×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

با دریافت مقرری بیمه بیکاری، مواقع فراغت از کار نیز جزو سابقه تامین اجتماعی محسوب می‌شود. فقط کافی است که حق بیمه خود را برای دریافت مقرری پرداخت کنید. افراد در صورت اخراج از کار شرایط دریافت بیمه بیکاری را خواهند داشت.

از دست دادن شغل یکی از اتفاقاتی است که بیشترین میزان استرس را به افراد وارد می‌کند؛ اما دولت برای وقوع این حادثه ناگوار تدابیری اندیشه است که به واسطه آن می‌توان دوران سخت بیکاری را با فشار کمتری پشت سر گذاشت. به این برنامه حمایت اجتماعی برای کارگرانی که از سوی کارفرما از کار کنار گذاشته شده‌اند، بیمه بیکاری تامین اجتماعی می‌گویند. آسماری بیمه بیکاری ندارد اما در این مقاله به شما خواهیم گفت که چه کسانی شرایط دریافت بیمه بیکاری را دارند؟ برای دریافت این بیمه باید چه اقداماتی انجام دهید و به چه سازمان و ارگانی مراجعه کنید. اگر شما نیز به تازگی بیکار شده‌اید و به‌دنبال یک راهنمای کامل برای دریافت این بیمه و آگاهی از قوانین بیمه بیکاری هستید مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

شرایط مورد‌نیاز برای دریافت بیمه بیکاری

در پاسخ به این سوال که «بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق میگیرد» در اولین قدم مهم‌ترین شرایط استفاده از بیمه بیکاری را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در‌صورتی‌که کارگر بدون میل و اراده خود بیکار شده باشد، شرایط استفاده از این طرح را خواهد داشت. در‌واقع کارگر تمایل دارد که همچنان به کار خود ادامه دهد اما کارفرما تصمیم به اخراج وی گرفته است. افرادی هم که به دلیل حوادث غیرمترقبه‌ای همچون سیل، زلزله، آتش‌سوزی یا جنگ موقتا شرایط انجام کار را ندارند، امکان استفاده از بیمه بیکاری را خواهد داشت. با این پوشش در صورت بیماری می‌توانید از خدمات پوشش درمانی تامین اجتماعی استفاده کنید.

با‌توجه‌به این توضیحات اگر با اراده و خواست خود از کار کناره‌گیری کرده یا استعفا داده باشید به شما بیمه‌ بیکاری تعلق نمی‌گیرد. اعضای هیات مدیره شرکت از جمله افراد دیگری هستند که شرایط بیمه بیکاری را ندارند و قادر به استفاده از این برنامه حمایت اجتماعی نیستند. چنانچه شما نیز جزو افرادی هستید که امکان استفاده از بیمه بیکاری را ندارید، با خدمات بیمه آسماری sos می‌توانید هزینه‌های درمان را تا حد قابل‌توجهی جبران کنید.

بررسی الزامات عمومی و قانونی برای دریافت بیمه بیکاری

بر‌اساس قوانین سازمان تامین اجتماعی افرادی که می‌خواهند بیمه بیکاری دریافت کنند باید برخی شرایط کلی و عمومی را داشته باشند. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد:‌

  • متقاضی مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باشد.
  • تبعه ایرانی باشد.
  • متقاضی باید حداقل سابقه ۶ ماه پرداخت حق بیمه را داشته باشد.
  • مستمری بگیر بازنشسته یا از کار افتاده کلی نباشد.
  • از محل کار اخراج شده باشید.
  • یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه داشته باشید.

توجه داشته باشید کسانی‌که از بیمه خود اشتغالی استفاده می‌کنند و صاحبان مشاغل آزاد شرایط دریافت استفاده از خدمات بیمه بیکاری را ندارند. این افراد با دریافت بیمه تکمیلی خانوادگی شرکت آسماری می‌توانند هزینه‌های درمانی را به نحو قابل‌توجهی برای خود و اعضای خانواده کاهش دهند.

