×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

موضوع ماده ۱۴۱ قانون تجارت، به دلیل افزایش سرمایه در هفته‌های پیش رو، مشمول بیمه حافظ نمی‌شود و هیچ مرجع حقوقی و قانونی، موضوع ماده ۱۴۱ را برای شرکتی که اقدامات قانونی برای افزایش سرمایه انجام داده‌است؛ لحاظ نمی‌کند.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بیمه حافظ، بیمه حافظ شرکتی خصوصی است که با رویکرد فعالیت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی طراحی شد و اکنون با رساندن خود به سطح یک توانگری در نظر دارد تا مجوز فعالیت خود در سرزمین اصلی را دریافت کند.
در این راستا، اقدامات زیادی در حال انجام است که می توان به افزایش سرمایه و تایید آن از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از این اقدامات اشاره کرد.
از طرف دیگر، یکی از موضوعاتی که اخیراً در خصوص شرکت بیمه حافظ، مورد توجه برخی از رسانه‌ها قرار گرفته مساله ماده واحده‌های قانون تجارت است. بیمه حافظ برای همه این رخدادها برنامه‌های مختلفی را در دست اجرا دارد که تا پایان سال جاری عملیاتی خواهند شد.
در نگاه نخست باید گفت که در ۲ سال گذشته، شرکت بیمه حافظ توانگری خود را به سطح یک ارتقا داده که رخداد مهمی در صنعت بیمه است و نشان می دهد که نسبت‌های مالی شرکت دارای وضعیت مناسبی بوده و میزان ریسک این شرکت به کمترین میزان خود رسیده است و همچنین شرکت از همین میزان سرمایه نیز توانسته بیشترین بازدهی را کسب کند؛ چرا که بازدهی سرمایه شرکت در آخرین دوره مالی، رقم ۶۵٫۳۹ درصد بوده که یکی از رقم های بالا در صنعت بیمه کشور است.
علاوه بر این، شرکت بیمه حافظ در اقدامی مهم، در نظر دارد که سرمایه ثبت شده خود را از محل آورده نقدی سهامداران و مازاد تجدید ارزیابی دارایی تا مبلغ ۳هزار میلیارد ریال افزایش دهد. این افزایش سرمایه قطعاً به بهبود اصلاح ساختار مالی شرکت می‌انجامد و مسیر شرکت را برای اقدامات بعدی مهیا می کند.
شایان ذکر است که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی نیازمند فرایند قانونی و تاییدیه برخی از مراجع ذی‌صلاح است. بر همین اساس، شرکت طی اطلاعیه ای اعلام کرده است که در روز دوشنبه پنجم دی ماه ۱۴۰۱ جلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت برای افزایش سرمایه را برگزار می کند.
افزودنی است که موضوع ماده ۱۴۱ قانون تجارت، به دلیل افزایش سرمایه در هفته‌های پیش رو، مشمول این شرکت نمی‌شود و هیچ مرجع حقوقی و قانونی، موضوع ماده ۱۴۱ را برای شرکتی که اقدامات قانونی برای افزایش سرمایه انجام داده‌است؛ لحاظ نمی‌کند. از طرف دیگر، ماده ۱۴۱ برای حسابرس شرکت، موضوعی غیر اساسی و دارای اهمیت اندک است؛ چراکه حسابرس بیمه حافظ، در آخرین گزارش حسابرسی شده در شهریور ۱۴۰۱، موضوع ماده ۱۴۱ را در ذیل بند مشروط مطرح کرد که نشان از غیراساسی بودن مساله دارد. علت این کم اهمیت بودن، اقدام شرکت برای افزایش سرمایه است.
در واقع، نظر مشروط در مواردی اظهار می‌شود که موارد با اهمیت ولی غیراساسی در عدم رعایت استانداردهای حسابداری توسط واحد رسیدگی و یا محدودیت در رسیدگی وجود داشته‌باشد. در مواردی که تحریف صورت‌های مالی و محدودیت در رسیدگی در مجموع و یا به تنهایی دارای اثر با اهمیت ولی غیراساسی بر صورت مالی باشد؛ گزارش حسابرس به صورت مشروط خواهد بود؛ گزارش مشروط یک نوع اظهار نظر مقبول است و به معنی معضل در شرکت نیست.
بر اساس این گزارش، شرکت بیمه حافظ دارای فضای کسب و کار مناسبی است و با اقدامات دقیق که در دست اجرا دارد، این فضا را به مراتب بهبود خواهد بخشید.
منبع: ریسک نیوز

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.