×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن اعلام جزئیات برنامه‌های رویداد «برم برای ایران قوی، سفیر نوسازی می‌شود» از تدوین برنامه جامع بازآفرینی استان‌ها با اولویت نوسازی مسکن خبر داد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جلسه هم‌اندیشی آموزه‌های بم به ریاست محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد. این شرکت در نظر دارد به مناسبت پنجم دیماه «روز ایمنی در برابر زلزله وکاهش اثرات بلایای طبیعی» رویدادی به منظور بهره‌گیری از آموزه‌های زلزله بم و با هدف ترویج فرهنگ نوسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی مردمی واحدهای فرسوده و لرزان در شهرها و محلات هدف در روزهای سوم تا پنجم دی برگزار کند .

ضروت مقاوم‌سازی و نوسازی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار کشور

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه‌ای که به منظور تشریح برنامه‌های این رویداد برگزار شد، با اشاره به این که در کشور ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به تعداد بالای بناهای ناپایدار چاره‌ای جز مردمی‌سازی نداریم و ساکنان، مالکان، سازنده‌ها و همه دستگاه‌هایی که می‌توانند کمک کننده باشند باید پای کار بیایند.

ضرورت تسریع در سرعت نوسازی واحدهای فرسوده شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بسیاری از مالکان و ساکنان این بافت‌ها کسانی هستند که توان مالی لازم برای نوسازی را ندارند، تصریح کرد: نگاه استراتژیک این است که انگیزه و توان لازم را در مردم ایجاد کرده و موانع را از سر راه برداریم، طی این سال‌ها سخت‌گیری‌های بیش از اندازه باعث شد سرعت نوسازی کند شود، اکنون وظیفه ما این است که روند نوسازی را شتاب بخشیده و خطر سقف‌های لرزان را کاهش دهیم.

انتخاب ۱۰۰ شهر بزرگ برای رویداد درس‌آموزه‌های زلزله بم

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که می‌توان از ظرفیت بم برای بیدارباش و هوشیار کردن ساکنان و تمام عوامل مرتبط استفاده کنیم، اظهارکرد: علی‌رغم فعالیت‌های صورت گرفته از زمان زلزله بم هنوز آثار زلزله در شهر وجود دارد، بنابراین به دنبال این هستیم که یک جریان فرهنگی را راه‌اندازی کنیم تا در طول سال ادامه داشته باشد. برای برگزاری این رویداد ۱۰۰ شهر بزرگ در کشور انتخاب شده‌اند و طی این پویش در هر سه روز سه جلسه مختلف در هر شهر برگزار خواهد شد.

آئینی ادامه داد: در جلسه اول رویداد بم، جلسه‌ای با مدیران شهری و اعضای ستاد بازآفرینی شهرستان جهت تبیین و توجیه اهمیت موضوع برگزار خواهد شد، هدف این است به این مدیران یادآوری کنیم حاصل تلاش‌های آنها حتی اگر منجر به نجات جان یک نفر شود، کار بزرگی است، هر چند معتقدیم این رویداد آثار وسیعی در حوزه نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده خواهد داشت.

برنامه جامع بازآفرینی استان‌ها با اولویت نوسازی مسکن در همکاری با استانداران تدوین می‌شود

او با اشاره به اولین مصوبه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در دولت سیزدهم، گفت: بر اساس این مصوبه استانداران مکلف شده‌اند برنامه جامع بازآفرینی استان را با اولویت نوسازی مسکن تدوین کنند.

به گفته دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار این جلسه دو محور اساسی دارد که اولین آن پرداختن به آثار اجتماعی و عاطفی است و در بخش دیگر، سفیران نوسازی که از شرکت بازآفرینی شهری ایران به شهرهای منتخب می‌روند در خصوص تهیه برنامه جامع بازآفرینی شهری اطلاعات لازم را به مدیران ارایه می‌کنند.

آئینی با بیان این که جلسه دوم با سازندگان خواهد بود، توضیح داد: در این جلسه از تمام سازندگانی که تجربه کار در بافت‌های فرسوده را دارند یا علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستند دعوت می‌شود و در خصوص مسوولیت اجتماعی که بر عهده آن‌هاست و نیز بر رعایت مقررات ملی ساختمان برای حفظ جان ساکنان تاکید خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: جلسه سوم نیز با حضور شهروندان ساکن در محلات بافت فرسوده برگزار و اطلاع‎رسانی لازم در این خصوص انجام خواهد شد. واقعیت این است؛ مردم باید به این باور برسند که خانه‌هایشان مقاوم شود، در غیر این صورت نمی‌توان کار زیادی از پیش برد. همچنین در این مسیر می‌توان از امکانات موجود در طرح «توسعه و تحول اجتماع‌محور در ۲۰۲۰ محله کمتر ‌برخوردار» نیز استفاده کرد و جلسات را در خانه‌های هلال یا امداد و با کمک شهرداران کوچه‌ها برگزار و شهروندان را از حقوقشان آگاه کرد.

آمادگی سفیران و مدیران شهری برای برگزاری رویداد درس‌آموزه‌های زلزله بم

محمد برزنگ فرماندار بم نیز با بیان این که تلاش شد سفیران نوسازی از بین مدیران پیشکسوت حاضر در زمان زلزله و همچنین مدیران دوران بازسازی بم، برای اعزام به سراسر کشور انتخاب شوند، از آمادگی سفیران و مدیران شهری برای اجرای هر چه بهتر این رویداد ترویجی برای داشتن ایرانی قوی خبر داد.

در ادامه سامی‌نژاد عضو شورای شهر اسلامی شهر بم گفت: بعد از زلزله بم، ایران برای زنده شدن دوباره بم به پا خواست و حال نوبت بم است به عنوان سفیر نوسازی برای داشتن ایران قوی و مقاوم در برابر حوادث غیرمترقبه به پا خیزد تا تلفات جانی در هنگام زلزله به حداقل برسد، جان هموطن ایرانی برای ما عزیز است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.