مراحلی که برای دریافت بیمه بیکاری باید طی کرد

دریافت هر نوع بیمه‌ای از بیمه بیکاری گرفته تا بیمه مسافرتی نیازمند پشت سر گذاشتن مراحل مشخصی است. اولین مرحله برای استفاده از خدمات این طرح سازمان تامین اجتماعی ثبت‌نام است. به‌منظور ثبت‌نام نیاز به احراز هویت دارید. برای انجام این کار باید دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. بعد از دریافت پیامک کد رهگیری می‌توانید برای دریافت بیمه بیکاری به شعبه تامین اجتماعی مربوطه بروید. توجه داشته باشید که هنگام مراجعه باید مدارک مشخصی همراهتان داشته باشید. همچنین باید کارها را در بازه زمانی معینی انجام دهید. در ادامه این مراحل و شرایط را به‌‌طور‌کامل بررسی خواهیم کرد.

بررسی بازه زمانی اقدام برای دریافت بیمه بیکاری؛ ۳۰ روز فرصت دارید!

کسانی‌که به‌صورت ناخواسته از کار برکنار شده‌اند و قصد استفاده از خدمات برنامه حمایت اجتماعی تامین اجتماعی را دارند باید در بازه زمانی مشخصی درخواست خود را تسلیم کنند. بر‌اساس قانون جدید بیمه بیکاری زمان مراجعه حداکثر ۳۰ روز از تاریخ بیکاری است. در این بازه زمانی با مراجعه به واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کارشناس مربوطه اعلام خواهید کرد که آمادگی اشتغال به کار در حوزه تخصصیتان یا کار مشابه آن را دارید.

در‌صورت سپری شدن این بازه ۳۰ روزه، با داشتن عذر موجه و با تایید هیات اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌توانید اقدامات لازم را تا ۳ ماه انجام دهید.

انواع بیمه تکمیلی خانواده، بیمه شخص ثالث، بیمه مسافرتی و حوادث را می‌توانید از آسماری تهیه کنید. به‌این‌ترتیب از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری خواهید کرد.

الزام صدور معرفی‌نامه توسط کارفرما برای دریافت بیمه بیکاری

برای اینکه مشمول استفاده از خدمات بیمه بیکاری شوید به معرفی‌نامه کارفرما نیاز دارید. به‌واسطه این نامه کارفرما علت کنار گذاشتن شما از کار را به اداره کار مرکزی استان به‌صورت مکتوب اطلاع می‌دهد.

علاوه‌بر این، کارفرمایان می‌توانند با استفاده از بیمه مسئولیت و مهندسی، خسارت‌های احتمالی در طول اجرای پروژه را کاهش دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات به صفحه بیمه مسئولیت آسماری مراجعه کنید.

مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری؛ همراه داشتن این مدارک الزامی است!

برای ثبت‌نام در سامانه بیمه بیکاری و احراز هویت به مدارک مشخصی نیاز دارید. در ادامه به لیست مدارک مورد‌نیاز برای دریافت بیمه بیکاری اشاره خواهیم کرد:

  • اصل و کپی همه صفحه‌های شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی (پشت و رو)
  • عکس پرسنلی (۴ عدد)
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا فنی
  • اصل و کپی گواهی کار از شرکت
  • اصلی و کپی قرارداد کار (یک سال آخر)
  • معرفی‌نامه کارفرما
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت (برای متقاضیان مرد)

برخی از گروه‌ها همچون صاحبان مشاغل آزاد در‌صورت بیکاری امکان دریافت این بیمه را نخواهند داشت؛ بنابراین پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد متفاوت است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان بیمه آسماری در تماس باشید.

مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؛ پرداخت ۵۵ درصد از حقوق فرد در زمان اشتغال

یکی از مهم‌ترین مواردی که افراد متقاضی بیمه بیکاری به دنبال آن می‌گردند، اطلاع از رقم حقوق بیمه بیکاری است. رقم بیمه‌‌ بیکاری معادل ۵۵ درصد حقوق فرد در زمان اشتغال می‌شود. این رقم باتوجه‌به حقوقی که در زمان اشتغال و ذکر شده در قرارداد رسمی کار تعیین خواهد شد. همچنین به ازای هر فردی که مسئولیت سرپرستی آن را به‌عهده دارید به این مبلغ ۱۰ درصد افزوده می‌شود. البته سقف این افزایش به‌ازای ۴ نفر است.

