×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

پنل تخصصی «تکنولوژی‌های جدید و ورود به نسل ۵.۵ شبکه تلفن همراه» در غرفه ایرانسل در تلکام ۱۴۰۲ برگزار شد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران به عنوان اپراتور پیشرو در تحول دیجیتال، با برگزاری پنل‌های تخصصی در غرفه خود در نمایشگاه تلکام ۱۴۰۲، تبادل نظر پیرامون مباحث روز صنعت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات را با حضور علاقه‌مندان پیگیری کرد.

پنل «تکنولوژی‌های جدید و ورود به نسل ۵.۵ شبکه تلفن همراه» نیز با حضور دکتر حسن بولوردی معاون فنی و مهندسی ایرانسل، در آخرین روز از بیست و چهارمین نمایشگاه تلکام ۱۴۰۲ در غرفه ایرانسل برگزار شد.

معاون فنی و مهندسی ایرانسل، در ابتدای این پنل درباره شروع حرکت ایرانسل از سال ۹۶ برای توسعه ۵G در کشور توضیح داد و گفت: ابتدا راه‌اندازی آزمایشی نسل ۵ تلفن همراه انجام شد و به تدریح این راه‌اندازی آزمایشی در بحث رادیو به سمت هسته شبکه توسعه یافت و در نهایت پس از راه‌اندازی آزمایشی، به حالت تجاری وارد شد.

حسن بولوردی درباره تجاری‌سازی ۵G نسل پنجم شبکه توضیح داد: بعد از راه اندازی‌های آزمایشی در مراحل قبل، تمامی لایه‌های شبکه آماده ارائه سرویس تجاری به مشترکان ایرانسل شد. این سرویس‌دهی تجاری، از حدود ۲ سال و نیم پیش در کشور شروع شد و پس از آن توسعه فراگیر ۵G در سراسر کشور با تمرکز بر کلانشهرها انجام گرفت. در حال حاضر حدود ۷۰۰ سایت ۵G به صورت تجاری در کلانشهرها و تمامی استان‌ها به بهره‌برداری رسیده است و حدود ۶ میلیون مشترک قابلیت استفاده از خدمات ۵G را دارند، اما با محدودیت‌هایی که روی گوشی‌های تلفن همراه وجود دارد، حدود ۴۰۰ هزار نفر از مشترکانی که گوشی تلفن همراه آنها قابلیت استفاده از ۵G را دارد، از این خدمات استفاده می‌کنند.

معاون فنی و مهندسی ایرانسل افزود: حرکت پیشرفت ایرانسل در نسل ۵ تلفن همراه، جهت توسعه اکوسیستم ادامه دارد و در این راستا در نمایشگاه تلکام ۱۴۰۲ دو رونمایی مرتبط به قابلیت‌های سرویس‌محور ۵G، داشتیم. ما در روز سوم حالت ۵G Standalone را با هدف بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های نسل پنجم رونمایی کردیم. در این حالت علاوه بر محقق شدن محاسبات لبه شبکه، کاهش تأخیر (Latency) و Mobile Edge Computing (MEC) است که باعث می‌شود محاسباتی که بر بستر شبکه در هسته شبکه انجام می‌شود، به کاربر نزدیک شده و از توان پردازشی که سمت کاربر وجود دارد، استفاده حداکثری شود. علاوه بر این ویژگی‌ها، می‌توان به ارائه سطوح مختلف سرویس برای مشترکان براساس نیاز (Network Slicing) و شبکه اختصاصی نسل پنج (Private 5G) نیز، اشاره کرد.

بولوردی در ادامه به رونمایی از نسل ۵.۵ شبکه تلفن‌همراه ایرانسل، در روز چهارم و پایانی تلکام ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: نسل ۵٫۵G که نسل تکامل یافته ۵G قلمداد می‌شود، گام میانی برای گذار از نسل ۵ به نسل۶ است و روی فرکانس ۲۶.۵ تا ۲۷.۵ گیگاهرتز راه‌اندازی شده و از ۸۰۰ مگاهرتز پهنای باند (۴ کریر ۲۰۰ مگاهرتزی)، استفاده می‌کند.

نسل ۵٫۵G نسبت به نسل پنج، ۱۰ برابر سرعت بیشتری هم در دانلود و هم در آپلود دارد، به صورتی که سرعت دانلود آن به ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود آن به ۱ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. همچنین در این نسل، تا ۱۰ برابر کاربران بیشتری می‌توانند به آن متصل شوند و قابلیت‌های منحصر به فردی برای اتصال تعداد کاربرهای بالا در محیط‌های بسته دارد. این نسل گزینه کارآمد و مناسبی برای اماکنی مانند مراکز خرید بزرگ و صنایعی که نیاز به ارتباطات Real Time دارند، است.

معاون فنی و مهندسی ایرانسل در پایان صحبت‌های خود در این پنل تحصصی، با اشاره به هدف از این رونمایی‌ها گفت: نسل ۵٫۵G در دنیا نوپا و در حال استانداردسازی توسط ۳GPP بوده و در حال حاضر release-18 این نسل از فناوری در حال نهایی سازی است. هدف ایرانسل از این رونمایی‌ها، ایجاد زمینه مناسب برای تحریک بازار، توجه به ارائه فرکانس‌های بالاتر توسط نهادهای تنظیم‌گر برای تخصیص فرکانس‌های مورد نیاز برای ورود به تکنولوژی‌های پیشروی جهانی است. خوشبختانه جناب آقای دکتر لاجوردی در مراسم رونمایی ۵٫۵G درباره ارائه باندهای فرکانسی موج میلیمتری برای بهره گیری از ظرفیت‌های ۵G و نسل‌های بالاتر به اپراتورها، خبر از نهایی شدن و ارائه فرکانس‌ها تا پایان سال آینده دادند، که امیدواریم این اتفاق هرچه زودتر بیفتد.

ایرانسل، نخستین ارائه‌دهنده ۵G و رکورددار سرعت و تعداد سایت‌های نسل پنج در ایران، که از سال ۱۳۹۵مطالعه روی ۵G را با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی داخلی آغاز کرده و در سال ۱۳۹۶، توانسته بود نخستین آزمایش شبکه کامل نسل پنج تلفن‌همراه را در حضور وزیر وقت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات انجام دهد، با پیشتازی در ارائه خدمات مبتنی بر جدیدترین فناوری‌های ارتباطی دنیا، در اول مرداد ۱۳۹۹، موفق شد نخستین سایت تجاری ۵G ایران را، راه‌اندازی کند.

ششصدوپنجاهمین سایت ۵G ایرانسل نیز ۲۹ مهر ۱۴۰۲ و همزمان با سالروز راه‌اندازی ایرانسل، در حضور اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی ایرانسل، توسط دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل به بهره‌برداری ‌رسید. ایرانسل در نمایشگاه تلکام ۱۴۰۲ نیز با اعلام رسیدن تعداد سایت‌های ۵G به عدد ۷۰۰ در شهرهای مختلف ایران، رکورد سرعت اینترنت ایران در شبکه نسل ۵.۵ را، با ثبت عدد نزدیک به ۶.۵ گیگابیت بر ثانیه، باز هم شکست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.