×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که سال‌های پرتلاش دانشجویی چگونه در آینده شغلی شما تاثیر می‌گذارند؟ بیمه دانشجویی، ارائه شده توسط سازمان تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دقیقاً با هدف پر کردن این خلا دوران دانشجویی در سوابق کاری طراحی شده است.

از اواسط دی ماه سال ۱۳۹۷، این بیمه برای دانشجویان مقاطع کارشناسی تا دکتری دانشگاه‌های دولتی و آزاد به‌عنوان یک فرصت طلایی در دسترس قرار گرفته است. در این مقاله بیمه دانشجویی را به‌طورکامل بررسی می‌کنیم تا با آشنایی جامع بتوانید از آن به‌ طور موثری برای خود بهره ببرید.

بیمه دانشجویی؛ ارائه شده توسط سازمان تامین اجتماعی

بیمه دانشجویی توسط سازمان تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه می‌شود. این بیمه برای دانشجویان مقاطع کارشناسی تا دکتری دانشگاه‌های دولتی و آزاد در دسترس قرار گرفته است. بیمه دانشجویی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود: بیمه خدمات درمانی و بیمه حوادث.

بیمه خدمات درمانی برای دانشجویانی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، در نظر گرفته شده است و به آن‌ها امکان استفاده از وام بیمه دانشجویی را نیز می‌دهد. حال سوال پیش می‌آید که بیمه حوادث چیست؟ بیمه حادثه شامل پوشش فوت و نقص عضو کلی، جزئی و دائم ناشی از حادثه می‌شوند و در صورت داشتن پوشش هزینه پزشکی، هزینه‌های پزشکی مربوط به حادثه را  نیز تا سقف مندرج در بیمه‌نامه تحت پوشش قرار می‌دهد.

طرح بیمه دانشجویی، بخشی از طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی است و در رده بیمه حرف و مشاغل آزاد قرار دارد. بر اساس این طرح، دانشجویان می‌توانند با پرداخت حق بیمه در طول دوران تحصیل خود، از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند. یکی از مزایای مهم این بیمه این است که دانشجویان می‌توانند با پرداخت حق بیمه در دوران دانشجویی، سال‌های دانشجویی را به سابقه بیمه خود اضافه کنند. این امر در محاسبه سن بازنشستگی و به عنوان بخشی از سوابق کاری آنها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بیمه دانشجویی؛ محاسبه سال‌های تحصیل به عنوان سوابق بیمه

معرفی انواع بیمه دانشجویی؛ سطوح مختلف حمایت از دانشجو

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی به دانشجویان سه طرح مختلف ارائه می‌دهد. این بیمه‌ها شامل نرخ‌های ۱۲ درصد، ۱۴ درصد و ۱۸ درصد هستند که سهم بیمه‌شده و دولت در آن‌ها متفاوت است. به‌طورمعمول، این بیمه برای بازنشستگی در نظر گرفته شده است، اما دانشجویان می‌توانند با پرداخت مبلغ اضافی، از خدمات درمانی نیز بهره‌مند شوند. هزینه‌های بیمه براساس طرح‌های مختلف متغیر است و شامل سهم بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی می‌شود.

ازسوی‌دیگر، دانشجویان امکان استفاده از بیمه تکمیلی مخصوص به خود را همانند بیمه درمان تکمیلی انفرادی خواهند داشت. بیمه تکمیلی دانشجویی همانند بیمه‌های تکمیلی مشاغل آزاد است؛ به این معنی که دانشجویان می‌توانند با پرداخت حق بیمه تکمیلی، طی دوران تحصیل خود، از مزایای بیمه تکمیلی دانشجویی بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است که بیمه تکمیلی دانشجویی اختیاری است.

بازنشستگی زودتر از موعد؛ مهم‌ترین مزیت با سابقه بیمه دانشجویی

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی یک گام مهم در حمایت از دانشجویان است که به آن‌ها امکان می‌دهد سال‌های دانشجویی خود را به عنوان بخشی از سابقه بیمه‌شان در نظر بگیرند. در گذشته، دانشجویان فقط امکان استفاده از پوشش‌های درمانی بیمه را داشتند؛ اما با اجرایی شدن این طرح، اکنون قادرند تعداد سال‌های پرداختی را به سابقه بیمه خود اضافه کنند.

این امکان برای دانشجویان مهم است زیرا دوران تحصیلی به سابقه کار آن‌ها اضافه می‌شود. به این ترتیب، دانشجویان می‌توانند با استفاده از بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، زودتر بازنشسته شده و از مزایای آن سریع‌تر بهره‌مند شوند. در واقع دانشجویان بدون نگرانی درباره سوختن سال‌های تحصیلی‌شان برای سابقه بیمه، تمرکزشان را بر تحصیلات خود می‌گذارند.

