی، قیمت بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان نیز بر اساس چندین فاکتور محاسبه می‌شود که در آن سنجش ریسک یکی از اصول اساسی است. عوامل موثر در محاسبه هزینه بیمه مسئولیت پزشکان عبارت‌اند از:

وضعیت تحصیلی، اعم از دوره رزیدنتی یا بودن در مقطع فارغ‌التحصیلی در رشته پزشکی
سابقه بدون خسارت در دوره‌های گذشته که نشان‌دهنده استفاده از بیمه مسئولیت پزشکان بدون دریافت خسارت است (میزان تخفیف ممکن است بسته به شرکت بیمه متفاوت باشد و در محدوده ۵% تا ۴۰% قرار می‌گیرد)
تخصص و زمینه فعالیت حرفه‌ای پزشک یا پیراپزشک که ریسک‌های مختلفی را به همراه داشته باشد.
برای دریافت بیمه مسئولیت پرستاری پس از ارائه مدارک و بررسی شرایط هزینه بیمه‌نامه مشخص خواهد شد. پس از پرداخت هزینه، بیمه‌نامه مسئولیت پرستاری شما صادر می‌شود.

بیمه پرستار سالمند و کودک در منزل؛ بیمه کارفرما و کارگر
این بیمه با بیمه مسئولیت پرستار متفاوت است و به بیمه کارفرما و کارگر اشاره دارد. در واقع اگر پرستار در خانه شخصی در حال مراقبت باشد باید شخص تحت مراقبت یا بستگان او به‌عنوان کارفرما، پرستار را به‌عنوان کارگر بیمه کنند. در برخی موارد افراد خانه، پرستار سالمند و کودک را بیمه نمی‌کنند؛ در این مواقع پرستار باید آگاه باشد و خود به دنبال بیمه‌های دیگر مانند پرداخت بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد و بیمه مسئولیت پرستاری باشد.

موارد قابل توجه در خرید بیمه مسئولیت پزشکان
در زمینه خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه، نکاتی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها پرداختیم:

بیمه مسئولیت پزشکان تنها در داخل ایران اعتبار دارد و در صورت وقوع حادثه در خارج از کشور، شرکت بیمه هیچ گونه مسئولیتی را قبول نمی‌کند.
بیمه‌نامه‌های مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان معمولاً برای دوره‌های یک‌ساله صادر می‌شوند.
مسئولیت شرکت بیمه در قبال بیماری‌هایی که در طول دوره اعتبار بیمه‌نامه توسط پزشک درمان می‌شوند، تا چهار سال پس از اتمام اعتبار بیمه‌نامه ادامه دارد.
اگر بیمه‌نامه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان بدون هیچ‌گونه خسارتی در دوره قبلی تمدید شود، می‌توان انتظار داشت که نرخی از حق بیمه مانند سایر بیمه‌نامه‌ها از جمله خرید بیمه تکمیلی خانواده به صورت تخفیف در نظر گرفته شود.
حداکثر میزان تعهد شرکت بیمه در قبال خسارت‌ها معادل دیه یک انسان کامل است.
هنگام تصمیم‌گیری برای خرید بیمه مسئولیت پزشکان، نکات را باید مد نظر قرار گرفت تا بهترین تصمیم ممکن را بتوان براساس شرایط فردی پرستار اتخاذ کرد.

دریافت بیمه‌نامه مسئولیت پزشکی و پیراپزشکی در کوتاه‌ترین زمان
بیمه مسئولیت پرستاری به‌عنوان یک بیمه محافظتی برای پرستاران و پیراپزشکان در مواجهه با پیامدهای مالی و حقوقی خطاهای پزشکی بسیار حائز اهمیت است. این بیمه نه تنها هزینه‌های پزشکی و جبران آسیب‌های ناشی از خطاهای پزشکی را پوشش می‌دهد، بلکه به پزشکان و پرستاران اطمینان می‌دهد که در صورت مواجهه با دعاوی حقوقی نیز حمایت خواهند شد.

شرکت بیمه آسماری ارائه‌کننده انواع بیمه نامه از جمله بیمه مسئولیت پزشکی و پیراپزشکی است. برای دریافت این بیمه‌نامه یا مشاوره در مورد نوع بیمه‌نامه مورد نظر خود از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با کارشناسان شرکت بیمه آسماری در ارتباط باشید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.