اگر تمایل دارید از پوشش‌های مختلف شرکت بیمه آسماری همچون بیمه درمان تکمیلی انفرادی-شرکتی یا بیمه درمان تکمیلی خانواده استفاده کنید، از طریق تماس با ما می‌توانید سوالاتتان را از کارشناسان مربوطه بپرسید. با تکمیل فرم درخواست مشاوره کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس حاصل می‌کنند.

شرایط قطع مستمری و سقف زمانی پرداخت بیمه بیکاری

پرداخت بیمه بیکاری به‌صورت مادام‌العمر صورت نمی‌گیرد. این بیمه با تغییر شرایط فرد یا با طی شدن بازه زمانی مشخصی قطع می‌شود. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:‌

  • در‌صورت بازگشت به کار  با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی
  • در‌صورت پیدا کردن شغل و استخدام
  • در‌صورت امتناع از پذیرش شغل تخصص یا شغل مشابه پیشنهادی
  • مشمول شدن بیمه‌شده بیکار به دریافت مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی
  • امتناع از شرکت در دوره‌های کارآموزی یا سوادآموزی
  • فوت بیمه‌شده
  • پایان مدت زمان استحقاقی بیمه‌شده برای دریافت مقرری بیکاری

اگر هر زمان مشخص شود که فرد با اراده خود نسبت به ترک کار اقدام کرده‌ است، مقرری بیمه بیکاری قطع خواهد شد. همچنین فرد ملزم است که وجوه دریافتی و کمک‌هزینه‌ بیکاری دریافت شده تا آن تاریخ را به سازمان تامین اجتماعی برگرداند. دریافت بیمه بیکاری از نظر زمانی نیز سقف دارد. زمان مجاز برای دریافت این مقرری برای افراد متاهل ۵۰ ماه و برای افراد مجرد ۳۶ ماه است.

آیا به بیمه بیکاری عیدی تعلق می‌گیرد؟‌

از سوالات مهم متقاضیان این است که به بیمه بیکاری عیدی تعلق میگیرد و عیدی بیمه بیکاری چقدر است. در پاسخ به این سوالات باید گفت که متاسفانه امکان دریافت عیدی بیمه بیکاری وجود ندارد. سازمان تامین اجتماعی در این طرح حمایتی فقط به کارگران بیکار به‌صورت موقت مقرری پرداخت می‌کند و وظیفه‌ای در قبال عیدی حقوق بگیران بیمه بیکاری ندارد.

پوشش هزینه‌ها در دوران بیکاری با طرح حمایتی بیمه بیکاری تامین اجتماعی

بیکاری یکی از ناخوشایندترین اتفاق‌هایی است که برای افراد می‌افتد. در این مدت به‌دلیل قطع شدن منبع درآمد افراد فشارهای بسیاری را تجربه می‌کنند. به‌منظور کاهش فشار و تامین بخشی از هزینه‌های زندگی در دوران بیکاری، سازمان تامین اجتماعی با طرح حمایتی بیمه بیکاری به کمک افراد آمده است. برای استفاده از بیمه بیکاری باید در موعد مقرر نسبت به ثبت‌نام و درخواست برای دریافت خدمات این برنامه حمایتی اقدام کنید. در این مقاله آسماری همه این مسائل و مواردی که واجد شرایط دریافت بیمه بیکاری می‌شوید را مورد بررسی قرار دادیم. اگر مشمول شرایط دریافت بیمه بیکاری نمی‌شوید، آسماری برای پوشش هزینه‌های درمانی و تامین حقوق دوران از کار افتادگی طرح‌های متنوع و کارآمدی دارد. از طریق تماس با کارشناسان بیمه آسماری می‌توانید با جزییات این طرح‌ها آشنا شوید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.