×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
به دلیل کمبودِ واکسن برخی مراکز واکسیناسیون را از مدار خارج کرده بودیم/ ازدحام مردم در پایگاه‌های سلامت

به گزارش کیوسک خبر، «جلیل کوهپایه‌زاده» رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود آنکه سخنگوی ستاد ملی کرونا شنبه اعلام کرد که از فردا (یک‌شنبه) توزیع واکسن برای۷۰ ساله‌ها و جاماندگان شروع می‌شود، اما چرا تا کنون این اتفاق نیفتاده است؟ بیان کرد: با گروه‌های بالای ۷۰ سال که نوبت‌شان است و یا از طریق ثبت نام در سایت نام نویسی کردند، برای تزریق واکسن تماس گرفته می‌شود، البته یک مدت تزریق واکسن متوقف شده بود که اکنون دوباره فعال شده است.

وی ادامه داد: گروه دیگر هم که دز اول را دریافت کرده بودند، الان باید تزریق دوم را بزنند، تمام تلاش ما تزریق سر وقت بود و الان همکاران ما به صورت تلفنی وقت خواهند داد، اما برخی هموطنان نگران هستند، چرا که مثلا ۲۶ خرداد وقت تزریق داشتند، اما با آنها تماسی گرفته نشده و از همین رو خودشان به پایگاه مربوطه به شکل حضوری می‌روند.

کوهپایه زاده افزود: این مسایل باعث ازدحام در پایگاه‌های سلامت می‌شود و وقتی هم که جلوی درب پایگاه‌ها می‌روند، گفته می‌شود فعلا واکسنی برای تزریق نداریم، اینها از مواردی است که امکان رخ دادن آن وجود دارد، اما از روز یک شنبه ما واکسن را درخواست کردیم و اولویت‌مان هم آنهایی هستند که نوبت دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در مورد اینکه آیا تعداد پایگاه‌های سلامت کاهش پیدا کرده یا نه؟ ادامه داد: برخی از مراکز تجمعی که واکسن می‌زدند را به دلیل کمبود واکسن از مدار خارج کردیم و دوباره فعالیت‌شان را راه انداختیم، مثلا در تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران ۲۹ مرکز تجمیعی داشت که عددی نزدیک به همین تعداد هم مراکز جامع سلامت، واکسن تزریق می‌کرد و الان همه‌ی آنها دوباره فعال شدند، در واقع ممکن است چند روزی مراکز بزرگ متوقف شود، چون آن زمان واکسن برای تزریق نداشته باشیم.

وی در مورد اظهارات استاندار تهران مبنی بر اینکه، منتظر هستیم واکسن‌هایی که برای گروه ۷۰ سال به بالا در نظر گرفته شده، به ما تحویل داده شود تا بتوانیم تزریق مجدد واکسن را در این مراکز شروع کنیم، بیان کرد: تا آن زمان واکسن دریافت نشده بود، رسیدنش به ما زمان می‌برد، چون تا واکسن وارد کشور شود و آماده تزریق شود زمان می‌برد.

کوهپایه زاده در مورد ماجرای بالاتر بودن قیمت واکسن برکت نسبت به واکسن آسترازنکا، افزود: من از این ماجرا اطلاع ندارم، اما باید توجه کنیم که واکسن تولید داخل مخصوصا در تیراژ بالا با قیمت مناسب‌تری در می‌آید و الان در دنیا اصلا واکسن نیست که بخواهیم تزریق کنیم، هر قیمتی هم که باشد، الان نیست.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایلنا، وی گفت: از قیمت تمام شده‌ی واکسن برکت خبر ندارم، اما واکسن معتبر با هر قیمتی که گیر ما بیاید برای مردم تهیه می‌شود و حتی اگر واکسن داخل قیمتش همتراز با خارجی یا پایین، بالاتر شود باز هم برای سلامت مردم مفید‌تر است تا باعث کاهش مرگ و بیماری در جامعه شود، چون مرگ و میر علاوه بر اثر مرگ و مشکلات روانی هزینه‌ی بالایی برای کشور خواهد داشت.