×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟ چه مراحلی لازم هست که بتوانیم خودروی موردنظرمان را خریداری کنیم. در گزارش پیش‌رو به صورت ساده مراحل ثبت نام خرید خودرو تشریح شده است.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ، گروه صنعتی ایران خودرو ۱۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی سفید را در بورس کالا ۳۰ آبان عرضه می کند.

از نکات قابل توجه عرضه ۲۰۷ در بورس کالا درصد پیش پرداخت سفارش خرید آن بوده که ۱۰۰ درصد درنظر گرفته شده است.

براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، این خودرو که تحویل سه ماهه بوده است، ۳۰ بهمن به خریداران تحویل و با قیمت پایه ۱۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه میشود.

براساس مشخصات ارایه شده، این خودرو دارای فرمان برقی و رنگ سفید است و هرکد ملی (حقیقی) مجاز به ثبت سفارش روی یک دستگاه خودرو است.

خریداران باید شرایط سنی ۱۸ سال تمام را داشته و اشخاصی که در عرضه های قبلی موفق به خرید خودرو شدند، امکان ثبت سفارش ندارند.

خریداران جهت ادامه مراحل خرید باید همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس (حداکثر تا پایان مهلت مجاز تسویه در بورس) با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصول‌های ایران خودرو به آدرس (esale.ikco.ir) اقدام به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی کرده و در زمان مقرر که طی پیامک (تکمیل وجه هزینه های متعلقات قانونی) اطلاع رسانی می شود، علاوه بر انتخاب یکی از نمایندگی های مجاز، بیمه گر مورد نظر خود را در سایت انتخاب و نسبت به واریز وجه هزینه ها اقدام کنند.

هزینه ها شامل: بیمه و شماره گذاری و هزینه ثابت جمعا به مبلغ ۴۳ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۱۰۰ ریال، به علاوه ۱۳ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی که براساس مبلغ معامله محاسبه و توسط خریدار باید پرداخت شود.

درصورت عدم واریز هزینه های فوق حداکثر تا ۵ روز تقویمی پس از ارسال پیامک (تکمیل وجه متعلقات قانونی) به نسبت زمان تاخیر خریدار در واریز وجوه تکمیلی زمان تحویل خودرو تغییر میکند.

۱۰۰ درصد تولید سالیانه (۱۰۵ هزار دستگاه پژو ۲۰۷) پس از کسر فروش خارج از بورس کالا – طرح ویژه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خودروهای فرسوده – معادل ۵۲.۵ هزار دستگاه تعیین شد (اینجا).

مشخصات خودروی پژو ۲۰۷ برای عرضه در بورس کالای ایران (اینجا)

برای اینکه در بورس کالا خودرو بخریم چکار کنیم

برای خرید خودرو از بورس کالا ابتدا به سایت ebgo.ir مراجعه و گزینه «اخذ کد آنلاین در بورس کالا» را انتخاب کنید.

به زبان ساده | چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟

پیامی که نمایش داده می‌شود را به دقت مطالعه کنید. بهتر است پیش از انجام مراحل بعدی، تصویری از امضای خود را با فرمت png یا jpeg یا jpg و با حداکثر حجم ۱۰۲۴ کیلوبایت آماده کنید. توجه داشته باشید که باید با خودکار مشکی یا آبی در زمینه کاملا سفید امضا کرده و از آن عکس بگیرید.

به زبان ساده | چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟

کد ملی و شماره همراه خود را که در سامانه سجام ثبت کرده‌اید، وارد کنید.

به زبان ساده | چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟

کد ۵ رقمی که از طرف سامانه سجام برای شما پیامک می‌شود را وارد کنید.

به زبان ساده | چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟

مشخصات فردی خود را تکمیل کنید.

به زبان ساده | چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟

اطلاعات نشانی خود را تکمیل کنید.

به زبان ساده | چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟

اطلاعات شغلی خود را تکمیل کنید. توجه داشته باشید که در بخش نوع فعالیت باید گزینه «خریدار خودرو» را انتخاب کنید.

به زبان ساده | چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟

اطلاعات مالی خود را تکمیل کنید.

به زبان ساده | چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟

اطلاعات بانکی خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که معرفی نامه حساب وکالتی بازار فیزیکی بورس کالا را از همین صفحه می‌توانید دانلود و چاپ کنید.

به زبان ساده | چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟

تصویر نمونه امضای خود را در چارچوب مشخص شده ارسال کنید. توجه کنید که ارسال تصویر امضا الزامی و ارسال سایر مدارک، اختیاری است.

به زبان ساده | چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟

تیک مربوط به «کد بازار فیزیکی بورس کالا» و تیک مربوط به تایید و تعهد به صحت اطلاعات را فعال کنید. در نهایت گزینه «قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی» را انتخاب کنید که صدور کد بورس کالای شما در دستور کار قرار بگیرد.