بازنشستگی در سن پایین؛ از مزایای بیمه دانشجویی

شرایط و مدارک موردنیاز برای دریافت بیمه دانشجویی

برای ثبت‌نام در بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، دانشجویان باید شرایط خاصی داشته باشند و مدارک موردنیاز را فراهم کنند. یکی از شرایط اصلی، اشتغال به تحصیل در دانشگاه‌های کشور ایران است. علاوه‌بر این، دانشجویان باید شناسنامه، کارت ملی و کارت دانشجویی معتبر خود را را ارائه دهند.

ثبت‌نام بیمه دانشجویی به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه سرویس‌های الکترونیکی تامین اجتماعی، بخش بیمه‌شدگان انجام می‌گیرد. همچنین برای ثبت‌نام انواع بیمه تکمیلی نیز باید به سامانه‌های الکترونیکی شرکت‌های بیمه مراجعه کنید. نرخ پرداخت حق بیمه برای بیمه دانشجویی در سه نوع ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد تعیین شده است که دانشجویان می‌توانند بر اساس شرایط خود یکی از این نرخ‌ها را انتخاب کنند.

نحوه ثبت نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

ثبت نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی برای دانشجویان ایرانی به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه سرویس‌های الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شود. مراحل ثبت نام بیمه دانشجویی به شرح زیر است:

  • متقاضیان باید ابتدا به نشانی وب‌سایت es.tamin.ir مراجعه کرده و در سامانه ثبت نام کنند.
  • پس از ورود به سایت، باید نام کاربری و گذرواژه خود را وارد کرده و سپس وارد منوی بیمه‌شدگان شوید.
  • در ادامه، گزینه بیمه‌شدگان خاص / بیمه فراگیر خانواده ایرانی و سپس گزینه انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی را انتخاب کنید.
  • پس از انتخاب گزینه مربوطه، قرارداد بیمه دانشجویان نمایش داده می‌شود. متقاضیان باید پس از مطالعه دقیق ضوابط و مقررات، در صورت موافقت، گزینه موافقم را انتخاب کنند.

با طی کردن این مراحل، قرارداد بیمه دانشجویان با سازمان تامین اجتماعی منعقد می‌شود. در نهایت، متقاضیان باید برای پرداخت حق بیمه اقدام کنند. همچنین برای ثبت نام بیمه تکمیلی دانشجویی باید متقاضیان وارد سایت بیمه شوند و اقدامات لازم را از طریق این سامانه انجام دهند.

پوشش‌های بیمه دانشجویی؛ براساس میزان مبلغ حق پرداخت

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، اصلی‌ترین پوشش‌هایی که ارائه می‌دهد شامل بازنشستگی و خدمات درمانی است. این بیمه اصولاً برای بازنشستگی طراحی شده، اما دانشجویان می‌توانند با پرداخت مبلغ اضافی از خدمات درمانی نیز بهره‌مند شوند. بعد از اتمام دوران تحصیل، دانشجویان می‌توانند مشابه بیمه مشاغل آزاد پرداخت‌های بیمه‌ای خود را ادامه دهند.

افراد تحت تکفل دانشجویان نیز امکان بهره‌مندی از این بیمه را دارند. دانشجویانی که برای طرح‌های بیمه با نرخ‌های ۱۸ و ۱۴ درصد ثبت‌نام می‌کنند باید معاینات پزشکی را نزد پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی انجام دهند. برای ثبت‌نام بیمه دانشجویی باید از طریق بیمه تامین اجتماعی اقدام کنید.

ثبت نام بیمه دانشجویی از طریق سایت تامین اجتماعی

تهیه بیمه دانشجویی؛ راهی مناسب برای دریافت سابقه کار و بازنشستگی زودتر

در نهایت، بیمه دانشجویی تامین اجتماعی علاوه‌بر فراهم کردن امکان استفاده از دوران دانشجویی به‌عنوان سابقه کاری، استفاده از مزایای بازنشستگی زودتر از موعد مقرر را تسریع می‌بخشد. این طرح شامل شرایط و مدارک مشخصی برای ثبت نام و همچنین پوشش‌های متنوعی است و به دانشجویان کمک می‌کند تا با خیالی آسوده‌تر به تحصیلات خود ادامه دهند؛ ازاین‌رو دانشجویان می‌توانند برای آینده حرفه‌ای خود بهینه‌تر برنامه‌ریزی کنند.

همچنین امکان استفاده از بیمه تکمیلی دانشجویی برای دانشجویان ایران فراهم است. درصورتی‌که سوالی در مورد بیمه تکمیلی دانشجویی دارید، با استفاده از راه‌های ارتباطی موجود در سایت می‌توانید با کارشناسان بیمه آسماری در تماس باشید. همچنین برای مشاهده شرایط انواع بیمه تکمیلی از جمله بیمه تکمیلی خانوادگی وارد پورتال بیمه آسماری شوید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.