×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدسجاد ابراهیمی گفت: از اساسی‌ترین کارکردهای بورس کالا و حضور عرضه‌کنندگان و متقاضیان کالاها در این بازار، خریدوفروش بدون واسطه و به‌صورت مستقیم از مبدأ است تا بنگاه‌های تولیدی هزینه واسطه و دلال را از قیمت تمام‌شده خود حذف کنند و این هزینه به نفع سود خالص بنگاه تولیدی، ذخیره شود.

عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران می گوید که بازاری قانونمند نظیر بورس کالا در راستای ایجاد شفافیت و امکان دسترسی آسان متقاضیان کالا «صنایع پایین‌دست» به فروشندگان عمده «صنایع بالادستی» بوده و عملاً این بازار برای دور نگهداشتن دلالان از بازار ایجادشده تا چرخه تولید مصون از هر تنشی به حیات خود ادامه دهد.

ابراهیمی تأکید کرد: اگر مسیر سبز عرضه و تقاضا در بورس به سمت بازار آزاد و کاهش شفافیت نرخ‌گذاری سوق داده شود، در گام نخست کیفیت مواد اولیه با آسیب‌های جدی مواجه می‌شود، زیرا استاندارد آن از چتر بورس کالا خارج می‌شود و در گام بعدی نرخ‌های بازار به رشدهای افسارگسیخته‌ای تن خواهد داد و اهرم نظارتی و شفافی نخواهیم داشت.

وی اذعان کرد: زمانی که ساختار اقتصادی شفافیت لازم را ندارد و به دلیل دخالت‌های دولت قیمت‌ها واقعی نیست، این روند برای افرادی به‌صرفه می‌شود که فعالیت‌های واسطه‌گری دارند؛ به این ترتیب مکانیسم بورس بهترین بستر برای رهایی از مشکلات فعلی بازار و احیای تولید است.

دبیر کمیسیون صنایع کشاورزی و غذایی اتاق ایران گفت: نظارت و شفافیت بایستی در حوزه اقتصادی و بنگاه‌های اقتصادی به‌درستی اجرا شود و هر بنگاهی شفافیت کامل در خصوص نحوه تأمین مواد اولیه و نحوه فروش داشته باشد. اگر نظارت به‌درستی انجام شود مقابل سوءنیت‌ها، دلال‌بازی‌ها و واسطه‌گری‌ها گرفته خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.