در زمان ثبت درخواست کد بورسی بورس کالا برای خرید خودرو، از ثبت درخواست برای کد بازارهای مالی بورس کالا خودداری کنید.

به زبان ساده | چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟

در صورت موفقیت‌آمیز بودن فرآیند ثبت درخواست دریافت کد بورسی بورس کالا، پیامکی از طرف کارگزاری برای شما ارسال می‌شود.

توجه

۱. چنانچه در بررسی اطلاعات شما توسط کارگزاری مورد نظر، نقص یا اشتباهی مشاهده شود، از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.

۲. پس از صدور کد بورس کالا، نام کاربری و رمز عبور شما در سامانه ebgo.ir از طریق پیامک در اختیار شما قرار می‌گیرد. در نخستین ورود به این سامانه، باید رمز عبور خود را تغییر دهید.

آشنایی با حساب وکالتی و نحوه افتتاح آن

یکی از ملزوم‌های فعالیت در بازار فیزیکی بورس کالا از طریق کارگزاری موردنظرتان و خرید خودرو از بورس کالا، افتتاح حساب وکالتی مربوط به معاملات بورس کالا در یکی از بانک‌های منتخب است.

حساب وکالتی، حسابی است که مشتری باید پیش پرداخت خرید خود را به آن حساب واریز کند و کارگزاری نیز دسترسی برداشت وجه از این حساب را دارد.

برای افتتاح حساب وکالتی ابتدا باید فرم معرفی‌نامه (که در مراحل نحوه دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا به آن اشاره شد) را دانلود و چاپ کنید. سپس به همراه این معرفی نامه و سایر مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب، به یکی از شعب بانک مربوطه مراجعه کنید.

اعلام شماره حساب وکالتی به کارگزاری

پس از افتتاح حساب وکالتی، مجددا به سایت ebgo.ir مراجعه و سپس گزینه «اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار» را انتخاب کنید.

به زبان ساده | چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟

در ادامه به صورت گام به گام، فرآیند را تا آخرین مرحله طی کنید.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

  • واریز درصدی از قیمت پایه (اعلامی از سوی بورس کالا در اطلاعیه عرضه) به حساب وکالتی یک روز قبل از ثبت سفارش
  • ثبت درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری مورد نظر یک روز قبل از عرضه
  • شرکت در فرآیند حراج و ثبت قیمت های پیشنهادی (در صورت بیشتر بودن تقاضا به نسبت عرضه، ثبت قیمت های رقابتی)
  • در صورت موفق شدن به خرید، تعیین نمایندگی جهت دریافت خودرو در سامانه بورس کالای کارگزاری مدنظر

مشتریانی که قصد ثبت سفارش روی خودروها را دارند، ابتدا نیاز است در سامانه ایبیگو ثبت نام کنند. پس از ورود به سامانه نیز باید روی گزینه «عرضه‌ها و سفارش‌ها» کلیک کنند که به صفحه کالاهای عرضه شده هدایت شوند.

به زبان ساده | چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟

پس از کلیک روی این گزینه به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که باید در آن تابلوی معاملات مورد نظر را انتخاب کنید. در اینجا منظور «تالار خودرو» است. پس از انتخاب تالار، لیستی از خودروهای قابل عرضه به همراه تاریخ عرضه، قیمت پایه، محل انبار، نوع تسویه و سایر اطلاعات به شما نمایش داده می‌شود.

به زبان ساده | چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟

در مقابل نام هر کالا (خودرو)، گزینه اطلاعات بیشتر وجود دارد که با کلیک روی آن می‌توانید در خصوص هر خودرو اطلاعات کامل را مشاهده کنید. این اطلاعات شامل مشخصات خودروی قابل عرضه، حداکثر قیمت مجاز، درصد پیش‌پرداخت، فایل پیوست مربوط به هر خودرو و … است.

به زبان ساده | چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟

فایل پیوست شامل اطلاعات، بخشنامه‌ها و نکات لازم برای ثبت سفارش است. همچنین در این فایل لیست عاملیت‌ها (نمایندگی‌ها) به همراه آدرس و شماره تماس آن‌ها به‌منظور تحویل خودرو درج شده است. همچنین بازه زمانی دریافت خودرو و مواردی همچون هزینه نگهداری نیز در این فایل ذکر شده است.

پس از مطالعه فایل‌ها می‌توانید با کلیک بر روی گزینه ثبت سفارش اقدام به ارسال سفارش با قیمت مورد نظر خود کنید.

به زبان ساده | چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟

توجه: در صورت تمایل می‌توانید قیمت دوم خرید خود را نیز در سامانه وارد کنید. همچنین می‌توانید با فعال کردن گزینه «ارسال سفارش باز» این امکان را فراهم کنید که کارگزاری برای شما رقابت را انجام دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.