×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
بلیت‌های دلاری هواپیما به ریال بازگشت

به گزارش کیوسک خبر، بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی از پنجم تیرماه به مسافران غیرایرانی به نرخ دلار محاسبه شده است.  طبق تصمیم انجمن شرکت‌های هواپیمایی، بلیت پروازها در مسیرهای کمتر از یک ساعت به قیمت ۱۰۰ دلار و در مسیرهای بیشتر از یک ساعت ۱۵۰ دلار تعیین شد که مخالفت فعالان گردشگری را به دنبال داشت و وزارتخانه های گردشگری و امور خارجه نیز در نامه های جداگانه به سازمان هواپیمایی کشور، مخالفت خود را با ادامه اجرای این طرح، به دلیل تبعات منفی آن در بازار گردشگری کشور  و همچنین تردد اتباع کشورهای همسایه به ایران، اعلام کردند. جمعی از نمایندگان نیز در واکنش هایی از وزیر راه خواستند که این طرح را متوقف کند.
اوایل این هفته نیز عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در جلسه‌ای با حضور رؤسای تشکل‌های گردشگری و مسؤولان سازمان هواپیمایی به بررسی تبعات اجرای این طرح به‌ویژه در صنعت گردشگری که پس از دو سال رکود، درحال جان گرفتن است، پرداختند تا سرانجام، وزیر راه از توقف این طرح خبر داد.
رستم قاسمی گفت: از این به بعد فروش بلیت پروازهای داخلی با دلار را نخواهیم داشت. این موضوع یکشنبه ۱۲ تیر به ایرلاین‌ها به صورت مکتوب ابلاغ شده است. در جلسه‌ای هم که مدیران ایرلاین‌ها با رییس سازمان هواپیمایی کشوری داشته‌اند، این ممنوعیت به آن‌ها اعلام شده است. هیچ ایرلاینی حق ندارد بالاتر از آنجه در وبسایت سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شده، اقدام به فروش بلیت پرواز داخلی کند.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ نیز با رصد سامانه های فروش بلیت به کیوسک خبر خبر داد که نرخ های کلاس بیزنس و عنوان اتباع غیرایرانی از سامانه های فروش بلیت حذف شده و نرخ ها به حالت قبل برگشته و برای اتباع خارجی نیز به ریال محاسبه می‌شود.
او پیش‌تر در نقد این اقدام متذکر شده بود: طبق قوانین سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) شرکت‌های هواپیمایی در مسیرهای داخلی باید حقوق همه ملیت‌ها را برابر بشمارند. آن‌ها اجازه ندارند براساس ملیت و خارجی بودن افراد نرخ تعیین کنند. این مقررات خیلی شفاف است و شرکت‌های هواپیمایی با دو نرخی کردن قیمت‌ها براساس ملیت مسافر، مرتکب خلاف بین‌المللی شده‌اند.
سفارت ایران در عراق نیز درحالی که وزارت خارجه قبلا به سازمان هواپیمایی درباره تبعات منفی این طرح در تردد عراقی‌ها هشدار داده بود، اینک در توئیتر اعلام کرده است: شهروندان عراقی همانند شهروندان ایرانی می‌توانند بلیت‌های هواپیما را به نرخ ریال تهیه کنند.
محمد محمدی‌بخش ـ رییس سازمان هواپیمایی ـ نیز با تاکید بر این‌که شرکت‌های هواپیمایی، چارترکننده و آژانس‌های مسافرتی اجازه فروش دلاری بلیت را به اتباع خارجی ندارند، گفت: با این حال تمهیداتی برای فروش بلیت به اتباع خارجی در نظر گرفته شده است که دستورالعمل آن به‌زودی آماده و ابلاغ می‌شود.
معاون وزیر راه اضافه کرد: با توجه به این‌که مسافران خارجی بیرون از ایران بلیت را تهیه می‌کنند و در عراق تا سقف ۱۰۰ دلار بلیت مسیرهای داخلی به فروش می‌رود، لازم است با دستورالعمل خاصی که روز شنبه آینده ابلاغ خواهد شد، ضمن توقف فروش ارزی و دلاری در داخل ایران، بخشنامه فروش جدید هم ابلاغ شود.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.