×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

علی صالحیان کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اهمیت متنوع‌سازی مبادی فروش نفت عنوان کرد: دولت ایران اخیرا به دنبال راه‌هایی برای تنوع بخشیدن به جریان‌های درآمد نفتی خود و محافظت از اقتصاد خود در برابر اثرات نامطلوب تجارت شرطی نفت خام خود بوده است.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، صالحیان ادامه داد: یکی از راهکارها در این زمینه تبدیل کردن بخش خصوصی به بازاریاب‌های نفت خام کشور از طریق اوراق گواهی سپرده نفت خام و عرضه نفت در بورس انرژی به شکل این اوراق بوده است. این دو راهکار تحولی شگرف در زمینه تجارت انرژی ایران با حضور بخش خصوصی ایجاد کرده‌اند.
این کارشناس انرژی در تشریح روش جذب سرمایه بخش خصوصی توسط دولت از طریق تبدیل کردن بخش خصوصی به بازاریابان بین‌المللی نفت خام ایران در بازارهای جهانی گفت: این روش از طریق عرضه نفت در بورس با ابزار مالی اوراق گواهی سپرده کالایی نفت خام عملیاتی می‌شود.
او افزود: اوراق گواهی سپرده نفت خام نشان‌دهنده ابزار مالی جدیدی است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد سهام در عملیات تولید و فروش نفت خام ایران را خریداری کنند. اساسا، این گواهی‌ها سهمی از سود حاصل از فروش نفت خام را نشان می‌دهد. این بدان معناست که سرمایه‌گذاران می‌توانند در بخش نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند، بدون اینکه مجبور باشند خود نفت خام را به صورت فیزیکی مدیریت کنند.
او در پایان افزود: یکی از مزایای حیاتی گواهی سپرده نفت خام این است که به ایران امکان می‌دهد جریان‌های درآمدی خود را متنوع کند. با صدور این گواهی‌ها، کشور می‌تواند طیف متنوع‌تری از سرمایه‌گذاران از جمله سرمایه‌گذارانی که منابع خرید نفت خام فیزیکی ندارند را جذب کند. این بدان معناست که ایران می‌تواند از منابع مالی جدید استفاده کند، که می‌تواند به کاهش وابستگی کشور به یک جریان درآمد کمک کند.

منبع: اقتصاددان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.